• sextiotalist

Behöver tid UTAN hans barn!

Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 08:27:07 följande:

Om TS själv väljer att fixa markservicen är det ju hennes val.

Och om de nu inte inledde sitt förhållande innan hans separation från barnens mamma har han ju gissningsvis haft hand om barnen själv då (och med tanke på exets beteende säkert under det förhållandet också). Så det verkar som om han är en pappa som tar sitt föräldraansvar, även om det inte passar i din argumentation.

Tråkigt att du, som annars verkar hävda mäns och kvinnors lika förmåga till föräldraansvar nedlåter dig till fördomsfullt smutskastande när det inte passar dina syften.

Vi läser olika. Nej, jag ser inte anser inte att leka med sina barn hela tiden är att ta sitt föräldraansvar. Det är i mina ögon en lekfarbror eller lektant. Det har inget med kön att göra.

Men du skulle tycka det var helt ok att leva i ett förhållande där du skötte hela markservicen så att barnens pappa skulle få all sin tid med barnen, även om de var gemensamma?

Jag hade inte stannat en sekund i ett sådant förhållande
  • sextiotalist
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 09:08:36 följande:

Som sagt, en förälder som (väl troligtvis) levt ensam med sina barn och som dessförinnan levde med en partner som inte verkar prioritera barnen står nog inte handfallen om hen återigen skulle bli ensamstående, hur mycket det än motverkar ditt behov av att göra ner och svartmåla den föräldern för att främja dina egna argument.

Du kanske ska läsa de (rätt många) trådar där en ny kvinna får den nya rollen som hushållerska (och ibland även barnflicka) trots att pappan fixade det innan. Även de trådar där pappan träffat en ny och då genast vill ha varannan vecka.

Min syniska bild beror på att det inte är ovanligt och jag vet att denna rollfördelning, förr eller senare leder till att den nya blir irriterad och frustrerad och i slutändan ser mannens barn som en belastning. Dvs det är inte barnens bästa att släppa allt för att umgås med barnen.

Självklart så bör en vuxen man fixa det nödvändigaste i ett hem.
  • sextiotalist
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 10:03:40 följande:

Har TS skrivit att sambon inte KAN sköta hushållssysslor?

Och vad har andra trådar med TS sambo att göra? Det finns otaliga trådar om pappor som skiter i sina barn också, eller bonusmammor som är riktiga häxor, ska vi dra in de trådarna också tycker du?

Cynism må vara ditt förhållningssätt när du tolkar världen, men det gör inte att det du skriver låter mindre fördomsfullt.

Vad skulle f.ö DU ha gjort i pappans ställe? Ingen kan tvingas att vara en ansvarsfull förälder, och när nu den andra föräldern brister i ansvar skall han då skita i att barnen inte har någon som tar hand om dem? Vad skulle du rått honom till i den uppkomna situationen?

I mina ögon är det verkligen att ta föräldraansvar att inte lämna barnen vind för våg utan ställa upp på dem.

Ja, det är skittråkigt att TS kom i kläm, men lika lite som en man kan tvingas ta mer än ekonomiskt ansvar för sin avkomma så kan en kvinna tvingas ta hand om sitt barn. Han har inga lagliga åtgärder för att pressa på mamman att ta mer ansvar annat än att begära hela vårdnaden och se hur hon reagerar (vilket skulle kunna resultera i att barnen bodde på heltid hos honom).

Jag hade gjort exakt som min sambo. Dvs inte gått med på det. I detta fall hade exet varit den som fått avboka resan.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-07-03 10:06:41 följande:

Jag hade gjort exakt som min sambo. Dvs inte gått med på det. I detta fall hade exet varit den som fått avboka resan.

Hon försökte. Men eftersom hon märkte snabbt att det inte gick då dröjde det flera år innan hon försökte igen. Det var den första gången vår son skulle sova borta. Dvs vår första gemensamma barnfria helg på över tre år. Ja, hon fick ställa in finlandskryssningen.
  • sextiotalist
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:41:28 följande:

Men varför ska barnen lida för att vuxna inte kan komma överens ?

Det är föräldrarnas ansvar, de får se till att komma överens. Gör det inte det, då får det bli ett schema som de får följa utan avvikelser. Det är där ts sambo får visa ryggrad.

Han får inte ge vika. Han får ta konflikten med sitt ex. Hennes hot med att kräva underhåll är grundlösa. Tänk digi rätten använda argumentet "jag hittade en billig resa jag ville åka på, eftersom barnens pappa inte ville avbeställa deras tidigare bokade resa när barnen skulle vara hos mig så ska han betala underhåll"
  • sextiotalist
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 10:55:49 följande:

Ska ? Så alla 8 åringar är lika ?

Vissa barn har problematik med olika saker i olika åldrar .

Alla barn är inte lika .

Ska pappan ta ledig från jobbet varannan vecka för detta ?

Inte TS arbete. Hon ska inte behöva offra sin semester för att torka efter en 8-åring.
  • sextiotalist
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 11:32:24 följande:

Nu var det ju inte bara på sem ts vägrade torka utan jämt sen 1 år tillbaka

Och?

Om barnet behöver hjälp med detta då är det föräldrarna som får ta ledigt. Ts ska inte använda sina semesterdagar för detta
  • sextiotalist
    Anonym (Mamman) skrev 2016-07-03 16:02:17 följande:

Jag hade dumpat dig Ts. Barnen går först -alltid- när dom är små!!!!

Ok, nu är förvisso mamman redan dumpad. Men vad tycker du om mammans agerande?

Jag hade troligen dumpat mannen långt innan. Vem vill leva med en man utan ryggrad som låter exet styra och ställa?

Hade kanske försökt med att vara särbo. Men troligen skulle denna situation vara en sk droppen i bägaren.
  • sextiotalist
    ungbrunett skrev 2016-07-03 16:24:21 följande:

Jag har bott med min sambo och hans sexåriga unge i snart 3 år och jag har undvikit rumptorkande å det grövsta. Tror inte ens jag kommer upp i en handfull gånger. Det går alldeles utmärkt. Ej mitt problem att torka barnets rumpa. Barnet får göra det själv eller så får han göra det. Ej jag.

Jag hade mentalt inte fixat det. Jag hade svårt för detta med mon egen son det sista. När man är så stor som 6-7 år, så känns det som man passerar barnets privata sfär. Jag bytte aldrig blöja på större barn mer än mitt eget.

Det jag inte förstår är att ett så stort barn, som 8 år, tillåter att andra än möjligtvis sina föräldrar göra detta.
  • sextiotalist
    Anonym (Mamman) skrev 2016-07-03 16:39:42 följande:

Ts förstår inte att pappan VILL ha barnen. Han för liksom inte mamman nån tjänst! Han prioriterar sina barn framför Ts, precis som en bra förälder gör!

Nej, en bra förälder kan hantera att ha en vuxenrelation. En bra förälder har en ryggrad.

En man som dansar efter sitt ex pipa är lika lite en bra förälder som en kvinna som dansar efter en mans pipa. En bra förälder visar med ord och handling att alla han väljer att dela sitt liv har hans fulla respekt och kör inte över andra.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!