• Rolls

-10% 28 veckor

Hej!

Jag är gravid med min andra son som förväntas komma i September. Min första son låg alltid över kurvan i tillväxt och var lite över 4kg när han föddes med planerat snitt (pga förlossningsrädsla) i vecka 40.

Denna andra son är nu tydligen -10% i vecka 28+0. Alla flöden och moderkakan ser bra ut och jag är nu väldigt orolig. Speciellt eftersom hans bror var stor och de flesta säger att andra barnet ska vara större!?

Jag gick upp enormt mycket i vikt med första och åt väldigt onyttigt. Nu med andra sköter jag mig lite bättre, kommer nog att ligga på 8kg mindre än förra gången på förlossningsdagen. Dock har jag ändå gått upp mer än andra och ätit massor så inget konstigt där egentligen.

Så varför, varför är denne pojke mindre? Infektioner eller kromosomfel är jag rädd för, vi gjorde både KUB och NIPT med bra resultat men man kan ju ha missat något.

På KUB mättes han en vecka större och då tänkte jag att detta blir en ännu större bebis! På RUL däremot mätte dom mer exakt på dagen jag själv räknat ut, endast en dag ifrån.

Allt har sett fint ut och jag har mått mycket bättre, varit piggare, haft mindre sammandragningar, osv. Så VARFÖR? Och vart ska detta sluta? I vecka 25+2 var han -4,6 och ca 18 dagar senare i vecka 28+0 är han på -10%! Så hans kurva är på väg neråt!

Nu känns det som att det måste vara något allvarligt fel eftersom att allt "ser bra ut" annars. Finns ingen uppenbar förklaring liksom, det är ju inte gener eftersom hans bror är stor. Även pappan är lång och välbyggd, själv är jag 164cm och smal (i vanliga fall).

Jag ska på fler TUL men annars är det bara att vänta och se. Nu tänker jag på detta dygnet runt.

Vad är era upplevelser, har ni något lugnande att säga?

• Svar på tråden -10% 28 veckor
  • Anonym (L)

- 10% är helt normalt! Alla barn är olika. Och växer lite olika i olika skeden. Du ska njuta av din graviditet nu och inte oroa dig. Finns ingenting att oroa sig för utifrån det du skriver. / bm

• Anonym (nopp)

-10% är helt normalt och inget att vara orolig för.

Men när jag gjorde rul vissade det normalt, tillväxtultraljud 1 så visa det -15%, fick då en ny tid, som visade -5% och 3:e visade -10%. När hon föddes vägde hon 3573g, alltså helt normalt.

• Rolls

Vad fina ni är som skriver!! Jag är kanske lite löjlig, jag vet inte. Kan inte fatta varför han är liten och är väldigt "dålig på att vara gravid" ???? Jag oroar mig väldigt mycket och är försiktig med allt, egentligen är det övermäktigt ibland. Bara längtar tills födseln och sedan är vi nöjda med 2 barn så aldrig mer!

Min största skräck är att det blir komplikationer för mig eller barnet, om man läser vissa berättelser så vill man bara gråta.

Jag var väldigt rädd med första också, är varmt tacksam att ni visar tålamod med min oro och svarar!

• Meriall

Det är svårt att bedöma exakt. Min son skulle vägt 2,5 kg vid förlossningen enligt TUL (flöden etc var bra så ingen orsak) men han vägde 3,2 vilket är normalt (jag och pappan var små som bebisar så är nog ärftligt i vårt fall). Så länge som det bara är 10% kan det lika gärna vara felmätt.

• Rolls

Det jag reagerade mest på var att det gått från -4,6 till -10 på mindre än 3 veckor. 2 olika personer som mätte och jag tänker att trenden är tydlig; hans kurva är på väg åt fel håll! -10% kanske är ok men det känns som att det tydligen blir värre och värre liksom.

När jag läser vad vissa får stå ut med under sina graviditeter så känns det lite fånigt att skriva om det här. Ni kan ju ha rätt, att det är helt lugnt. Men det orsakar ju mig oro och alla runt mig viftar bort det så därför skriver jag här ändå!

När jag googlade om det så verkade det som att de flesta med låg tillväxtkurva ha liknande med alla sina barn. Men mina pojkar är ju då helt olika! Hade första varit liten kunde man ju tänka att det är så bara.

Jaja, ska försöka lugna mig och lyssna på vad ni säger.

• cosinus

Min trea var 2.5 kg och 45 cm när han föddes i full tid. Gjorde nog typ 10 TUL och ännu fler flödesmätningar. Tror jag räknade ihop till 25 UL innan han föddes.

