Inlägg från: Anonym (*suckar*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*suckar*)

Behöver tid UTAN hans barn!

Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 19:52:28 följande:
    Om du inte trivs med att jobba skift är det en annan sak. Din man tar sitt ansvar som far, semester kan ni ha tillsammans en annan gång.

Och nej inget kraschat förhållande här. Lever med man, gemensamma barn och obekväma arbetstider.

Jag tycker bara det är så tröttsamt med vv föräldrar som gnäller om egentid (nu är du bonus men ändå). Han missar 50% av sina barns liv och tar nu chansen att få den extra tid han kan. Såklart han gör det!! Tycker du ska sluta sura för det, ni kan vara lediga ihop en annan gång.
    Du skriver alltså om något du inte har den blekaste aning om hur det är? För nej, man har INTE EN ANING om vilka jobbiga känslor som kan blossa upp.

Jag är en barnkär kvinna som gärna har varit barnvakt osv och jag har alltid vetat att jag skulle ha barn. Det har jag, två st. Jag har också en bonus som jag tycker väldigt mycket om. Men tvi vale för att ha honom här varje vecka! Nu har vi helgumgänge pga avstånd, men varannan v hade fungerat fint för mig. Faktiskt eg varje v med, men då ska inte mamman finnas med i bilden för hon är jobbig nog att ha å göra med kring helgumgänget.

Men om min man hade betett sig så fruktansvärt respektlöst att han utan att meddela mig låter barnen komma på mammans vecka så hade han fått bo själv. Min tid utan barn (mina är stora nu) är fruktansvärt viktig för mig och det vet min man. Han tycker också att vår tid med varandra är viktig och skulle aldrig i livet låta sitt barn komma hit utan att tala med mig om det. Inte ens  akuta fall, men då hade han skickat ett sms om att han hämtar sitt barn pga mamman är på sjukhuset eller nåt.

Men om det inte var akut utan mamman bara fått för sig att hon skulle hitta på nåt, då skulle han stämma av med mig först och säger jag nej så är det nej. Nu säger jag inte nej annat än om vi har annat planerat och jag säger inte alltid nej även om vi har något planerat, det beror på vad det är.

Ingen kommer alltid först här, det är ju helt galet att barn inte får lära sig att även andra har behov som ibland går före deras egna.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:56:49 följande:
    Jo, man är värd något men precis som med bioföräldrar så sätter man barnet främst.
    Det är fullständigt självklart och det betyder INTE att barnets vilja går först.
    Men barnets behov gör.
    Du måste skilja på vilja och behov.
    Ett barn ska lära sig ta hänsyn ja, men ett barn ska aldrig behöva rucka på sina behov. 
    Ett sånt behov är en att ha en nära och god relation till båda sina föräldrar.
    Där ska barn inte behöva stå tillbaka, det skadar barnet att behöva göra det.
    Där är det den vuxne som får tåla sig faktiskt. 
    Vilket behov anser du att barnen behöver ha uppfyllda av pappan på MAMMANS vecka? Här handlar det inte om barnens behov det handlar om en flat pappa som låter mamman styra sitt och därmed också hans sambos liv.

• Anonym (*suckar*)

När jag läser vissa inlägg här kan jag bättre förstå varför det finns så många bortskämda barn som inte kan bete sig ute bland folk... Och varför det är så många halvvuxna/vuxna som blir kränkta över allt hela tiden...

• Anonym (*suckar*)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-01 23:03:57 följande:
    Har försökt säga att vi kan byta dagar om det behövs, men hon vill inte. Hon säger att hon kommer att kräva underhåll av oss om vi inte tar dem då hon behöver ledigt.
    Fast hon kan inte begära underhåll om ni har barnen lika mycket. NI däremot kan kräva underhåll eftersom ni har barnen mer än hon.
  • Anonym (*suckar*)

TS, jag tror du måste ta dig en funderare på om det verkligen är den här mannen du vill leva resten av ditt liv med?
    Han respekterar inte dig för fem öre. Han sätter sig själv före dig heeeeela tiden. När en mamma brister så som den här mamman gör måste han antingen sätta ner foten och säga NEJ, vi byter INGA veckor, vi har BARA de veckor som är avtalat och endast vid akuta fall utöver det eller meddela mamman att han vill ha samarbetssamtal om umgänget och föreslå att ni har barnen på heltid så får hon ringa en v i förväg när hon vill ha dem.

Jag och min man har diskuterat hur vi vill att vårt liv tillsammans ska se ut. Han har barn (jag med, men stora barn som klarar sig helt själva och tidvis inte ens bor hemma heller) som kommer på helgumgänge och mamman höll på och hattade hit och dit i början och ville byta dagar osv.

