Mila skrev 2016-07-04 20:04:19 följande:
Hur vanligt är det med Ipad/padda egentligen? Alla våra vänner har haft padda eller låtit barnen hålla på med telefon sedan de var runt 2 år. Men vi har det inte alls så.
Jag och sambon har varsin som barnen spelat på någon gång i månaden ( de är 5 och 6 år). De har aldrig krävt att de ska få ha dem heller utan verkar hellre vilja leka med annat istället. Jätte skönt och bra tycker vi.
Men det känns som vi är nästan ensamma med detta? Vart man än är så ser man barn med padda/telefon. Eller som igår i affären hör jag en pappa säga till sin son på kanske 4-5 år, när vi kommer hem får du ta och sitta med paddan så du håller dig sysselsatt ett tag.
Varför det???
Våra barn (5.5 och 2.5) använder våra paddor ganska friskt. Det är verkligen jättebra. Vår femåring har lärt sig massor! Vi tränar dagligen både räkning och läsning (för att han tjatar, inte för att jag tycker han behöver lära sig...). Vi har sysslat mycket med olika sorters sorteringsspel med olika svårighetsgrad beroende på ålder. Och massa mer...
Den yngsta väljer gärna att 'måla' men gillar också många enklare sorteringsspel. Hon tränar gärna på olika former och tittar och lyssnar gärna på olika djur.
Då våra barn är tvåspråkiga är det dessutom bra träning i de olika språken.
Förstår inte alls hysterin att barn absolut inte får ha skärmtid. All utveckling är liksom inte av ondo...
Var hade världen varit idag om vi inte infört ny utveckling efterhand....?