Minst av de fyra syskonen. Det är han fortfarande 8 år gammal men fullt frisk. Han är bara liten. Fyran kollades med TUL redan från v24 och sen var fjärde vecka eftersom brorsan varit så liten men hon vägde 3,7 så det hade verkligen inte behövts så här i efterhand :)

-10 är helt klart inom normalspannet. Finns ingen som har en bebis som är +10 som får panik och alla kan inte vara över medel, då finns liksom inte något medel längre :) så andas och vänta och se var det landar men även om det blir som för min trea att han landar på -33% så kan de vara fullt normala

• Anonym (nopp)
    Rolls skrev 2016-06-29 12:19:52 följande:

Det jag reagerade mest på var att det gått från -4,6 till -10 på mindre än 3 veckor. 2 olika personer som mätte och jag tänker att trenden är tydlig; hans kurva är på väg åt fel håll! -10% kanske är ok men det känns som att det tydligen blir värre och värre liksom.

När jag läser vad vissa får stå ut med under sina graviditeter så känns det lite fånigt att skriva om det här. Ni kan ju ha rätt, att det är helt lugnt. Men det orsakar ju mig oro och alla runt mig viftar bort det så därför skriver jag här ändå!

När jag googlade om det så verkade det som att de flesta med låg tillväxtkurva ha liknande med alla sina barn. Men mina pojkar är ju då helt olika! Hade första varit liten kunde man ju tänka att det är så bara.

Jaja, ska försöka lugna mig och lyssna på vad ni säger.

Det är svårt att få måtten exakt. Räcker med en halv millimeter för att det ska skilja flera procent. Som sagt för mig hoppade det från +/-0% till -15% till -5% till -10%. Olika som mätta varje gång. Dom sa själva att det är svårt och det ska helst vara samma som mäter varje gång för att få ett säkrare resultat.
  • Rolls

nopp, du är en av de få som beskriver sånt, att det växlat fram och tillbaka alltså.

Det låter ju ändå bra då, din dotter hade ju perfekt vikt när hon föddes! Hoppas att det blir samma för oss, tack för att du delade med dig av det!

• Rolls

Jag är som sagt tacksam till er allihop som tagit er tid att svara! Ni har lugnat mig lite med era erfarenheter.

• Greger

Jag var på tul i v 32 och vår bebis räknades som -19%. Fick ny tid två veckor efter och plötsligt låg hon på medel. Upp till -15% anses ändå vara okej så du behöver absolut inte oroa dig.

• Anonym (L)
    Greger skrev 2016-06-29 18:38:04 följande:

Jag var på tul i v 32 och vår bebis räknades som -19%. Fick ny tid två veckor efter och plötsligt låg hon på medel. Upp till -15% anses ändå vara okej så du behöver absolut inte oroa dig.

Inom +-20% är normalt.
  • Greger
    Anonym (L) skrev 2016-06-29 18:40:42 följande:
    Inom +-20% är normalt.
    Det var inte beskedet vi fick. Hade -19% kvalat in som normalt hade vi inte fått göra om ultraljudet.
  • Rolls

Jag fick faktiskt höra att till och med +/- 22% är klassat som "normalt", men vad jag förstår börjar man reagera om det är runt ca -15%. Min BM är tålmodig med min oro så hon säger att jag ska få mäta igen för att hålla lite koll.

• Anonym (L)
    Greger skrev 2016-06-29 19:38:50 följande:

Det var inte beskedet vi fick. Hade -19% kvalat in som normalt hade vi inte fått göra om ultraljudet.

Greger skrev 2016-06-29 19:38:50 följande:

Jo det hade ni. Det är otroligt svårt att få bra och rätta mätningar. Därför kontrollmäter man såklart om man får -19%.
  • Rolls

Dock tänker jag (såklart) att det inte är normalt i mitt fall eftersom att första sonen är så stor!

• Rolls

Vi får se på nästa koll helt enkelt! Finns väl inget annat att göra.

• Anonym (L)
    Rolls skrev 2016-06-29 20:13:58 följande:

Dock tänker jag (såklart) att det inte är normalt i mitt fall eftersom att första sonen är så stor!

Du behöver inte tänka så. Som jag skrev innan så kan samma kvinna få helt olika stora barn. Det händer hela tiden :). Och vid nästa mätning kanske du ligger på +5 :). Försök att inte oroa dig så mycket.
Svar på tråden -10% 28 veckor