För mig fungerar inte det och då sa jag det till min man, vid akuta tillfällen så självklart tar vi hans barn, men jag vill bli meddelad om extra dagar INNAN de extra dagarna är ett faktum, för jag vill ha möjlighet att säga nej, det passar inte mig denna helg och då antingen göra upp egna planer som innebär att jag inte är hemma om pappan absolut vill ha sitt barn extra eller så får pappan säga nej.

Det är att visa respekt och som jag skrev tidigare, det är sällan jag säger nej och har vi planer för helgen, oavsett om det så bara är ett biobesök så säger pappan nej självmant om det inte är något akut då.

• Anonym (*suckar*)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:37:36 följande:
    Pappan kom hem en dag, sa att hon ringt och frågat om vi kan avboka resan och ha dom här 1,5 vecka extra. Jag sa "absolut inte!" Och han sa att han meddelar henne.

Nästa dag när han kom från jobbet sa han att redan var avbokad och att vi inte diskuterar det mer. Han var skitförbannad så jag antar att han igen hade grälat med henne.
    O M G !!!

Hade min man kommit hem och sagt något sådant hade han fått veta att vilka bråk han än haft med mamman till sitt ena barn så hade han fått uppleva sjudubbelt värre med mig!

Han hade raskt fått se sig om efter någon annanstans att bo för hos mig hade han inte blivit kvar iaf! (Vi bor dock i en bostad som står på mig och jag har större behov av den än vad han har) Jag hade krävt att han ordnat en resa för mig den veckan och när jag kom hem skulle han varit ute ur min bostad. PUNKT! Jäklars vad förbannad jag hade blivit och då tycker jag inte hans barn är ett dugg jobbig!
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (Allt möjligt) skrev 2016-07-03 11:56:20 följande:

Har följt den här tråden men inte tänkt "lägga mig i" ...men nu kan jag inte hålla tyst längre ... Jag är både bio /bonusmamma och förskollärare..... För det första vad det gäller diskussionen om huruvida Ts ska hjälpa 8 åringen på toa eller inte ( hur nu en diskussion om Ts besvikelse över en instäld resa kan hamna där men nu är ju det här fl ) ... INGEN " normal" 8 åring behöver hjälp att torka rumpan!!! Det ska man kunna när man är 5-6 år..under mina drygt 20 år som förskollärare har vi alltid börjat träna o kräva detta av "våra " 5- åringar efter jul deras sista år på förskolan ,dvs det år de fyller 6 och under dessa drygt 20 år så är det kanske 2-3 st barn som INTE kunnat detta när de slutat hos oss, 2-3 av nästan 200 barn ! OCH då har det varit en annan problematik bakom...en diagnos av något slag som gjort att de antingen inte fysiskt eller psykiskt kunnat eller varit mogna. Sen till alla er andra som inte kan förstå varför Ts är besviken,varför det överhuvud taget finns ett behov av att vara barnfria.... Hur gärna man än vill att man ska vara " en enda stor lycklig famlij" så ÄR det skillnad på biobarn o bonusbarn... Man kan mycket väl ÄLSKA sina bonusbarn MEN samtidigt känna att det är jobbigare att ta hand om dem än sina bio barn! Jag har varit bonusmamma i 17 år, mina bonusbarn var 4 o 7 år när jag kom in i bilden, jag har haft dem på 1/2 tid i alla år och jag kan ärligt säga att jag älskar dem för dem DE är,MEN den kärleken ÄR anorlunda än den jag har till mina biobarn som jag varit med sedan de var 4-7 SEKUNDER gamla ! Jag har känt att jag har mandat att säga i från och att vi gjort upp regler för vårt hem gemensamt MEN trots det så har det alltid varut psykiskt mer jobbigt men bonusbarnen... Att ta konfliketer etc att "stå ut " med tonårstrots etc etc... Jag fick kämpa i många ÅR med att få min man att fatta att VI behövde tid för oss själva ,tid med våra små det krävdes att vår famlij var nära att splittras innan min man förstod att det inte räckte med att jag fick vara med o bestämma här hemma utan att jag faktiskt behövde få " vila" från de äldre barnen att VI behövde tid för oss som par för att VÅR relation skulle orka med och inte dö ut. Att det nte funkade att jobba 50-60 timmar minst den veckan vi inte hade de stora barnen för att kunna vara ledig mer den veckan de var hos oss,att lägga sin semester helt efter de stora barnen så att vi aldrig fick någon tid med bara den " lilla" famlijen ( flexarbetstid ) ..... Det handlar INTE om att man inte "tycker om" sina bonus barn, att man är " egoistisk" det handlar om att vårda sin relation så att bonusbarnen inte måste vara med om ännu en seperation! Är det bara biobarn i en relation har man hunnit bygga upp en grund,en bas som ( förhoppningsvis) gör att man orkar de jobbig åren UTAN att behöva " barnfri tid" MEN när man kommer in i en famlij där det redan finns barn så har man inte den tiden att bygga den där grunden....framför allt inte om man som TS jobbar skift så att man inte har em/kvällar/helger lediga tillsammans vv!

