• Mila

Ingen Ipad till våra barn

Hur vanligt är det med Ipad/padda egentligen? Alla våra vänner har haft padda eller låtit barnen hålla på med telefon sedan de var runt 2 år. Men vi har det inte alls så.

Jag och sambon har varsin som barnen spelat på någon gång i månaden ( de är 5 och 6 år). De har aldrig krävt att de ska få ha dem heller utan verkar hellre vilja leka med annat istället. Jätte skönt och bra tycker vi.

Men det känns som vi är nästan ensamma med detta? Vart man än är så ser man barn med padda/telefon. Eller som igår i affären hör jag en pappa säga till sin son på kanske 4-5 år, när vi kommer hem får du ta och sitta med paddan så du håller dig sysselsatt ett tag.

• Svar på tråden Ingen Ipad till våra barn
  • Mila

Jag menar inte att detta är något dåligt alls. Våra barn har fått spela och de vet hur man gör. Både med padda och telefon. Men eftersom de inte ens frågar om de får spela, varför ska vi då ge dem det?

Jag kanske formulera mig dåligt. Min fråga är mer att är det vanligare att barnen vill ha paddor telefoner osv? För vi har kommit överens att så länge de inte vill och frågar om det själva. Kommer vi absolut inte sätta sånt i deras händer.

Båda är otroligt smarta, kan skriva massor, räkna, kan spela vanliga Brädspel och kortspel som vi spelar tillsammans.

Vi köpte även ett wii för att kunna spela tillsammans, men de är totalt ointresserade. Även fast både min sambo och jag är spelnördar.

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Fru Ve skrev 2016-07-04 21:24:01 följande:

Min åsikt är att "lagom är bäst". Tror inte det är bra att hålla barnen helt ifrån Ipads och datorer heller. För det är ju inom den nya tekniken framtiden är. Jag tycker det är bra att mina barn hänger med på detta och lär sig. Så de får absolut spela och göra annat både med Ipad och datorer. MEN de har en förmåga att fastna också så vi kör "skärmfritt" vissa dagar per vecka då de får göra annat istället. Har två barn på 8 och 5 år.

Det låter väldigt sunt :)

Vet att de har Ipad på ungarnas förskolor där de får testa massa också. Men när de kommer hem vill de hellre leka på rummet eller ut och cykla. Men det kommer säkert ändras.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden Ingen Ipad till våra barn