Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

BF Mars 2017 - syskon

Känner samma.. försöker tänka att detta är sista graviditeten och trots att jag inte uppskattar att vara gravid just nu så vet jag att jag någon gång kommer sakna det. Just rörelserna i magen och så är ju lite mysigt. Kommer dock på mig själv att REDAN leta tecken på att förlossningen ska vara hyfsat nära. Jag har gått enlogt RUL 33,5 vecka, enligt tidigare ultraljud 34,5 vecka. Men har gått över runt två veckor med alla barnen så försöker ställa in mig på att det inte blir förens i april. Men det är svårt! Magen har sjunkit och jag känner hur barnets huvud bökar där nere, så kan tyvärr inte låta bli att hoppas att denne lille vill bryta mönstret och komma tidigare istället.

• DevilsDaughter

Åh sättas igång i v41 hade jag sagt ja till direkt! Men så gick min senaste igångsättning extremt smidigt också trots att jag var helt omogen vid igångsättningen så kopplar bara igångsättning till ngt positivt!

jag sköter i princip allt hushållsarbete hemma nu, mannen jobbar heltid och fajtas med en sjukdom som gör honom väldigt lättstressad så jag försöker avlasta honom hemma så gott det går. Barnen får roa sig rätt mkt själva, men de har varandra och det känns inte som att de lider av det.

• DevilsDaughter
    jyns00 skrev 2017-02-09 18:48:10 följande:

Hur långt har ni kommit i era förberedelser inför förlossningen? :) detta är mitt andra barn men min första vaginala förlossning. Jag är idag v 36+3 :)

Vad tänker ni med förberedelser.. har nog inte förberett alls ännu.. Men är bara i v 33+5..
  • DevilsDaughter

Jag är värdelös på att packa väskan i tid. Första två barnen åkte jag inte utan packad väska för jag trodde jag skulle få åka hem igen. Tredje barnet sattes jag igång 3 veckor över tiden så då hade jag nog väska med mig tror jag. Sista gången så tog jag bara med mig något ombyte och några bebisplagg, ingen vidare planering där alltså! Ne, nu ska jag nog packa väskan runt BF tror jag.. 

Behöver lite råd. Jag har alltid jobbat ända fram till födseln i princip (jobbar mindre än halvtid och är föräldraledig resten). Känner dock nu att denna graviditeten är något tyngre än de tidiga så vet inte om jag kommer orka hela vägen?.. Jag har aldrig lämnat in ledighetsansökan för föräldraledighet tidigare. Min chef har aldrig brytt sig om det, jag har bara slutat jobba när bebisen kommit helt enkelt och börjat jobba när jag känt för det.. Men nu har min chefs chef sagt att jag måste lämna in en sådan.. Hur skriver den? Alltså, jag är beräknad till 24 mars och blir det som tidigare så kommer säkert bebisen runt 7 april då.. Så min tanke är att försöka jobba mars ut, men så vet man ju inte nu om man orkar eller ej? Så vilket datum ska man skriva på ansökan? Och till hur länge? Grundplanen är att vara ledig i ca 1,5 år (har tidigare bara varit ledig något halvår). Men har lovat chefen att jobba lite i jul. Så vad skriver man?

• DevilsDaughter
    Fru Ve skrev 2017-02-11 11:56:37 följande:
    Igår kväll mellan kl 19-23 hade jag smärtsamma sammandragningar med lite oregelbundna intervall. Typ 5-10 minuter mellan. Varje sammandragning var ca 1/2 minut. Så då funderade jag faktiskt om det kunde vara något på gång. Men det försvann under natten och känns ganska lugnt idag. Jag skulle bli överlycklig om jag fick föda före BF. Jag orkar bara inte. Men chansen att bebisen kommer innan BF är antagligen liten då förra kom på BF +14..... Är så himla trött på detta och jag orkar inte med mina stora barn ens. De vill ha massor av aktiviteter och vänner här på helgerna vilket jag egentligen inte orkar. Men alternativet är att de blir uttråkade och bara slåss. .... Snälla bebis kom ut
    Spännande att det händer NÅGOT iaf! När är du beräknad? Vet precis hur det känns.. Skulle bli såå glad om min ville komma ut innan BF! Jag är enligt tidigt UL och ägglossning beräknad till 19 mars, enligt RUL 24 mars. Sen 14 dagar efter RULtiden som jag antagligen kommer att gå över blir 7 april, så från att kännas att man närmar sig mållinjen till att det faktiskt fortfarande är en evighet kvar:(
  • DevilsDaughter

haha ja.. när jag har lika långt kvar som du har nu så kommer säkert jag också tycka det är långt kvar! Men just nu låter 6 mars nära om man jämför med mitt BF. Jag tycker nästan att man kan jämföra den sista jobbiga väntan med den jobbiga väntan när man ska försöka bli gravid. Det är jobbigt samtidigt som det är en viss spänning med det. 