Du får tänka dig tre hjärtan här > för jag kan inte göra några. Så bra formulerat.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (fia) skrev 2016-07-03 14:22:30 följande:
    Han borde ha sagt: "Nej, tyvärr det går inte, vi har en resa inbokad sen länge så barnen kan inte komma till oss den veckan" Punkt. Slutdiskuterat. Då hade hon fått ställa in sin resa eller hitta en annan barnvakt. Hon hade blivit skitsur men då fick hon väl bli det då. Om jag var TS hade jag förväntat mig detta av min man.
    Problemet här är ju om mamman bokar och åker ändå. Hennes semester skulle ju, om jag inte förstått det fel, veckan innan och så skulle den vara över hennes vecka som är i mitten och så en vecka efter som är pappans.

Det hade inneburit att TS med sambo stått där med barn som de inte har någonstans att lämna för att mamman är borta.... Förvisso en anledning till orosanmälan, men de hade likväl inte kunnat åka på semester och hade inte heller fått några pengar tillbaka.

Jag häpnar över hur många idioter som skaffar barn faktiskt...
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 14:51:14 följande:
    Då har barnet inte varit hemma o fsk får ta den biten så klart .
    Tror inte ett barn i den åldern är ensam hemma om pappan jobbar .
    Fsk till en åttaåring har man inte och fritids torkar inte heller rumpor på barn i den ålder. Sååå oavsett om TS torkar rumpan på barnet eller inte så får barnet torka själv eller låta bli.

Mitt barn med funktionshinder torkade sig själv först vid åtta - nio. Mitt fel, jag tänkte mig inte för utan torkade om h*n ropade. Det gjorde h*n dock inte alltid så h*n KUNDE ju, men tyckte det var läbbigt. Men, när jag sa att nej, nu får du torka själv, vill du att jag ska kolla så det är ordentligt gjort (mitt barn tyckte inte h*n torkade lika bar som jag sa h*n) så gör jag det ett tag till. Inga problem alls sedan dess.
    H*n gjorde aldrig nr 2 på skolan så där såg de inte problemet.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 18:38:06 följande:
    Ursäkta ?

Ditt sista stycke grundas på vad ? Inte mina inlägg då
    Jo, exakt på dina inlägg. Jo, jag vet att du tjatar om detta med bajs i rumpan 'bara', men din syn på det hela visar ju klart och tydligt att det är TS sak att lära andras ungar torka sig i röven. Barnet kan ju redan, men vill inte för att han tycker det är äckligt. Du kan bara inte ha missat att TS skrivit det gång på annan, du bara struntar i det vad det verkar.

Ang att TS med sambo ska resa MED barnen. PÅ allvar? De hade redan bokat resa för länge sen, det kanske inte ens fanns platser kvar, för att inte tala om pengarna det skulle kosta att ta med barnen också. Dessutom har de redan bokat in en resa med barnen.

Mamman å sin sida, bokade NYLIGEN en resa UTAN barn på SIN umgängestid. HON hade då kunnat kolla om det funnes plats för barnen också, och frågat om det vore ok att ta barnen extra, det hade varit ett mer normalt beteende.

• Anonym (*suckar*)
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 18:45:04 följande:
    Jag skulle också vilja göra en romantisk vuxenresa med min man!! Det hade varit helt underbart. Två gånger har vi planerat en natt tillsammans på ett hotell bara han och jag. Båda gångerna blev det inställt. Ena gången blev barnen sjuka, andra gången barnvakten. Det var retligt :(

I en familj med barn har man ofta ingen möjlighet till romantiska vuxenresor. Tråkigt men så är det för många (vissa har kanske tillgång till barnvakter och får det att fungera, men väldigt många kan ALDRIG göra det).

Tänk istället så bra ni har det som ändå har möjlighet till lite egentid då och då.

