• halfmoon

Vårbebisar efter IVF 2016

Hejmennej skrev 2016-07-18 08:46:05 följande:

Grattis! Och vad roligt, då ligger vi nästan lika. Jag är 8+6 idag och har bf 20/2.

Att kräkas verkar jobbigt, jag har varit förskonad från det hittills. Känns bara ibland som om jag ska kräkas.

Vad härligt halfmoon med ultraljud på torsdag! Och roligt att höra hjärtljud! Jag gar funderat på doppler men vet inte om den skulle skapa mer oro än vad den skulle lugna?

Kan säga att det är både och. Nån dag hittade jag inte plutten alls, knäpptyst. Då kände jag mig tvungen att kolla igen dan efter, och hittade. Vill inte hamna i att kolla för ofta heller, vet inte hur bra det är. Tänkte försöka hålla mig till koll vid oro/nån gång per vecka eller mer sällan. Tror att jag kommer kunna låta bli den bättre när vi är förbi denna veckan och riskerna minskar.

Men om man är medveten om att det kan vara svårt att hitta och att det är en chansning så kan det lugna mkt också (om man hittar). Just den dagen och nån dag efter känns det ju okej. :)

Dopplern har gjort att väntan på detta ultraljudet känts bättre. Innan vi skaffade den här och vi skulle på vår koll i 9+0 var jag så nervös så jag trodde jag skulle bryta ihop innan, så känner jag inte nu. :)
  • halfmoon

Har det ok, varit rätt illamående ett par dagar men försöker hålla det borta då gott som möjligt genom att småäta. :) Hur har du det själv? Lycka till på ultraljudet imorgon! :)

Vi har inte köpt något ännu (om man inte räknar det heltäta sängskyddet vi nyss beställde i samband med att vi köper ny säng, haha). Kanske gör vi nån minihandling om vi hittar nåt fint nu om allt är bra efter ultraljudet imorgon, då går vi in i v 13. Annars tror jag vi kommer börja på allvar efter RUL. Men jag tycker man absolut ska få handla det man vill när man vill, inget händer ju för att man köper lite kläder! :)

Vi var på inskrivning idag och har tagit lite prover, fått info och tid till RUL. Kändes lite overkligt att sitta och prata om graviditet. Jag vågar fortfarande inte tro på det.

• halfmoon
    BK1986 skrev 2016-07-21 09:23:30 följande:

God morgon! UL gick bra. En 5 mm lång klump med ett litet hjärta som blinkade. Läkaren sa 6+1 men jag tyckte att han mätte lite dåligt så jag tror att 6+3 stämmer. ;)

Grattis!! :) Så härligt att få se det lilla hjärtat.

Tror absolut 6+3 stämmer. Vi kollade i 6+5 och då var vår lilla blinkade klump 6,3 mm och vid följande koller i 9+0 (23,4 mm) och 10+4 (37,5 mm) har måtten stämt prick på datumen.
  • halfmoon
    stajlish skrev 2016-07-21 20:31:39 följande:

Hej!

Får jag va med här även om vi tydligen lyckats bli naturligt gravida mitt i allt ivf-kaos. 

Vi gjorde vår 2:a IVF-behandling i juni som misslyckades. 

Har ett ET nov 2015 - minus och ett FET jan 2016 som blev plus men som slutade med MA i bagaget. 

Vi fick inga till frysen denna gång :( Men idag när jag imorses testade då mensen var 8 dagar sen (trodde de berodde på behandlingen) fick jag världens chock, är fortfarande i chock, starkt plus på stickorna! Tog ett digitalt senare och det visade 2-3 v gravid... Så är väl i vecka 5 eller nåt skulle jag gissa på...

Ska ringa Sahlgrenska imorgon så får vi se va de säger om detta...skulle pratat med min läkare den 4/8 och planera inför IVF 3 i höst egentligen...

SÅ sjukt detta....kan inte fatta.. och vågar inte tro eller hoppas än att det ska gå hela vägen denna gången...

Vi gör IVF pga manlig faktor, maken har få simmare... men tydligen så fick vi en lyckoträff nu helt oväntat? Efter att ha försökt själva i 4 år innan vi sökte hjälp...utan en endaste graviditet...så trodde vi det var omöjligt att lyckas själva o hade lagt ner det helt. Visste inte ens när jag hade ägglossning förra månaden efter behandlingen...så sjukt! 

Men efter mina beräkningar så ska jag ha BF nån gång kring 22/3 2017... så tänkte jag hoppar inte här om det är ok?

Kram o grattis till er alla som lyckats här inne!

