• Anonym ((&))

Behöver tid UTAN hans barn!

Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 17:38:43 följande:

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. Barnen är oerhört krävande och jag och min man har i princip ingen tid för oss själva. Det är väldigt påfrestande på förhållandet. Tråkigt, men så är det.

Ibland försöker vi fixa barnvakt för att kunna gå ut och äta bara jag och min man. När det väl blir av är det underbart. Ibland får det dock ställas in, barnen bli sjuka eller barnvakten får förhinder. Det suger! Men sånt är livet med barn. Under flera års tid så har vi inget annat val än att sätta barnens behov före våra egna.

När det gäller ens egna barn så är det här (för det mesta) självklart.

När det gäller bonusbarn så börjar många resonera annorlunda. Man hör argument som 'de är inte mina barn', 'de är inte mitt ansvar', 'jag behöver paus', 'vi hade faktiskt planerat annat' osv. Visst, mycket av det här är sant. MEN, det är faktiskt såhär livet är med barn. Har man valt att gifta in sig i en familj där barn redan finns så får man liksom de här sakerna på köpet även om man inte vill.

visst kan man skylla på barnens mamma i det här exemplet, men det är precis likadant i en kärnfamilj. Ens partner tar kanske inte alltid det ansvar man hade tänkt sig, vissa relationer funkar bättre än andra. Det är likadant med ens partners ex, visa har ex som tar mycket ansvar och alltid ställer upp, andra har horribla ex som gör allt för att förstöra. Man kan liksom inte bara gå och välja en ny partner och tro att allt bara ska flyta på smärtfritt. Det kommer på köpet tyvärr.

Visa barn är svårare än andra och kräver mycket. Visa ex är svårare än andra.

Men kan man inte hantera några jobbiga år med eventuellt 'förstörda' planer, ja då kanske man bör söka en partner som inte har barn...

Många plus till dig för detta inlägg
  • Anonym ((&))
    Cadencee skrev 2016-07-03 17:57:16 följande:
    Jag har förstått det som att barnet KAN torka sig men vill att andra gör det. Då tycker jag att barnet får ta konsekvensen av vad som händer när TS tex inte vill. Och eftersom barnet ändå är så pass gammalt och bad jag vet inte har någon typ av funktionshinder så tycker inte jag att man kan kräva av någon att torka barnet i rumpan.
    Jag har som sagt förstått din åsikt . Själv anser jag att mina barn o bonusbarnen hälsa först så då ser jag till att det är rent o lär dom att kunna torka sig själv
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 18:10:10 följande:
    För att vi reser bort med barnen nästa helg! Just därför! För att vi gör en barnresa och SKULLE göra en romantisk vuxenresa. Tycker du vi ska lämna dom ensamma på ett hotellrum så vi kan göra det vi hade tänkt när de har somnat?

Varför kan inte mamman ta med barnen på sin semester isf?
    Din sambo väljer ju uppenbart barnen före romantiken med dig , vad säger han om det ?
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 18:24:11 följande:
    Åttaåringar förstår att de bör kunna detta så mest troligt skulle ingen åttaåring ropa på en pedagog för att be om hjälp med en sådan sak. Skulle barnet ropa och be om hjälp skulle vi på fritidset jag jobbar extra på ibland meddela föräldrarna att de måste lära barnet.

Vi har barn med funktionshinder och lite andra saker som påverkar deras förmåga, bla ett barn med svår epilepsi (samt autism) som vid anfall kan göra på sig på ena eller andra sättet. Det barnet är sju år och kan efter ett anfall säga: Oj, jag har kissat/bajsat på mig, kan jag få en påse? (För att lägga de smutsiga kläderna i) Och så byter barnet själv och även torkar, eller tvättar av sig helt själv, vilket som behövs.

I början kollade vi, men inte längre eftersom vi vet att barnet klarar detta utmärkt själv.

Ett fritids som inte torkar barnet om det ber om det finns nog inte, men det är inte deras uppgift. Det är föräldrarnas uppgift att se till att barn vid åtta års ålder klarar sådant själv och här har TS sambo samt mamman misslyckats kapitalt.
    Lägg därtill till en mamma som skiter fullständigt i sina barn och bara bryr sig om sig själv så är det synd om dessa barn ja. Men det är absolut inte synd om dem för att TS vill ha sin lediga tid när det är sagt och för att hon inte vill curla sönder barnen ytterligare.

Om du på allvar tror detta så säger det mer om dig och din inskränkta syn på vilka skyldigheter man har mot andras barn (vilket är inga alls faktiskt, mer än att uppföra sig hyfsat mot dem) än om hur det är i verkliga livet. Eller så har du bara ett tråkigt sommarlov.
    Ursäkta ?

Ditt sista stycke grundas på vad ? Inte mina inlägg då
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 18:21:12 följande:
    ..först har torkat 3 gånger själv. Pappret är alltid rent. Det är bara för att han är rädd att få skit på händerna som han inte gör der!
    Ja o då bör man hjälpas åt i hemmet att försöka få bort den rädslan inte låta barnet skylla sig själv .
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 18:58:02 följande:
    I en bonusfamilj HAR men ju det, det är liksom en extra lyx man KAN kosta på sig för att man har barn varannan vecka. Ja i normalfallet alltså, men i TS fall fungerar det inte för att hennes sambo inte respekterar henne nog för att lösa problemen med mamman. Han väljer istället att lägga sig platt och visa för sina barn att honom kan man köra med som man vill, han bara tar emot skit.