Den här resan blev kanske inställd, men nästa gång kanske det funkar!
    I en bonusfamilj HAR men ju det, det är liksom en extra lyx man KAN kosta på sig för att man har barn varannan vecka. Ja i normalfallet alltså, men i TS fall fungerar det inte för att hennes sambo inte respekterar henne nog för att lösa problemen med mamman. Han väljer istället att lägga sig platt och visa för sina barn att honom kan man köra med som man vill, han bara tar emot skit.

• Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:04:09 följande:
    Eller så betyder barnen mest o han vill ha dom extra när han fick chansen . Sambon har han ju jämt .
    Exakt, han kan vara så kortsiktig i sitt tänk. Därav att jag mfl har uppmanat TS att fundera på om hon verkligen vill leva med en man som inte är kapabel till att sätta alla främst i sin familj utefter behov. Istället sätter han mammans behov först.

Jag förstår hans tankar kring att låta barnen komma på hennes tid. Han vill inte att barnen ska känna sig ovälkomna och han vill inte ta konflikten med mamman. Men han tänker helt galet. Barnen hade troligen förstått mycket väl om han hade varit tvungen att förklara varför de inte kunde komma extra. En förklaring hade endast behövts utifall mamman hade klagat inför barnen om att deras pappa inte vill ha dem. vilket är en lögn.

Han värderar TS så pass lite att han inte bryr sig om hennes åsikt alls, utan avbokar utan att ens prata med henne om det först. TS hade kanske kunnat åka med en vän istället, eller åkt själv, men han gav henne inte det valet.

Han pratade med TS och hon sa nej, vi kan inte ha barnen extra för vi har bokat en resa. Ok sa sambon, då meddelar jag mamman. Dagen efter meddelar han TS att han avbokat resan för de ska ha barnen extra.

Ett sådant beteende är inte ok. Mamman beter sig ju så här för att hon kan, för att hon vet att pappan är en mes och inte säger ifrån. TS har valet att acceptera att hon inte är värd lika mycket som barnens mamma eller göra slut.

• Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:37:16 följande:
    Fast det behöver inte heller vara som du tror
    Nej, så klart inte men det är så jag tolkar det. Jag har inte pratat med mannen i fråga. Hans beteende tyder dock på att han har noll respekt för TS. Han visste ju hennes åsikt men körde över henne ändå.

• Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 19:48:19 följande:
    Eller så frågade mamman pappan snällt o han sa att det gick bra
    TS har redan skrivit hur det gick till. Om du klickar på visa endast under TS så står det på sidan tre. Ena inlägget är nr 349 har jag för mig och det andra är lite över det.

I korta drag så står det att pappan frågade TS om det gick bra att de avbokade resan och TS sa nej. Pappan skulle då meddela mamman men kom istället dagen efter och meddelade ilsket TS att han avbokat resan för de skulle ha barnen extra och att han inte ville diskutera det mer.

I det andra står det att han tycker om att vara med sina barn men inte är så lycklig över att ha fått lov att avboka resan.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 20:09:14 följande:
    Men då kan han ju lika gärna ha sagt ok till mamman o tagit för givet att ts inte hade nått emot det o sen inte kunde ta sig ur det
    Givetvis kan han ha ljugit för TS om hur det gick till och bara frågade TS om det var ok som ett spel för galleriet. Det ändrar inte det faktum att han beter sig oerhört respektlöst mot TS.

Att som normalbegåvad vuxen inte fatta att det absolut inte är ok att ens komma med en så dum förfrågan om att få ANDRA att avboka sin resa för att få resa själv är för mig helt ofattbart. Antingen är inte mamman normalbegåvad eller så njuter hon av att få pappan att dansa efter sin pipa.
    Men hon gör det ju för att hon kan, hon vet att hon kan styra och ställa precis som hon vill för pappan lyder.

Den som beter sig sämst här är dock pappan som inte bryr sig om TS annat än som bekvämlighetsinrättning. För mig är det otänkbart att behandla någon jag älskar så som TS sambo behandlar henne.
  • Anonym (*suckar*)
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 21:54:26 följande:
    Han kanske inte älskar Ts, han älskar dock sina barn!
    Nej, det är just det jag försöker få TS att förstå, att han kanske inte gör det eftersom han beter sig så illa mot henne.

Så som han beter sig är faktiskt närapå verbal misshandel. Men det förstår han kanske inte själv.
  • Anonym (*suckar*)
    smulpaj01 skrev 2016-07-03 22:12:02 följande:
    Men sluta! Han väljer sina barn framför Ts, så gör bra föräldrar!
    Nej, så gör inte bra föräldrar ALLS. Bra föräldrar är bra förebilder, man är INTE en bra förebild genom att jamsa med ett puckat ex. Inte på något vis även om jag vet att du anser att barn alltid ska gå först i alla lägen och aldrig någonsin ska läras att visa hänsyn till andra.

