• Brumma

Behöver tid UTAN hans barn!

fluu skrev 2016-07-02 09:04:30 följande:

Det är samma slags attityd för det.

Vad ts barns mamma gör får som sagt stå för henne, barnens pappa kan inte tvinga henne att ha barnen, men han kan och bör ta sitt ansvar när hon inte gör det.

Vad sorgligt att du inte sätter dina barn över din partner, (vilket btw inte har ett skit med skilsmässor att göra) och jo, så är det. Det hoppades jag att alla föräldrar till små barn greppade.... .

Nej. Jag sätter i vardagen relationen till alla i min familj lika högt. Och nej det innebär inte att jag låter mina barns behov komma i andra hand att göra. Och jo. Det har i högsta grad med att förhållanden spricker att glra om man sätter sin parter sist i alla lägen.

Synd du inte klarar av en diskussion utan att gå på personangrepp..
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:10:33 följande:

Och det gör jag också, något annat har jag aldrig påstått. Den vuxne partnern behöver däremot sällan tas om hand. Hur får du det till att sätta sin partner sist? Och yes, personangrepp så det skriker om det, men så undrar jag vem det är som skiljt sig här, du eller jag?

Ja jag har aldrig skiljt mig så?
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:07:56 följande:

Däremot håller jag med andra som skrivit att barnen inte är bonusmammans ansvar.

------------------------------------

Du kan bara ge uppmärksamhet åt en i taget? Intressant.

Eh, hur är "att ha någonstans att bo med en förälder är på semester" inte ett basbehov? För små barn dessutom? För hur tråkigt det än är vad mamman gör så kan man inte tvinga henne att ta barnen. Lyckligtvis har barnen en bra pappa som tar sitt ansvar.

Jo, jag klarar av att ge uppmärksamhet åt många om det skulle krävas. Men om mitt barn är glad och lika gärna kan leka själv i tio minuter så klarar jag självklart av att en liten stund prioritera min man om han mår dåligt.

Pappan hade kunnat säga till mamman att hon får stanna hemma. Inte så svårt.

Känns inte som om vi kommer någonstans här så ingen större mening med att fortsätta.
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:15:35 följande:

Separerat då, jag tolkar det så när jag läser din presentation. Jag menar att du mästrar rätt rejält kring anledningen för skilsmässor, som om det är så det går om man sätter sina barn främst.

Jag lever med min man - barnens pappa - sedan över femton år. Så nej?

Ja, jag tror det är en stor anledning till skilsmässor om man inte klarar av att ge sin partner full uppmärksamhet ibland och vårda relationen då och då - utan barn. Självklart är det inte så för alla men jag tror det är en bidragande orsak.
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:24:23 följande:

Ah, läste lite i fel ordning där. Så helt fel av mig.

Men alltså.... hur får du det till att ts och pappan inte får egentid tillsammans ibland? Eller att andra par inte får egentid ibland? Det är ju en specifik situation och tidpunkt tråden handlar om. Och att sätta sina barn främst och att då egen tid ihop går ju att kombinera väldigt lätt. Jag ser verkligen inte problemet.

Hon skriver att hon sett fram emot egentid "för en gång skull". Att hon arbetar skift och de få helger de är barnfri brukar mamman boka in saker så att de inte kan vara det.

Så nej, jag ser inte att det enbart handlar om en enstaka tidpunkt. TS beskriver ett problem som pågår hela tiden.

Hade det handlat om en enda gång hade mitt svar blivit annorlunda.

Ja, jag funderade på hur du fick min presentation till att jag var separerad :) Var tvungen att gå in och läsa för att kolla :D
  • Brumma
    fluu skrev 2016-07-02 09:36:16 följande:

Jag ser det ändå inte som "aldrig". Mest önskvärt vore givetvis att mamman tog sitt ansvar och inte bokade in saker utan barnen hela tiden, det skulle jag främst jobba för, men man kan ju som sagt inte tvinga. Har inte läst hela tråden, men ett samarbetssamtal vore bra. För det är klart att det är ett problem. Och att det är jobbigt, det fattar jag absolut.

Läste dina "roller" i fel ordning.

Absolut - ett samarbetssamtal vore nog det bästa här. Om mamman går med på det..

Hon hotar ju med att begära underhåll om de inte tar barnen när hon vill ha ledig tid så helt samarbetsvillig verkar hon inte vara.

Vill hon inte ha barnen halva tiden är det ju istället hon som ska betala underhåll till pappan. Och ett umgängesavtal om att barnen bor mer hos pappan och TS. Då hade man kunnat planera efter hur barnen SKA vara hos en. Även om det är mer än halva tiden.

