Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 20:02:06 följande:
Jag skulle säkerligen inte gilla om min man bestämde sig för att bli en egoistisk skit som inte kan ta sitt ansvar för sina barn.
MEN, jag skulle ALDRIG sjunka till samma nivå. Mina barn skulle vara välkomna här i sitt egna hem, dygnet runt 365 dagar om året. Det är en ganska kort tid som de behöver oss föräldrar, så ja, de åren det gäller hade jag bestämt mig för att acceptera läget helt enkelt.
Tänk om ts mans ex bestämmer sig för att överge sina barn helt. Eller dör. Då skulle möjligheterna till romantiska vuxenresor försvinna helt...
Jag tycker att ger man sig in i en relation med någon som har små barn så bör man tänka att 100% barn är referensramarna. Allt annat är en 'bonus'. Varje natt barnen sover nån annanstans, varje eftermiddag de hämtas av någon annan, varje morgon någon annan väcker, klär på, gör frukost, varje träning någon annan skjutsar osv är en chans till egentid som väldigt många inte har.
Att som förälder 'missa' hälften av allt detta för att man skiljt sig, kan både upplevas som en lyx och som en sorg. Bara för att man försöker se positivt på sin tillvaro och väljer att se det som en lyx, så kan man ändå uppskatta att plötsligt få några extra oplanerade dagar med sina barn. Framför allt kan man välja att ta emot sina barn med öppna armar oavsett anledning till att de dyker upp.
Om några år är problemet ur världen oavsett hur biomamman väljer att bete sig.
Välkomna 365 dagar? Så du reser aldrig bort och om du gör det så skulle du återvända så fort du får nys om att de ville komma?
Om mamman överger eller dör vet TS och pappan vad de har. Då kan de planera efter det och om de vill åka på en vuxensemester kan de be släkt om hjälp som de kan lita på.
Jag tror inte man kan begära av sin partner att 100% barn är referensramen för föräldrar som har barn som bor växelvis. Det skulle vara som att leva med någon som jobbar och som har 100% jobb som referensram och som hela tiden förväntar sig att man ska hänga på deras jobb och att man avbokar alla planer så fort arbetsgivaren vill att man ska jobba extra, villket de då vill hela tiden. Det håller sällan.