Här handlar det dessutom inte om att välja barnen före TS, det handlar om att välja sitt ex före TS.
    Barnen hade lika gärna tillbringat mammans tid med mamman, men mamman valde bort dem till förmån för en resa med sin nya karl. Och TS sambo lät henne göra det, på bekostnad av sitt eget förhållande. Det finns alltså inget som handlar om barnens behov här, bara om mammans.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 22:27:08 följande:
    Hur skulle det vara verbal misshandel? Nu hade han inget val, så vad ska han göra? Resa bort med mig och lämna barnen ensamma? Eller stanna hemma med barnen och såra mig? Såklart suger båda alternativen men man kan inte lämna barnen en hel vecka då de inte ens kan vara ensamma så länge att man ens slipper ut med hunden. Klart att barnen kommer först.

Jag har själv fått ringa exet flera gånger då hon planerat in saker på hennes veckor och velat att vi har barnen. Min födelsedag förra året t.ex. Då hade vi barnfritt och skulle ut och äta och sen på bio. Hon fick inte tag på sambon så hon ringde mig och bad mig hämta barnen då hon skulle på innebandyträning. Jag sa nej, och hon skrek och gormade i över en timme om hur elak jag är mot barnen som inte vill ha dom. När jag äntligen fått henne att förstå att vi inte kan dansa efter hennes pipor hela tiden slängde hon på. När sambon kom hem ringde hon och frågade honom om han kan ta barnen, utan att nämna att hon redan frågat mig. Samma visa igen. Ropade i nästan en timme. Sedan var det lugnt en stund, tills vi satte oss i biosalongen. Hon ringde och ringde och ringde. 23 missade samtal när vi kom ut. Bara för att berätta att vi är elaka mot barnen och att hon inte hade kunnat åka på träningen.

Därför har han inte kunnat säga nej. Det handlar inte om att han inte älskar mig, utan om att det inte är värt att gräla med henne. Hon vinner alltid i slutändan.

Alla arga meddelanden hon skickat åt mig har jag sparat, jag ser framför mig att vi en vacker dag sitter i rätten med henne och då kan de vara bra att kunna visa upp. På den nivån är det! Nåt mer ni funderar på?
    Verbal misshandel för att han säger en sak men gör tvärtom. För att han visar dig att du är mindre värd än hans ex.
    Har han barn med min mans ex? Med tanke på din beskrivning om hur hon beter sig menar jag. Fast, min mans ex har bara ett barn. Och numer sköter hon sig.

En person som inte kan uppföra sig lägger man på luren i örat på, efter att först ha upplyst om att ni pratar med henne om hon pratar lugnt och sansat om barnen. Inget annat behöver ni lyssna på. Att hon anser att ni är elaka är ju bara att skita i, det vet ni ju att ni inte är.

Om hon vinner är det för att ni tillåter det, inget annat. Ja, det är skitjobbigt att ta striden men gör man det får man det lugnt till slut.
    Fö måste man inte ha kontakt via tfn, man kan säga att all kontakt ska gå via sms eller mail. Akuta saker kan tas via tfn och varje gång hon ringer om icke akuta saker säger man: Ok, det är är ju inget akut ärende så skicka ett sms eller mail om det, ha det gott, hej då.

Man kan även skriftligt meddela att from nu blir det inga som helst byten i umgänget och sen håller man det, vad hon än anser. Börjar hon prata med barnen om att ni är elaka och inte vill ha dem, då anmäler man för det är barnmisshandel.
  • Anonym (*suckar*)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-04 13:20:20 följande:
    Får jag bara fråga varför du helt håller på mamman här, som att hon vore den perfekt föräldern??

Vet du, jag tänkte åka på vuxensemester så jag kan knulla avslappnat och ostört med min sambo. Frågor på det ännu? Ska jag boka resan igen och ta med barnen och knulla med dom i samma rum?
    Smulpaj anser alltid att biomammor har rätt och att bonusmammor med hull och hår ska ta till sig sina bonusbarn som om de vore sina egna och alltid göra avkall på sina egna behov. Det är så bra föräldrar gör, anser hon. Det är bara att kolla i vilken som helst av de trådar som hon har svarat i-

Helt ok tycker jag, hon har lika stor rätt till sin åsikt som alla andra har till sin. Men det är helt lönlöst att försöka få henne att förstå någon annans sida av saken, det går helt enkelt inte.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!