• DevilsDaughter
    Fru Ve skrev 2017-02-13 11:18:43 följande:

I går kväll vid 22-tiden satte det igång igen med lite smärtsamma oregelbundna sammandragningar. Höll på till kl 01.30 då det bara slutade. Hade hela tiden ont i en viss punkt i ryggen. Fick lov att gå upp kl 7 för att lämna sonen på dagis och sen dess har jag haft en molande värk fram i magen, varvat med en del sammandragningar igen men inget regelbundet. Det var fem år sen jag födde barn sist men har för mig att min latensfas var lite så här den gången. Dock tycker jag det är alldeles för tidigt nu med tanke på att jag födde på BF +14 då. Jag är bara på BF -21 idag. Så jag vet liksom inte vad det står för. Kanske är det någon sorts önsketänkande bara. Som omföderska "ska" man väl inte kunna ha en jättelång latensfas - eller? Jag tänker att om det inte sätter igång "på riktigt" så att säga snart så kanske det bara är falskt alarm?

Spännande!!! Alltså man hör ju här och där om de som har onda förvärkar och att förlossningen ändå varit långt borta.. Men för mig så har det inte börjat göra ont innan förlossningen har startat och jag har fött fyra barn. Så skulle jag få onda sammandragningar så skulle jag direkt tro att det var på gång! Har du känt ngt mer nu?
  • DevilsDaughter
    Fru Ve skrev 2017-02-14 12:26:35 följande:
    Nä nu har det varit lugnt! Känns lite både och. Jag har sovit rätt bra i natt vilket var otroligt välbehövligt så för den sakens skull känns det bra. Men klart man hoppades att det skulle tyda på att förlossningen var på G. Nu tror jag dock det ligger några veckor framåt =/ Har dock bara 20 dagar till BF så det är ju ändå en begränsad tid.....
    Ok, synd det inte drog igång.. Jag hade sammandragningar konstant igårkväll och magen hade sjunkit jättemkt, men inget som gjorde ont. Men känns ändå som ett steg framåt när det händer saker :)
  • DevilsDaughter
    Falskt alarm skrev 2017-02-14 18:27:57 följande:

Jag har ju bf den 8/3, så typ 3 veckor kvar. Har dock haft lite blödning nu plötsligt! Lite för några dagar sedan, och lite idag. Fick bråttom att packa väskan Har någon annan haft förlossning som startat med blödning? Min förra startade ju pang bom, så detta är nytt

Har du ringt och rådfrågat förlossningen? De kanske vill kolla upp blödningen. Hoppas det tyder på att det är på gång för dig!
    Fru Ve skrev 2017-02-15 09:09:39 följande:
    Oj! Men det tyder nog på att det är något på gång! Vad spännande =) Är nog klokt att packa väskan.

Här händer det ingenting mer verkar det som. Har bara väldigt ont i fogarna, sover illa och är allmänt less och trött. Känner lite desperation över att sysselsätta min 5-åring hela eftermiddagarna då han annars konstant är på sin storebror med bråk och tjafs.... Lugnast är om han får sitta vid datorn men man känner sig dålig när han får göra det så mycket =( Så skönt att detta är över snart. Har 19 dagar till BF och det är ju i alla fall en typ av hållpunkt även om man sen går över...
    Ja, har man väl kommit till BF så vet man ju att det inte är lång tid kvar och det är en tröst att det kan sätta igång precis när som helst! Även om sista väntan såklart också är seg och man är ännu mer orörlig då!
  • DevilsDaughter

Falskt alarm: Hänt något mer sen? Kanske du redan fött?

Quirall: Skönt med ett slutdatum ändå! Jag känner mig helt redo nu för att föda! Har dock bara gått 36 veckor så får nog fint vänta 6 veckor till misstänker jag :( Känns väldigt länge :(
    Har varit på grymt dåligt humör igår och idag, både arg, deppig och orkeslös. Ska det vara såhär fram till förlossningen nu? Tycker jag varit ganska jämn i ork och humör tidigare. Nu vill jag bara gräva ner mig till bebisen kommer.  

• DevilsDaughter
    Falskt alarm skrev 2017-02-19 18:38:37 följande:

Ingen bebis än Lite tur,även om jag längtar att slippa vara så otymplig, så känns det som.om jag inte har tid att få barn än ) Haft blödning 2 ggr till, men känner mig ganska lugn ändå. Sover för en gångs skull riktigt gott på natten,rn bra natt är jag inte ens uppe och kissar! Och ändå är man sååååå trött hela dagarna! Men älskar helg, då kan man sova middag med gott samvete medan maten blir lagad av nån annan och 3-åringen leker glatt även utan mamma

Hur går det för er andra? Vad hittar ni på för att sysselsätta äldre syskon utan så mycket insats?

