• Mila

Ingen Ipad till våra barn

Hur vanligt är det med Ipad/padda egentligen? Alla våra vänner har haft padda eller låtit barnen hålla på med telefon sedan de var runt 2 år. Men vi har det inte alls så.

Jag och sambon har varsin som barnen spelat på någon gång i månaden ( de är 5 och 6 år). De har aldrig krävt att de ska få ha dem heller utan verkar hellre vilja leka med annat istället. Jätte skönt och bra tycker vi.

Men det känns som vi är nästan ensamma med detta? Vart man än är så ser man barn med padda/telefon. Eller som igår i affären hör jag en pappa säga till sin son på kanske 4-5 år, när vi kommer hem får du ta och sitta med paddan så du håller dig sysselsatt ett tag.

• Svar på tråden Ingen Ipad till våra barn
  • Carambolan

Både jag och min sambo är gamers sedan barnsben så för oss hade det kännts främmande att inte låta barnen spela. Men vi spelar mest tillsammans, varken paddor eller konsoler är några barnvakter.

• Nyfikna72

Alla gör väl som de vill, även ni antar jag? Inget fel i det . Men det finns ju absolut ingenting som säger att era barn blir bättre för det. Kanske snarare tvärtom eftersom tekniken går så ofantligt fort. Missar man enkla saker i början halkar man nog efter ganska så rejält om man ska börja med att lära sig vissa saker som andra redan kan utomordentligt bra. Jag tror nog mer att allt är bra på en lagom nivå.

• Anonym (Oj...)
    Mila skrev 2016-07-04 20:04:19 följande:

Hur vanligt är det med Ipad/padda egentligen? Alla våra vänner har haft padda eller låtit barnen hålla på med telefon sedan de var runt 2 år. Men vi har det inte alls så.

Jag och sambon har varsin som barnen spelat på någon gång i månaden ( de är 5 och 6 år). De har aldrig krävt att de ska få ha dem heller utan verkar hellre vilja leka med annat istället. Jätte skönt och bra tycker vi.

Men det känns som vi är nästan ensamma med detta? Vart man än är så ser man barn med padda/telefon. Eller som igår i affären hör jag en pappa säga till sin son på kanske 4-5 år, när vi kommer hem får du ta och sitta med paddan så du håller dig sysselsatt ett tag.

Varför det???

Våra barn (5.5 och 2.5) använder våra paddor ganska friskt. Det är verkligen jättebra. Vår femåring har lärt sig massor! Vi tränar dagligen både räkning och läsning (för att han tjatar, inte för att jag tycker han behöver lära sig...). Vi har sysslat mycket med olika sorters sorteringsspel med olika svårighetsgrad beroende på ålder. Och massa mer...

Den yngsta väljer gärna att 'måla' men gillar också många enklare sorteringsspel. Hon tränar gärna på olika former och tittar och lyssnar gärna på olika djur.

Då våra barn är tvåspråkiga är det dessutom bra träning i de olika språken.

Förstår inte alls hysterin att barn absolut inte får ha skärmtid. All utveckling är liksom inte av ondo...

Var hade världen varit idag om vi inte infört ny utveckling efterhand....?
  • Anonym (Oj...)

Varför det???

Våra barn (5.5 och 2.5) använder våra paddor ganska friskt. Det är verkligen jättebra. Vår femåring har lärt sig massor! Vi tränar dagligen både räkning och läsning (för att han tjatar, inte för att jag tycker han behöver lära sig...). Vi har sysslat mycket med olika sorters sorteringsspel med olika svårighetsgrad beroende på ålder. Och massa mer...

Den yngsta väljer gärna att 'måla' men gillar också många enklare sorteringsspel. Hon tränar gärna på olika former och tittar och lyssnar gärna på olika djur.

Då våra barn är tvåspråkiga är det dessutom bra träning i de olika språken.

Förstår inte alls hysterin att barn absolut inte får ha skärmtid. All utveckling är liksom inte av ondo...

Var hade världen varit idag om vi inte infört ny utveckling efterhand....?
  • Rumpelstiltskins

Jag begriper inte riktigt hur en del får det här med Ipad, telefoner och datorer till att vara något dåligt för barn. Det är förvisso inte bra för någon att sitta framför en skärm konstant men att det skulle vara farligt eller ens fel att låta barn göra det är enligt mig löjligt.

Min son är 4 år, han har haft en padda sedan han var två. Han har lärt sig så extremt mycket som han inte hade lärt sig utan paddan. Han tittar mycket på Youtube och har på så vis intresserat sig för engelska och kan mer än vad jag lärde mig i årskurs 3. Han har dessutom lärt sig vad alla planeter heter och ibland säger han saker som chockerar mig totalt. Svåra ord och begrepp som han har full koll på.

Här har vi fri tillgång på både padda, TV och Xbox. Men han sitter inte mer med något av detta än vad han leker och låter fantasin flöda. 

• Mila

Jag menar inte att detta är något dåligt alls. Våra barn har fått spela och de vet hur man gör. Både med padda och telefon. Men eftersom de inte ens frågar om de får spela, varför ska vi då ge dem det?

Jag kanske formulera mig dåligt. Min fråga är mer att är det vanligare att barnen vill ha paddor telefoner osv? För vi har kommit överens att så länge de inte vill och frågar om det själva. Kommer vi absolut inte sätta sånt i deras händer.

