• nihka

Behöver tid UTAN hans barn!

Anonym (Mamman) skrev 2016-07-03 17:29:07 följande:
    Varför kan ni inte resa MED barnen? Dom är små och somnar tidigt, ni har all tid i världen
    Jaaa! Det är bara för TS och pappan att resa till samma ställe som mamman och lämna barnen hos henne så kan hon lägga barnen tidigt. Sedan har mamman all tid i världen. TS kan sedan assistera mamman med plasthandske och papper
  • nihka
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 17:38:43 följande:

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. 

Men kan man inte hantera några jobbiga år med eventuellt 'förstörda' planer, ja då kanske man bör söka en partner som inte har barn...

Så fungerar det i en kärnfamilj där båda föräldrana tar ett delat ansvar.

Om du och din man skulle dela på er skulle du anse det som "hantera några jobbiga år med eventuellt förstörda planer" om han reste iväg på semester i stället för att ta hand om sina barn så som det var överenskommet så du inte kunde göra det du hade planerat?

Notera att jag inte frågar dig om du skulle planera om för dina barns skull eller inte utan vad du skulle anse om det.
  • nihka
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 18:45:04 följande:
    I en familj med barn har man ofta ingen möjlighet till romantiska vuxenresor. 
    Jodå. Mamman har det. Det är ju för att hon utökade sin resa med en vecka som TS och pappans resa får utgå helt.
  • nihka
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 19:25:17 följande:
    Ja, men bara för att biomamman är en skit som sätter sina egna behov före barnens, så blir det ju knappast bättre om pappan gör likadant.

Det hade blivit bättre för ts, men knappast för barnen.

Som sagt, nästa planerade resa för ts och hennes man kanske blir underbar.
    Absolut.

Om pappan hade ställt på mamman om att avboka sin extra vecka så hade det blivit bättre för barnen som kanske inte tycker det är så roligt att skyfflas runt i sista minuten.

Eller så gör mamman likadant igen eller värrre för att hon lärt sig att det går bra.
  • nihka
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:48:19 följande:
    Eller så frågade mamman pappan snällt o han sa att det gick bra
    Frågade snällt EFTER hon hade bokat sin resa?

Tar du hänsyn till något som TS har skrivit när du pusslar ihop din story?
  • nihka
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 20:02:06 följande:
    Jag skulle säkerligen inte gilla om min man bestämde sig för att bli en egoistisk skit som inte kan ta sitt ansvar för sina barn.

MEN, jag skulle ALDRIG sjunka till samma nivå. Mina barn skulle vara välkomna här i sitt egna hem, dygnet runt 365 dagar om året. Det är en ganska kort tid som de behöver oss föräldrar, så ja, de åren det gäller hade jag bestämt mig för att acceptera läget helt enkelt.

Tänk om ts mans ex bestämmer sig för att överge sina barn helt. Eller dör. Då skulle möjligheterna till romantiska vuxenresor försvinna helt...

Jag tycker att ger man sig in i en relation med någon som har små barn så bör man tänka att 100% barn är referensramarna. Allt annat är en 'bonus'. Varje natt barnen sover nån annanstans, varje eftermiddag de hämtas av någon annan, varje morgon någon annan väcker, klär på, gör frukost, varje träning någon annan skjutsar osv är en chans till egentid som väldigt många inte har.

Att som förälder 'missa' hälften av allt detta för att man skiljt sig, kan både upplevas som en lyx och som en sorg. Bara för att man försöker se positivt på sin tillvaro och väljer att se det som en lyx, så kan man ändå uppskatta att plötsligt få några extra oplanerade dagar med sina barn. Framför allt kan man välja att ta emot sina barn med öppna armar oavsett anledning till att de dyker upp.

Om några år är problemet ur världen oavsett hur biomamman väljer att bete sig.
    Välkomna 365 dagar? Så du reser aldrig bort och om du gör det så skulle du återvända så fort du får nys om att de ville komma?