Hehe.. På sätt och vis känner jag som du, att det inte skulle vara läge att föda just nu hehe.. Huset måste ju städas först! Och det orkar jag inte göra just nu.
    Alltså vi har det ganska soft ändå gällande sysselsättande av barnen. Äldsta barnet är 11 år och hon leker med 9-åringen. Yngsta barnet är 2,5år + och hon leker med 5åringen. Ofta har de äldre barnen kompisar med sig efter skolan och då leker de allihop tillsammans. Sen bor farmor precis bredvid oss, så är något av de små barnen otåligt och sysslolöst skickar jag bara iväg dem till farmor och farfar. Vi bor på landet och är de enda som bor på denna vägen så kan låta alla vara ute utan att behöva ha konstant uppsikt eftersom det inte finns ngn trafik. Dock är jag lite halvt orolig att ungarna kommer klättra på väggarna nu när det är lov! Min man har tagit ledigt från jobbet måndag och fredag iaf så det är ju skönt! Ska se om han kan hitta på något med dem imorgon kanske så de får lite ordentlig stimulans innan jag är hemma med dem tis-tors.
  • DevilsDaughter

Ja blir en hel del skärm här också men försöker att inte må dåligt över det. Håller med dig om att en dag känns som en vecka. Tills ganska nyligen så kändes det som att tiden gick hyfsat snabbt ändå. Men nu när det börjar kännas nära med ändå långt borta så går det långsammare. Rent spontant så tänker jag att förlossningen kan sätta igång när som men så räknar jag efter och kommer fram till att det säkert är 6-7 veckor kvar om jag går över fullt vilket jag brukar göra:( förra barnet kom bara en vecka över tiden men då satte vi igång det själva genom att göra hinnsvepning hemma. Inget jag egentligen vill göra denna gången, kanske kan man be BM om en hinnsvepningen tror inte min BM är sådan som gör det..

• DevilsDaughter

jyns: Hoppas allt går bra! Lite sent men jag blev igångsatt med tredje barnet och det gick jättebra!

quirall: Lycka till! Jobbigt när det inte blir som man tänkt sig :(Här går det RSvirus på förlossning och BB.. Hoppas din familj kryar på sig!

Fru ve: Hoppas både du och jag slipper gå över!

Jag var ute och gick igår med hästen tillsammans med familjen, ansträngde mig något mer än vad som var tänkt och idag har jag ont av foglossning och träningsvärk i skinkorna. Känns också som mensvärk så jag vet inte riktigt vad som är vad, är dessutom förkyld så tror jag har ont av det också.. 

• DevilsDaughter

Spännande med många som är på G nu! Låter ju verkligen som att det inte borde vara falskt alarm. 

Tessan: Tror att när det är sådär som det är för dig så hjälper det nog inte att gå promenader osv, jag vet att jag har gjort det jättemkt med mina för att få igång förlossningen men det funkade aldrig :( Gå om du känner för det men försök annars att vila lite så att du är utvilad inför förlossningen.

Jag har börjat dras med ett jobbigt illamående och halsbränna som inte vill gå över. Känns jobbigt att veta att det faktiskt kan dröja till april innan barnet kommer. 

• DevilsDaughter

A då förstår jag att du promenerar!
    jag har inte BF förens 19 mars :( Hur funkar gaviskon? Jag har inte tagit något mot halsbrännan ännu. Men vet att jag provade något förra graviditeten som skulle svälla i munnen och bli till ett skum som man sedan skulle svälja, klarade inte alls av det!

• DevilsDaughter
    Tesan84 skrev 2017-03-05 19:32:36 följande:
    Det är gaviskon som sväller i munnen och jag tycker den funkar. Sedan kan du äta losec som naturaliserar magsyran, men den hjälper inte direkt utan hjälper efter någon dag är min erfarenhet.
    A ok. Fick ngt annat rekommenderat av min BM idag, kommer inte ihåg vad det var för ngt, men började på d iaf, har en lapp någonstans.. Det var långtidsverkande och skulle tas en gång om dan.. Men blir det inte ännu värre så avvaktar jag nog och hoppas istället på att bebisen kommer snart :)
    jesssicahansen skrev 2017-03-05 22:47:33 följande:

18.28 kom våran tjej med raketfart på bf+4

Blev igångsättning idag, stack hål på hinnorna kl 15 sen satte värkstimulerande dropp vid 16.30

Grattis!! 
    Fru Ve skrev 2017-03-06 12:19:00 följande:

Nu har vi fått en lillebror på BF -1 som mår bra. Förlossningen började med vattenavgång och sen var han ute 8 timmar senare :) 3700 gram 50 cm

Grattis!!
Svar på tråden BF Mars 2017 - syskon