Wiho! Vad roligt! Stort grattis! Klart du ska vara med här!
  • halfmoon

Vårt ultraljud fick bra igår. Var sjukt nervös första sekunderna när bebisen låg helt stilla och jag inte såg hjärtat. Sen såg vi blinket i mitten och efter ett tag började hen röra på sig. Mätte 1-2 dagar kort men det berodde enl. hon som gjorde ultraljudet troligtvis på att bebis låg ganska ihopkuvad med ryggen. Vi fick se huvud, armar med fingrar, ben och början på magsäcken då liten börjat dricka fostervatten. Sen visade hon oss hjärtat med två stycken kammare. Allt såg ut precis som det skulle. Ska verkligen jobba på att sluta vara så orolig nu och försöka att flyta med. Är så otroligt overkligt fortfarande att vi kommit såhär långt trots två tidigare missfall och bruna flytningar i denna graviditeten.

• halfmoon

BK1986: Är i 12+1 nu. Längtat efter att komma in i denna perioden, men märker att det inte gjort så mycket för oron. Även om man vet att risken är mindre. Det händer jättemkt mellan veckorna på ultraljuden. :)

• halfmoon
    stajlish skrev 2016-07-26 16:26:48 följande:

Haha, så jäkla ironiskt. Missfall.. så jag får fint gå ur här lika fort som jag anslöt. Men vi är ändå så glada o hoppfulla att vi lyckades naturligt... :) Nästa gång får de lov o va vår tur.. o då får de fasen stanna tiden ut tack! Tacksam att det blev såhär tidigt så jag slapp all smärta som sist när det var senare. Så nu väntar samtal med läkaren på SU nästa vecka o planera IVF3 i höst. Kram på er

Stort kram till dig!! Även tidiga missfall gör ont i hjärtat! <3 Har själv haft ma och mf innan denna graviditeten. Hoppas nästa försök lyckas och att det går hela vägen då!
  • halfmoon
    BK1986 skrev 2016-07-27 06:56:39 följande:

Då var det min tur. Inatt då jag var uppe på toa kom det blod. Färskt blod ungefär som en femkrona. Nu på morgonen är det brunt på papperet. Tycker att mina symtom har minskat och mina bröst ömmar inte alls längre. Är rädd att det är slutet för oss denna gång.

Hoppas det inte är nån fara, förstår att du blir orolig! Att det bara var lite färskt och att det nu gått över till brunt är positivt, då har det stannat av! När har ni nästa koll? Åk in och kolla om det dröjer länge, hemskt att gå och oroa sig. <3

Jag har haft bruna flytningarna vid tre tillfällen och tänkt det värsta varje gång. Men har förstått att det är ganska vanligt med olika varianter av småblödningar i början.
  • halfmoon
    BK1986 skrev 2016-07-28 11:43:51 följande:

Uppdatering: Då jag fortfarande har rosa flytningar och mer ont på vänster sida så ringde jag kvinnokliniken igen och fick komma in. Där låg en liten en och bara har det hur gött som helst. Fint hjärtslag och på pricken rätt storlek. Vi grät hela vägen ut i bilen och satt kvar en stund och bara andades. Så skönt att knodden mår bra.

Nu ska jag göra mitt bästa för att inte stressa upp mig och försöka att njuta av detta lilla liv som växer i mig. :)

Så bra att ni fick komma in och skönt att lilla livet hade det bra! :)

Själv gick jag in i v 14 idag och en tredjedel av graviditeten har gått, känns helt galet. Tyvärr är jag inte nå lugnare än innan utan nu har nya saker börjat spöka i tankarna. Är fortfarande lite rädd för missfall men nu drar sig tankarna till allt annat som kan hända. Kromosomfel och allvarliga missbildningar som gör att liten inte kommer klara sig. Kan börja böla bara vid tanken på att detta inte kommer gå vägen. Försöker tänka på statistiken att det mest troligt kommer gå jättebra. Sen kommer oroskänslan och tankarna "Är liten död nu? Är liten sjuk?". Isch, jag måste rycka upp mig! Har ju verkligen sett fram emot att få befinna mig där jag är nu.
  • halfmoon
    BK1986 skrev 2016-07-28 19:42:07 följande:

halfmoon: Förstår att det är känsligt. Hade ni gjort KUB? Mest troligt mår liten bara bra där inne och är frisk och kry. Statistiken talar för det. :)

Harmonica: Varmt välkommen hit! Då ligger du tre dagar före mig. :) Skönt att du får må bra!

Vad spännande att ni redan bokat in KUB. Har du gjort det själv eller gjordes det på UL?

Man kan ju noja för det mesta om man tillåter sig. Försöker ägna mig lite åt det andra också, idag har vi börjat prata lite namn. :) Vi har inte gjort KUB,har inte rätt till det i mitt landsting pga åldern (29 i år). Kanske lika bra, hade nog bara oroat mig över siffrorna oavsett och hade inte valt att gå vidare med moderkaksprov eller fostervattensprov ändå med missfallsrisken. De ger ju bara en sannolikhet och inte nåt säkert. NIPT var ju ett alternativ med men det kostar ju rätt mkt mer.

Ska ni göra KUB?
Svar på tråden Vårbebisar efter IVF 2016