Om mamman överger eller dör vet TS och pappan vad de har. Då kan de planera efter det och om de vill åka på en vuxensemester kan de be släkt om hjälp som de kan lita på.

Jag tror inte man kan begära av sin partner att 100% barn är referensramen för föräldrar som har barn som bor växelvis. Det skulle vara som att leva med någon som jobbar och som har 100% jobb som referensram och som hela tiden förväntar sig att man ska hänga på deras jobb och att man avbokar alla planer så fort arbetsgivaren vill att man ska jobba extra, villket de då vill hela tiden. Det håller sällan.
  • nihka
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 20:09:36 följande:
    Givetvis hade det bästa för barnen varit att känna att de har två föräldrar som gör allt för dem, och som ser barnens närvaro och tillhörighet i familjen som en självklarhet. Men om biomamman nu inte kan eller väljer att inte göra så, så blir det kanske ännu viktigare att inte pappan beter sig likadant.

Och visst kan det bli så att mamman fortsätter göra så här. Tråkigt för barnen, men då får man ju åtminstone hoppas att de inte har en pappa som också är beredda att svika dem.
    Pappan beter sig inte likadant. Han skyfflar inte iväg barnen till mamman på sina veckor. Om han bara hade sagt nej, så hade mamman inte kunnat åka på en så lång semester utan bara kunnat ta sina överenskomna veckor.
  • nihka
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 21:42:01 följande:
    Vilken förälder VILL inte ha barnen hos sig för jämnan?

Jag har mitt barn på heltid och kommer alltid ha det som tur är!
    Ställ frågan tvärtom i stället. Vilken förälder vill inte att barnen ska ha lika bra kontakt med båda sina föräldrar? Då gäller det att man inte låter den andre föräldern packa iväg barnen hela tiden.
  • nihka
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 21:54:26 följande:
    Han kanske inte älskar Ts, han älskar dock sina barn!
    Din man kanske inte älskar dig, han älskar dock sina barn!
  • nihka
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 22:12:02 följande:
    Men sluta! Han väljer sina barn framför Ts, så gör bra föräldrar!
    Så om din man struntar i dig och vad du vill och bara är med sina barn så är han en bra förälder?
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 22:10:06 följande:
    Vår resa är avbokad, då gör vi allt annat än skiter i barnen!!
    Har ni pratat om när ni ska åka i stället?
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 22:50:19 följande:
    Får försöka igen nästa sommar. Sambon har inte möjlighet att ta ledigt från sitt jobb förrän nästa semester. :(
    Jag förstår verkligen din besvikelse. Jag förstår också varför du väljer att jobba en vecka extra. Om din sambo nu inte kan resa iväg förrän nästa sommar så kan ju du det på din sparade vecka.
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 22:27:08 följande:
    Jag har själv fått ringa exet flera gånger då hon planerat in saker på hennes veckor och velat att vi har barnen. Min födelsedag förra året t.ex. Då hade vi barnfritt och skulle ut och äta och sen på bio. Hon fick inte tag på sambon så hon ringde mig och bad mig hämta barnen då hon skulle på innebandyträning. Jag sa nej, och hon skrek och gormade i över en timme om hur elak jag är mot barnen som inte vill ha dom. När jag äntligen fått henne att förstå att vi inte kan dansa efter hennes pipor hela tiden slängde hon på. När sambon kom hem ringde hon och frågade honom om han kan ta barnen, utan att nämna att hon redan frågat mig. Samma visa igen. Ropade i nästan en timme. Sedan var det lugnt en stund, tills vi satte oss i biosalongen. Hon ringde och ringde och ringde. 23 missade samtal när vi kom ut. Bara för att berätta att vi är elaka mot barnen och att hon inte hade kunnat åka på träningen.

Därför har han inte kunnat säga nej. Det handlar inte om att han inte älskar mig, utan om att det inte är värt att gräla med henne. Hon vinner alltid i slutändan.

