-
-
Ouirall: Jag har mått illa hela mina graviditeter, men första var värst. Då gick jag upp 6 kg totalt på hela graviditeten, vägde mindre efter förlossningen än innan. Men barnet växte på bra och min sf-kurva var bra hela graviditeten. Oftast är det ju mammakroppen och inte barnet som blir påverkat.
-
Vilken vecka är du i? Jag har bf 24/3 och jag kan inte alls känna eller ens gissa hur bebisen ligger! Har precis börjat känna att bebisen kan snudda emot revbenen. Lyckades vändingsförsöket med dottern?Jennie89 skrev 2016-12-30 20:36:42 följande:
Jag känner mig mest tjock och gnällig haha. Lilltjejen sprattlar runt mest hela dagarna och verkar precis som syrran trivas bäst i säte (har inte märkt att hon legat på annat håll senaste månaden) hoppas hon vänder sig snart, är inte sugen på vändningsförsök igen. fast visst är det skönt att slippa små fötter under revbenen även om jag redan är helt avdomnad längs revbenen.
Foglossningen blir sakta värre, bäst är det när jag vilar upp mig på jobbet.
Svårt att förstå att det bara är 2,5 månad kvar!
-
Jennie: ok, jag har BF den 24:e enligt RUL, 19:e enligt tidigare UL och ÄL. Nu senaste dagarna har det känts som att bebisen blivit "hårdare", det gör ont när han sparkar! Hoppas du slipper vändningsförsök denna gången!
Någon mer än jag som känner sig otålig? Tycker detta är värsta månaderna att vara gravid i faktiskt. Har ett aprilbarn sen innan och kommer ihåg att väntan är så seg. Även som ickegravid så är dessa månader evighetsmånader där snö och slask och mörker aldrig tar slut och man bara väntar på våren. Har fött barn vinter (tidig december) och sommar också och då gick tiden snabbare. Nu känns det som att barnet som ska komma är det enda man har i huvudet och man känner sig så begränsad som gravid så jag vill bara att det ska bli mars/april nu! "Vet" ju dessutom att jag säkerligen går över två veckor också så väntan kommer ju bli jättedryg i slutet. -
Tycker också att det har blivit mer fart där inne senaste tiden, dock läste jag idag att vid den här tiden så brukar rörelserna minska då det inte finns lika mycket plats för rörelse där inne?
Har en del förvärkar, men inga som är jobbiga eller gör ont på ngt sätt. Quirall, varför kom förra så tidigt? När kom ditt första? Blir det snitt denna gången också? Du har säkert skrivit ngt om det tidigare, men kommer inte ihåg isf :)
Jobbigt med sådan foglossning!
Jag har med tidigare barn haft väldigt jobbig foglossning i blygdbenet, något som inte riktigt gått över ens mellan graviditeterna. Men nu känner jag knappt av det alls!?? Dock har jag börjat få ont i ländryggen och det strålar ner i skinkorna! Antar att det är foglossning där bak? Det är värst om kvällarna och när jag är mkt på jobbet (står då upp hela tiden). Har aldrig haft ont i ryggen vid graviditet tidigare och hade inte alls väntat mig detta. Men kanske börjar graviditeterna ta på en nu, är ju femte barnet.. Och man blir inte yngre ;) -
Ok, då förstår jag. Är det stor risk för dig att få hellp denna gång också trots medicin? Förstår att du inte vill gå igenom fler graviditeter sen. Mina har varit ganska lätta förutom kräkningar och foglossning. Men nu denna så känner jag mig allmänt sliten liksom.
Ischias är det inte, har känt av det någon enstaka gång bara men det har som tur är gått över lika fort som det kommit. har du fått något slutdatum för denna graviditet? Jag räknar med att gå över iaf 14 dagar från mitt nya BF efter RUL, så 7 april.. Hoppas ju dock verkligen att jag får redan i mars! -
OK, ja du har ju kommit ganska långt nu så förstår att det känns skönt! Och 9% låter ju inte alls mkt så det är nog helt normalt!
-
Vad va ditt blodsocker på? Bra att sfmåttet ökar iaf! Vikten är eg mindre viktig :)
-
Usch ja det är grymt äckligt verkligen! 8,5 är inte så farligt ändå så det är nog inget. Jag hade 6 helt fastande när jag var där vilket också ligger på gränsen men jag vägrar glukosbelastning.. Min man har diabetes så jag kollar mig regelbundet på hans istället..Quirall skrev 2017-02-02 10:31:21 följande:Tror det var 8,5 och bm ringde precis upp och sa att hon fått bakläxa, så på måndag blir det glucosbelastning iaf, ser jag inte fram emot pga mitt illamående men det skall nog gå. Fick göra det i förra graviditeten också och då visade det ingeting. Håller tummarna för att det blir samma denna gång.
-
Tycker inte du ska ha dåligt samvete för 5åringen. Just i den åldern är det jätteviktigt att hålla igång det sociala eftersom skolan börjar närma sig. Jag har också en 5åring som går på förskola med sin lillasyster på 2,5, dock är 2,5åringen sjuk ofta och det blir mkt vabb hemma och då är ju storasyster hemma också vilket jag inte tror är bra alls för henne.Fru Ve skrev 2017-02-03 10:01:27 följande:
Har inte varit så aktiv i den här tråden på ett tag men läser vad ni andra skriver =) Har ju BF 6 mars och är hemma sjukskriven 100 % p.g.a. foglossning. Det är riktigt segt och tråkigt! Försöker sysselsätta mig med olika "lugna" saker eftersom jag får sjukt ont då jag går ut och går den kortaste sträcka. Så här blir det mest slösurfande/handarbete/bakning/sova på soffan de timmarna "storbarnen" är på fsk/skola. Har min 5-åring på förskola 8-14 varje dag vilket ger mig dåligt samvete. Men jag kan ju inte gå ut med honom och mannen kommer hem först vid 17 varje dag. Så alternativet är att han blir sittande inne alla dagar utom helgerna vilket inte heller känns OK.... tänk att man alltid ska ha så dåligt "mamma-samvete" hur man än gör!
Längtar sååå mycket tills lillebror är ute så man får kroppen tillbaka. Jag älskar att promenera och vara aktiv och göra saker som jag inte kan göra nu. Sist gick jag över tiden också med + 14 dagar så det är väl lika bra att kallt räkna med samma sak den här gången. Eller hur tror ni? Visst brukar man gå över om man gjort så tidigare?
Alltså de säger ju att man ofta går över med första barnet och att det inte behöver bli så med resten av barnen. Första barnet kom några dagar innan BF men jag blev flyttad 2 veckor på RUL trots att jag hade plussat 10 dagar efter ägglossningen så det där stämde ju inte riktigt. Andra barnet kom exakt BF+14, tredje barnet sattes igång BF+21. Sista barnet kom strax innan övergången av två veckor men då gjorde jag hinnsvepning varje dag i ca en vecka så det var nog därför, kom igång några timmar efter sista hinnsvepningen. Kommer dock inte göra hinnsvepning denna gången tror jag.