Båda är otroligt smarta, kan skriva massor, räkna, kan spela vanliga Brädspel och kortspel som vi spelar tillsammans.

Vi köpte även ett wii för att kunna spela tillsammans, men de är totalt ointresserade. Även fast både min sambo och jag är spelnördar.

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Fru Ve

Min åsikt är att "lagom är bäst". Tror inte det är bra att hålla barnen helt ifrån Ipads och datorer heller. För det är ju inom den nya tekniken framtiden är. Jag tycker det är bra att mina barn hänger med på detta och lär sig. Så de får absolut spela och göra annat både med Ipad och datorer. MEN de har en förmåga att fastna också så vi kör "skärmfritt" vissa dagar per vecka då de får göra annat istället. Har två barn på 8 och 5 år.

• Mila
    Fru Ve skrev 2016-07-04 21:24:01 följande:

Min åsikt är att "lagom är bäst". Tror inte det är bra att hålla barnen helt ifrån Ipads och datorer heller. För det är ju inom den nya tekniken framtiden är. Jag tycker det är bra att mina barn hänger med på detta och lär sig. Så de får absolut spela och göra annat både med Ipad och datorer. MEN de har en förmåga att fastna också så vi kör "skärmfritt" vissa dagar per vecka då de får göra annat istället. Har två barn på 8 och 5 år.

Det låter väldigt sunt :)

Vet att de har Ipad på ungarnas förskolor där de får testa massa också. Men när de kommer hem vill de hellre leka på rummet eller ut och cykla. Men det kommer säkert ändras.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Fru Ve
    Mila skrev 2016-07-04 21:38:17 följande:

Vet att de har Ipad på ungarnas förskolor där de får testa massa också. Men när de kommer hem vill de hellre leka på rummet eller ut och cykla. Men det kommer säkert ändras.
    Ja speciellt 8-åringen har en förmåga att fastna. Men han är väldigt lugn av sig och har aldrig gillat uteaktiviteter. Så på sina skärmfria dagar bygger han mest lego eller läser serietidningar/böcker. 5-åringen har alltid varit aktiv och går hellre ut och leker (med kompis) om det erbjuds, istället för att sitta med en skärm. Däremot har han svårt att leka själv och är mycket social, så har han ingen att leka med kan han också fastna.
  • Carambolan

Det är nog en smaksak också. Mina barn har fri tillgång till både datorer, tv-spel och paddor och jag upplever inte att de "fastnar" eller att de väljer tekniken oftare än de väljer andra aktiviteter. Nu när det är soligt ute så är de bra mycket oftare ute och härjar med kompisarna, paddorna brukar komma fram en stund efter middagen om de inte var mitt uppe i nån annan lek före maten. Jag har nån teori om att de inte behöver känna sig tvingade att "maxa sin speltid" till varje pris, eftersom de är fria att spela när de vill, men kanske har jag bara råkat få barn som inte fastnar lika lätt som jag själv gör. (3, 6 och 9 år).
  • fluu

Tycker att de flesta har det här. Kanske inte så att alla barn har en egen, men familjen äger en. Vi har ingen och planerar inte att skaffa heller eftersom jag och sambon inte förstår vad man ska med en tocken där pryl till. Dottern är 4,5 år och tycker visserligen att det är kul att leka med paddan de har på dagis, men har aldrig efterfrågat en.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Inte vi heller)

Har en 2-årig dotter, och hon kommer inte att få sitta med iPad någon längre stund på många år. Ser inte alls behovet. Jag har inga synpunkter på hur andra gör, men stör mig rejält på kommentarer jag fått från bekanta om att min dotter kommer att gå miste om den tekniska utveckligen och att man ju lääär sig så mycket via iPad. Säkert så att man lär sig mycket, men det gör man med böcker och vanliga spel med. Har en otroligt smart tjej med stort ordförråd och mycket kunskap om allt möjligt samt stor empatisk förmåga tack vare att vi pratar, läser, tittar, undersöker, förklarar och leker väldigt mycket. Och det är knappast hjärnkirurgi att få igång en iPad och trycka på en app, så jag är inte särskilt orolig för missad teknisk utveckling.
  • scanmia

Jag har två barn som väldigt lätt fastnar framför allt vad skärmar heter. Detta trots att vi inte hade tv förrän äldste sonen var runt 6 år gammal, men ända sedan han var riktigt liten och såg en tv-ruta (i väntrum, på flygplan, etc) så har han blivit som hypnotiserad. Nu är han 11, med småsyskon på 7 och 4 år, och de har varsin padda som de får spela eller titta på 5 timmar i veckan. Vi kollar gärna på en film med nästan varje vecka och under skolåret blir det extra tid för läxor.

Sedan använder jag paddan som barnvakt om de måste hänga med när jag är på möten eller ärenden.

• NollÅtta

Våra barn, snart 6 och 3 år, använder ipad men vi begränsar tiden. Det finns mkt bra med ipad, de lär sig engelska, räkna osv.

Men vi vill inte att de sitter för mycket utan den mesta av tiden går åt till "vanlig" lek med kompisar, lego, åka sparkcykel eller att vi går till parken museum osv. Men jag tycker det är bra att de får av båda delarna.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Magdalena03

Steve Jobs lät aldrig sina egna barn använda den Ipad han uppfunnit...det kanske fanns en anledning?
    De fick läsa böcker istället.

Svar på tråden Ingen Ipad till våra barn