• SweetJune

Hur länge använde ni syskonvagn?

Sonen kommer vara 2,5 år och står i valet mellan ståbräda och syskonvagn? Ni som har/hade syskonvagn, hur länge använde ni den?

• Svar på tråden Hur länge använde ni syskonvagn?
  • tulip79

Vi har 2 år o 2 månader mellan barnen. Använde syskonvagn tills storebror var ca 3,5 år. Dock bara vid utflykter o semester, då vi bor på landet o måste ha bil för att ta oss nånstans. När vi gick på promenerad hemma gick storebror bredvid vagnen.

• MrsP79

Det skiljer 23 månader mellan våra två äldsta, vi använde syskonvagn i knappt ett år, till stora var ca tre år alltså. Användes i princip bara till och från förskolan, och vid promenader på helgerna om stora skulle sova.

Det skiljer även 23 månader mellan våra två yngsta, men den här gången hade vi vanlig duovagn och ståbräda istället, har funkat alldeles utmärkt!

• Anonym (?)

Det beror väldigt mycket på i vilket sammanhang du kommer använda vagn, tänker jag?

• mammalovis

Jag har 2,5 år mellan barnen. Vi har ca 1 km till förskolan och går i princip i ur och skur. Om vi måste göra något mer på vägen så blir det ju mer. De få gånger vi tar bilen tycker barnen är lyx!

Min äldsta dotter tyckte jag var smidig att ha i vagnen, så hon började gå långt senare än sin lillasyster och är latare än idag. När tredje kom, strax innan hon var 5, fick hon sluta åka vagn. Istället blir det en hel del gnöl på vägen, varför hon måste gå och omvänt för lillasyster varför hon måste åka vagn på morgonen. Promenaden på morgonen tar ca en halvtimma i barnens tempo. På hemvägen gissar jag på 45 minuter, då 3-åringen omväxlande går och åker vagn beroende på dagsform. Äldsta somnade ofta i vagnen på vägen hem när hon fick åka.

Till hösten får jag hämta i skolan först och sedan till förskolan, så då blir det nästan 2 km för äldsta så jag överväger cykel med vagn efter.

Så allt beror ju på livsstil, avstånd och vilka barn man har. Jag testade först bräda till äldsta, men stod inte ut många dagar med de konflikter som blev, så då var syskonvagn smidigare. Att vi går beror till viss del på att det är krångligt att ta bilen och dyrt samt att jag ändå behöver få röra på mig liksom barnen. 

• Maddi

Vi köpte syskonbarn och folk ifrågasatte varför och man kan istället ha ståbräda eller bära de stora barnet om de inte går själv. Eller som en uttryckte sig"bara slänga upp äldsta på axlarna" och då tänker jag att denna familj inte kan vara ute och gå en hel dag.

De skiljer 26 månader mellan dom och vi skulle inte klara oss utan den då vi gör saker med våra barn. Dom är nu 1 och 3 och vi är på semester i 3 veckor och ute hela dagarna. Blir vi vuxna trött i fötterna och benen så tror jag även vårat äldsta barn blir de. Sen vill jag undvika att äldsta sätter sig på tvären då vi är ute och vägrar gå eller stå på brädan, att bära han samtidigt som dra vagnen själv skulle inte vara roligt.

Dessutom ser jag nog att den äldsta kommer åka en del vagn små sträckor när han blir 4-5 år med när man måste gå vid mycket trafik.

Men vagnåkandet har minskat mycket efter att han blev 3 år och när vi besökte Legoland satt han i vagnen max 45 minuter på hela dagen, men vi bar han mycket på axlarna istället.

• Maddi
    Maddi skrev 2016-07-05 01:16:47 följande:

Vi köpte syskonbarn och folk ifrågasatte varför och man kan istället ha ståbräda eller bära de stora barnet om de inte går själv. Eller som en uttryckte sig"bara slänga upp äldsta på axlarna" och då tänker jag att denna familj inte kan vara ute och gå en hel dag.

De skiljer 26 månader mellan dom och vi skulle inte klara oss utan den då vi gör saker med våra barn. Dom är nu 1 och 3 och vi är på semester i 3 veckor och ute hela dagarna. Blir vi vuxna trött i fötterna och benen så tror jag även vårat äldsta barn blir de. Sen vill jag undvika att äldsta sätter sig på tvären då vi är ute och vägrar gå eller stå på brädan, att bära han samtidigt som dra vagnen själv skulle inte vara roligt.

Dessutom ser jag nog att den äldsta kommer åka en del vagn små sträckor när han blir 4-5 år med när man måste gå vid mycket trafik.

Men vagnåkandet har minskat mycket efter att han blev 3 år och när vi besökte Legoland satt han i vagnen max 45 minuter på hela dagen, men vi bar han mycket på axlarna istället.

Syskonvagn ska de naturligtvis stå :)
Svar på tråden Hur länge använde ni syskonvagn?