Alla arga meddelanden hon skickat åt mig har jag sparat, jag ser framför mig att vi en vacker dag sitter i rätten med henne och då kan de vara bra att kunna visa upp. På den nivån är det! Nåt mer ni funderar på?
    Vad är det officiellt för fel på henne?

Bra tänkt med att spara och dokumentera!
  • nihka
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:47:58 följande:
    Fast då passar inte Ts och mannen ihop. Han är som jag och har inte något behov av vuxenresor så som hon har. Han väljer barnen!
    Du känner dig inte lite löjlig som uttalar dig om pappan och hur han är utan att känna honom?
  • nihka
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 11:02:55 följande:
    Han skulle väl inte leva med Ts om han hatade henne? Jösses, lugna dig!

Han ville säkert resa med Ts men barnen går först! Ja mamman borde tagit med sig ungarna, men det valet har även pappan nu. Han väljer att avboka istället så resan var väl inte så viktig för honom?!
    Vad vet du om det? Resan var kanske inte lämplig för barn eller så gick det inte boka till fler eller så hade han inte råd att boka till fler, eller så anser han att det blir för mycket flängande för barnen eftersom de ändå ska resa bort helgen därpå, eller så kan inte någon av barnen följa med på resan för att de är inbokade på något annat den veckan. Du VET ju inget, fast du TROR det.

Det är som att jag skulle säga att du inte är viktig för din man för då skulle han vilja göra något med dig på egen hand någon gång.
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-05 16:52:35 följande:
    Det har jag aldrig sagt! Sa att jag ville göra det OSTÖRT och AVSLAPPNAT! Men grattis till ert (säkert icke-existerande) sexliv! Troligtvis därför du anmälde mitt inlägg! (Enligt din profil är du ensamstående och singel?)
    Helt riktigt. Det har du aldrig sagt, men det garanterar inte att alla uppfattar det. Lägg inte så mycket energi på den sortens inlägg. Den den typ av syn är lyckligtvis inte så vanlig och det ser du även i den här tråden. Det är helt normalt att känna sig besviken och absolut ingen orsak till att lämna sin partner för att man inte känner att man vill göra avkall på sina behov 24/7 oavsett om det är en bio eller bonusfamilj utan att ens få yppa det till sin omvärld. I en familj ska man sträva efter att alla ska må bra. Alltför självuppoffrande föräldrar får ofta förr eller senare ett bakslag.

Frågan är också hur länge din sambo orkar leva i limbo med dessa ständiga ändringar efter mammas lynne och brandkårsutryckningar och hur mycket det faktiskt tär på barnen. Att de är så där jobbiga kan ju hänga samman med att det är så rörigt för dem. De verkar aldrig riktigt säkert kunna veta var de ska vara.

Hur skulle du själv vilja ha det organiserat?
  • nihka
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-05 17:50:24 följande:
    Jo, jag sa åt honom att jag ska ha barnledigt på min sista semestervecka. (Då han jobbar och det egentligen är barnvecka..) jag ringde mamman och sa att hon får ha dom då istället, hon sa att hon hade planerat annat och att jag förstör hennes semester. Efter en lång diskussion gav hon med sig, så nu får jag äntligen slappna av om 3 veckor. Tyvärr jobbar ju sambon då så vi slipper ändå inte iväg, men det känns skönt att ha fått sagt åt mamman att jag inte är skyldig henne nånting och att jag inte är hennes barnvakt!
    Bra resultat, men synd att det inte var din sambo som tog det samtalet med mamman. Du är ju egentligen inte din uppgift. Nästa gång ni bestämmer något gemensamt och det ska tas upp med mamman kanske du bokstavligen behöver stå bakom din sambo och stötta honom så han inte ger in för mammans skäll och hot. Och med tiden blir han bättre på det och kan ta det helt själv Glad
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!