Tror det är ngt av det jobbigaste när avtal inte hålls och man inte får vara delaktig i besluten. Med gemensamma barn planerar man ju efter att msn har dem på heltid och skaffar barnvakt om man vill ha tid själva. Med vv barn BORDE man kunna planera saker när barnen enligt avtal ska vara hos sin andra förälder. Men när avtal inte hålls och man inte är medräknad i beslutsfattandet står man där plötsligt och kan ALDRIG planera. Dvs så som man i normala fall kan göra med barn på heltid tom...
  • Brumma
    Stanning skrev 2016-07-04 07:33:05 följande:

Fast har man barn så firar man ju semester med dem. Tänk om vi familjer med egna barn skulle resonera så och kräva en vecka utan våra barn?

Visst, det hade varit underbart att komma ifrån och bara få vara själv med maken om så bara någon dag, men det är en lyx om man inte har släkt nära till hands.

du valde en man som redan har barn, de ingår liksom i paketet och de kommer alltid ha en central plats och fokus.

Gör man?

TS och hennes sambo hade planerar att fira semester BÅDE ensamma och med barnen. För att barnen HAR en närstående att vara hos - sin mamma.

Vi har semester utan barn just nu. Ena barnet är hos mormor och andra hos morfar. Båda får full uppmärksamhet, massa roliga "semestergrejer" och vi får tid för varandra. Sedan kommer vi åka på semester hela familjen också.

Så att komma och säga att "man" gör något på ett visst sätt är ju lite... verklighetsfrånvänt (eller egocentriskt kanske). Alla gör ju olika. Och här FINNS ju faktiskt någon som skulle haft barnen.
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:04:54 följande:

Varför avbokade ni resan? Det är ju bara att ta med ungarna?! Fattar inte! Vi tar alltid med sambons barn, mkt trevligare att familjen är samlad! Konstigt!

Du tänker att åka resor plötsligt kan göras barn passade? Att alla flygbolag har två extra platser såhär mitt i Semester tider och att alla hotell har rum som enkelt kan göras om från dubbelrum till ett rum för fyra?

Och du tänker att alla alltid vill ha hela familjen med? Inga vuxna någonsin som vill åka på en egen semester?

Jorå...
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:40:32 följande:

Då är väl jag och mannen galna som ALLTID vill ha med oss barnen! Vad är det man inte kan göra när barnen är med? Vi vill uppleva resor tillsammans med våra barn! Vi VILL vara med dom jämt! De blir snabbt äldre så vi vill njuta av dom nu!

Och det är hur NI är. Det gör er inte ett dugg galna - vilket jag inte heller påstått...

Om du faktiskt LÄSER vad jag (mfl) skriver så vill man olika. Dvs ditt ELLER mitt sätt är inte allenarådande för alla..
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:45:11 följande:

Fostra ungarna då. Men åker man till Medelhavet (exempel) så leker barnen på stranden hela dagarna, sedan är dom helt slut och somnar tidigt. Det är ju mkt enklare än att vara hemma med dom, Ts och pappan får 20 timmar per dygn "egen tid". De 4 timmarna räknar jag på att ge dom mat!

Men vad bra att du vet hur barn gör. Att alla barn är lika. Super.

Har du tänkt att de skall lämna barnen ensamma på hotellrummet? Sluta i att passa dem när de leker på stranden?

Eller var fick du 20 timmar egentid ifrån?
  • Brumma
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-05 17:50:24 följande:

Jo, jag sa åt honom att jag ska ha barnledigt på min sista semestervecka. (Då han jobbar och det egentligen är barnvecka..) jag ringde mamman och sa att hon får ha dom då istället, hon sa att hon hade planerat annat och att jag förstör hennes semester. Efter en lång diskussion gav hon med sig, så nu får jag äntligen slappna av om 3 veckor. Tyvärr jobbar ju sambon då så vi slipper ändå inte iväg, men det känns skönt att ha fått sagt åt mamman att jag inte är skyldig henne nånting och att jag inte är hennes barnvakt!

Bra!

Men du ksnske bör kräva av din sambo att du är delaktig i ALLA beslut gällande ändringar i umgänget. Ska du vara en del av familjen (vilket han verkar tycka att du borde vara) så ska du även ha rätt att ta del i besluten.
  • Brumma
    nihka skrev 2016-07-05 18:14:35 följande:

Bra resultat, men synd att det inte var din sambo som tog det samtalet med mamman. Du är ju egentligen inte din uppgift. Nästa gång ni bestämmer något gemensamt och det ska tas upp med mamman kanske du bokstavligen behöver stå bakom din sambo och stötta honom så han inte ger in för mammans skäll och hot. Och med tiden blir han bättre på det och kan ta det helt själv 

Plus en på den.

Naturligtvis är det inte du som skall ta sådant utan din sambo.

Men hsn behöver onekligen en del stöttning i att stå på sig mot mamman..
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2016-07-26 01:27:00 följande:

Återkommande fenomen på FL när bonusar, biomammor och bonusmammor kommer på kant: mannen har inte tagit sitt ansvar... ;)

Här verkar problemet vara det ja.

I många andra fall är det inte så.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!