-10% 28 veckor
Hej!
Jag är gravid med min andra son som förväntas komma i September. Min första son låg alltid över kurvan i tillväxt och var lite över 4kg när han föddes med planerat snitt (pga förlossningsrädsla) i vecka 40.
Denna andra son är nu tydligen -10% i vecka 28+0. Alla flöden och moderkakan ser bra ut och jag är nu väldigt orolig. Speciellt eftersom hans bror var stor och de flesta säger att andra barnet ska vara större!?
Jag gick upp enormt mycket i vikt med första och åt väldigt onyttigt. Nu med andra sköter jag mig lite bättre, kommer nog att ligga på 8kg mindre än förra gången på förlossningsdagen. Dock har jag ändå gått upp mer än andra och ätit massor så inget konstigt där egentligen.
Så varför, varför är denne pojke mindre? Infektioner eller kromosomfel är jag rädd för, vi gjorde både KUB och NIPT med bra resultat men man kan ju ha missat något.
På KUB mättes han en vecka större och då tänkte jag att detta blir en ännu större bebis! På RUL däremot mätte dom mer exakt på dagen jag själv räknat ut, endast en dag ifrån.
Allt har sett fint ut och jag har mått mycket bättre, varit piggare, haft mindre sammandragningar, osv. Så VARFÖR? Och vart ska detta sluta? I vecka 25+2 var han -4,6 och ca 18 dagar senare i vecka 28+0 är han på -10%! Så hans kurva är på väg neråt!
Nu känns det som att det måste vara något allvarligt fel eftersom att allt "ser bra ut" annars. Finns ingen uppenbar förklaring liksom, det är ju inte gener eftersom hans bror är stor. Även pappan är lång och välbyggd, själv är jag 164cm och smal (i vanliga fall).
Jag ska på fler TUL men annars är det bara att vänta och se. Nu tänker jag på detta dygnet runt.
Vad är era upplevelser, har ni något lugnande att säga?