Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Behöver tid UTAN hans barn!

Ditt liv, ditt val. Varför stannar du hos någon som du inte tycker prioriterar dig?

Visste han att du ville vara själv med honom denna vecka? Hade ni planerat  något? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 14:55:34 följande:

Hur ofta har ni barnen vanligtvis? Varannan vecka? I så fall är du lite egoistisk när du ändå valt att leva med en partner med barn sedan tidigare. Då har ni ändå en hel del "egentid" i vardagen.

Samtidigt tycker jag att du gör helt rätt i att ta en mindre semestervecka. Jag kan tycka att pappan borde vilja spendera lite extra kvalitetstid själv med sina barn. Skapa härliga sommarminnen för livet med sina barn. Så kanske du och han kan ta några dagars "egensemester" i höst/vinter, eller när det nu passar er.

Fast man vill kanske även ha egentid på semestern, inte bara i vardagen.
  • Anonym (Anna)
    TigerLilySwe skrev 2016-07-01 14:47:18 följande:

Svårt det där med barn. Just maten är så körigt också. Mitt tips är i allt elände att bulla upp i frysen med lagad köttfärssås, pastagratänger, tacofärs, pizzabullar och underlätta den biten. Förbered sedan med spel, pyssel, puzzel, memory, playdolera, insektshåvar och sånt som kan underhålla barnen och få dom att samarbeta med varandra. Värt några hundra att köpa lite nya grejer som fångar deras intresse

Finns det ingen liten farmor eller nån som kan ha dom några dagar under era veckor. Du gör rätt som jobbar. Det är periodvis ett heltidsjobb att underhålla barn.

Menar du att TS ska göra allt detta? Och på vilket sätt gör det att de får egentid, märker inte ungarna om de sticker hemifrån?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 18:20:52 följande:
    Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Det är vad jag menar att ts gnäller för inget. Egoistisk. Men det är klart andras ungar är ju "jobbiga". Stackars barn att leva så. Bli inte tillsammans med någon med tidigare barn om det är så JOBBIGT.
    Menar du att om man har gemensamma barn så har man aldrig barnvakt?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 19:45:09 följande:
    Det är nog väldigt få som har barnvakt (eller ens vill ha det så länge) i två veckor som ts var inställd på.
    Hade barnen varit gemensamma hade det varit noll egentid/partid. Så skrev du.

Enligt dig så har man noll egentid/partid om man har gemensamma barn. Dvs man har aldrig barnvakt om man har gemensamma barn. Blanda inte in TS i detta, hon har inte gemensamma barn med sambon.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:28:52 följande:
    I det här avseendet borde det inte vara det. 
    Har man valt en partner med barn bör man också vara medveten om att barnet ingår i paketet.
    Sen kanske man inte älskar det på exakt samma sätt som man älskar sina egna,
    Men man ska behandla alla barn inom en familj likadant, annars skadar man barnen. 
    Fast nu handlar det ju inte om det. Det handlar om att TS vill ha egentid tillsammans med sin sambo. Är du lika mycket emot när bioföräldrar gör saker själv i några dagar, eller t o m reser bort en vecka utan barn?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:31:54 följande:
    Nej, men hon har valt en man med barn, då bör hon också vara medveten om att barnet alltid kommer först.
    Som förälder ska du alltid sätta barnets behov först, (inte att förväxla med barnets vilja).
    Barnperspektivet du vet.
    Ts är vuxen hon kan vänta, barn kan inte vänta, deras barndom rullar på. 
    Sen kan jag hålla med om att ts man borde se till att det finns även utrymme för bara dom två, det är också viktigt.
    Men inte på bekostnad av barnens tid med sin pappa. 
    Fast alla tycker inte att barnen ska komma först hela tiden. Vare sig de har gemensamma barn eller inte. Vissa tycker att det är lika viktigt att vårda sin relation.