Eller så betyder barnen mest o han vill ha dom extra när han fick chansen . Sambon har han ju jämt .
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 19:18:20 följande:
    Exakt, han kan vara så kortsiktig i sitt tänk. Därav att jag mfl har uppmanat TS att fundera på om hon verkligen vill leva med en man som inte är kapabel till att sätta alla främst i sin familj utefter behov. Istället sätter han mammans behov först.

Jag förstår hans tankar kring att låta barnen komma på hennes tid. Han vill inte att barnen ska känna sig ovälkomna och han vill inte ta konflikten med mamman. Men han tänker helt galet. Barnen hade troligen förstått mycket väl om han hade varit tvungen att förklara varför de inte kunde komma extra. En förklaring hade endast behövts utifall mamman hade klagat inför barnen om att deras pappa inte vill ha dem. vilket är en lögn.

Han värderar TS så pass lite att han inte bryr sig om hennes åsikt alls, utan avbokar utan att ens prata med henne om det först. TS hade kanske kunnat åka med en vän istället, eller åkt själv, men han gav henne inte det valet.

Han pratade med TS och hon sa nej, vi kan inte ha barnen extra för vi har bokat en resa. Ok sa sambon, då meddelar jag mamman. Dagen efter meddelar han TS att han avbokat resan för de ska ha barnen extra.

Ett sådant beteende är inte ok. Mamman beter sig ju så här för att hon kan, för att hon vet att pappan är en mes och inte säger ifrån. TS har valet att acceptera att hon inte är värd lika mycket som barnens mamma eller göra slut.

Fast det behöver inte heller vara som du tror
  • Anonym ((&))
    Ess skrev 2016-07-03 19:35:41 följande:
    För att du anser att det är hennes sak att ta itu med, och att det är synd om barnet som vägrar torka sig själv och som får konsekvensen att ev få ont i rumpan.
    Nä har jag aldrig sagt men att låta barnet gå med bajs i rumpan när pappa inte är hemma tycker jag är att straffa barnet på fel sätt . Är pappan hemma är det hans jobb men han kan omöjligt hjälpa sitt barn hur mycket han än vill om han inte är hemma .

Ska du fortsätta tjata om detta ?
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 19:45:51 följande:
    Nej, så klart inte men det är så jag tolkar det. Jag har inte pratat med mannen i fråga. Hans beteende tyder dock på att han har noll respekt för TS. Han visste ju hennes åsikt men körde över henne ändå.

Nä har frågar ts vad han säger oxå men inget svar
  • Anonym ((&))
    nihka skrev 2016-07-03 19:47:01 följande:
    Absolut.

Om pappan hade ställt på mamman om att avboka sin extra vecka så hade det blivit bättre för barnen som kanske inte tycker det är så roligt att skyfflas runt i sista minuten.

Eller så gör mamman likadant igen eller värrre för att hon lärt sig att det går bra.
    Eller så frågade mamman pappan snällt o han sa att det gick bra
  • Anonym ((&))
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-03 19:56:28 följande:
    TS har redan skrivit hur det gick till. Om du klickar på visa endast under TS så står det på sidan tre. Ena inlägget är nr 349 har jag för mig och det andra är lite över det.

I korta drag så står det att pappan frågade TS om det gick bra att de avbokade resan och TS sa nej. Pappan skulle då meddela mamman men kom istället dagen efter och meddelade ilsket TS att han avbokat resan för de skulle ha barnen extra och att han inte ville diskutera det mer.

I det andra står det att han tycker om att vara med sina barn men inte är så lycklig över att ha fått lov att avboka resan.
    Men då kan han ju lika gärna ha sagt ok till mamman o tagit för givet att ts inte hade nått emot det o sen inte kunde ta sig ur det
  • Anonym ((&))
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 20:09:36 följande:
    Givetvis hade det bästa för barnen varit att känna att de har två föräldrar som gör allt för dem, och som ser barnens närvaro och tillhörighet i familjen som en självklarhet. Men om biomamman nu inte kan eller väljer att inte göra så, så blir det kanske ännu viktigare att inte pappan beter sig likadant.

Och visst kan det bli så att mamman fortsätter göra så här. Tråkigt för barnen, men då får man ju åtminstone hoppas att de inte har en pappa som också är beredda att svika dem.
    Å då slutar det med att barnen bor på heltid hos sin pappa då han är mera trygghet o det kanske vore det bästa för barnen
  • Anonym ((&))
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-04 13:20:20 följande:
    Får jag bara fråga varför du helt håller på mamman här, som att hon vore den perfekt föräldern??

Vet du, jag tänkte åka på vuxensemester så jag kan knulla avslappnat och ostört med min sambo. Frågor på det ännu? Ska jag boka resan igen och ta med barnen och knulla med dom i samma rum?
    Knulla kan ni ju göra vv när ni är barnfria . Dessutom går det utmärkt att knulla när barn sover .
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!