Precis som att man måste vårda och vattna sina blommor, måste man vårda och nära sin relation till sin partner. Annars dör relationen. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 21:56:49 följande:
    Jo, man är värd något men precis som med bioföräldrar så sätter man barnet främst.
    Det är fullständigt självklart och det betyder INTE att barnets vilja går först.
    Men barnets behov gör.
    Du måste skilja på vilja och behov.
    Ett barn ska lära sig ta hänsyn ja, men ett barn ska aldrig behöva rucka på sina behov. 
    Ett sånt behov är en att ha en nära och god relation till båda sina föräldrar.
    Där ska barn inte behöva stå tillbaka, det skadar barnet att behöva göra det.
    Där är det den vuxne som får tåla sig faktiskt. 
    Du tycker alltså att barnens mamma gör fel som reser bort när hon har ansvar för barnen?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Biomamma) skrev 2016-07-01 22:02:28 följande:
    Exakt och då blir ju pappan ensam och olycklig när han förlorade en bra kvinna.
    Precis. Kanske därför första förhållandet sprack, de vårdade inte sin relation.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (2) skrev 2016-07-01 22:06:30 följande:
    Läs mina inlägg igen, jag har inga problem med tvärtom jag håller med dig, det är viktigt att paret får egentid tillsammans.
    Men när tiden mellan barn och förälder är så begränsad ändå så kan man välja att lägga sin egentid på en tidpunkt när det inte är barn som kommer i kläm. 
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-01 21:57:46 följande:
    Fast alla tycker inte att barnen ska komma först hela tiden. Vare sig de har gemensamma barn eller inte. Vissa tycker att det är lika viktigt att vårda sin relation.

Precis som att man måste vårda och vattna sina blommor, måste man vårda och nära sin relation till sin partner. Annars dör relationen. 
    Nej, alla tycker inte det, det är sorgligt tydligt att det är så. 
    Och troligen är det okunskap som gör att man tycker så, men förstår helt enkelt inte hur illa man gör barnen. 
    Slå inte in öppna dörrar, jag har aldrig skrivit att man inte ska vårda relationen 
    Tvärtom jag håller med, men precis som bioföräldrar som lever ihop hittar hål där dom kan vårda sin relation utan att det går ut över barnen så kan bio och bonus-föräldrar göra likadant.
    Man behöver inte skuffa undan barnen för det.
    Vem ska knuffa undan några barn? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ja du) skrev 2016-07-01 22:33:24 följande:
    Förstår att du blir sur faktiskt.... Framförallt när det kommer så nära inpå men rent krasst så är det ju faktiskt inte ditt ansvar att ta hand om barnen det är hans.. Vaknar barnen tidigt så kan du ta sovmorgon och han kliva upp, han kan laga mat och vara den som roar dem.. Så har du det lugnt och skönt i en solstol ev på en strand...
    Fast nu ville TS vara med sin sambo, inte sitta själv på en stol medan han håller på med barnen.

Men du tycker kanske att vuxentid är överskattat?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ja du) skrev 2016-07-01 23:13:28 följande:
    Nej det tycker jag inte... Syftade mest på att hon skrev att hela hennes semester gick åt till att passa barnen... Vilket inte är hennes ansvar.. Sedan kan jag tycka många är hårda mot ts men inte mot mamman som tydligen har rätt att åka bort på sin barn vecka men ts har inte rätt att vilja vara ensam utan barn vars för att hon är Bonus mamma
    Detta är FL, då är det alltid bonusmamman som gör fel.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pion) skrev 2016-07-01 23:40:21 följande:
    Och det är just denna inställning till frågan som jag tycker ät EGOISTISK. Men såklart alla värderar inte samma saker i livet.
    Du tycker man är egoist om man vill vårda sin vuxna relation.

Hur tänker du, att barnen mår bättre om föräldrarna skiljer sig, efterdom förhållande inte håller?

Du vet, sunda föräldrar kan både finnas för varandra och sina barn. De behöver inte välja.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!