• Quirall

BF Mars 2017 - syskon

Jag är 36 så du är inte äldst iaf ;)

Har tagit lergigan idag men tycker inte det hjälpt :(
    Fick tips av huvudkontoret (av alla stället) att om jag fortsätter bli sämre så skall jag sjukskriva mig istället för att ta ut semester och på så sätt spara på de dagarna, det lät ju väldigt klokt :)

• Quirall

Min läkare sa att lergigan (vanlig) var det enda de skrev ut när man är gravid, han gick till och med och frågade överläkaren. De enda de kunde göra annars var att sjukskriva mig. Men finns inga vikarier att ta in så jag måste stå ut :(
    Men har berättat på jobbet nu iaf så de förstår varför jag springer på toaletten eller sätter mig och vilar ibland.

• Quirall
    DevilsDaughter skrev 2016-07-28 20:05:38 följande:

Vi tänkte vänta med att berätta för barnen, men med illamåendet så funkar det inte att hålla det hemligt. De tror ju att jag är magsjuk.. Så nu vet kidsen och hon på två år förstår nada, hehe..

quiarall: Vad konsigt att de bara skriver ut lergigan? Compen är ju jättevanligt till gravida vad jag förstått? Överläkaren skrev ut det till mig.

Ja jättekonstigt, verkar ju som compen med skall vara ok. Den vanliga lergigan tog jag i två dagar men var tvungen att sluta, blev ju nästan drogad, trött och slö och en känsla av hopplöshet. Riktigt obehagligt var det, nu får jag istället stå ut med illamåendet och den nästan ännu värre yrseln. Har insett att mat är det som hjälper bäst mot mitt illamående just nu, måste äta lite åt gången men i stort sett äta konstant för att magen inte skall vända sig.
    Kollegorna har hjälpt mig ett par dagar så jag kunnat ligga hemma och vila mig men nu har jag må-fre jag måste klara jobbet, sen går jag på 4 veckors semester.

Varit tvungen att berätta på jobbet eftersom jag varit så dålig och arbetssituationen ändrats en del.
    Sen har vi berättat för våra föräldrar också nu eftersom vi var tvungna att ställa in en resa till svärföräldrarna pga mitt illamående. Båda blev nog ganska chockade tror jag men mest blev svärmor orolig eftersom jag blev så sjuk förra gången.
    Måste nog berätta för mina syskon också eftersom ena brorsan tänkt köpa vår vag till deras lilla som kommer i dec hehe.
    Sambons syskon berättar vi för om några veckor när vi åker och hälsar på dem.
    Vänner väntar vi med till efter kub och barnen väntar vi nog med så länge som möjligt gärna efter rul.
  • Quirall

Jag kommer göra kub först, eftersom det är gratis, visar det hög risk går vi först vidare med nipt innan vi eventuellt gör fostervattensprov/moderkaksprov.

Vi tog inte reda på med dottern, de talade inte om på rul då även om de såg. Med sonen hade de ändrat så man fick veta vid rul och det ville vi gärna. Oklart om de ändrat tillbaka reglerna igen nu men har de inte de så kommer vi ta reda på det, får ju den möjligheten vid eventuellt nipt också :)

• Quirall

Illamåendet är hemskt, kan inte ta tabletter för det för de jag fick gjorde mig bara "drogad" men tog inte bort illamåendet :(
    Men nu har vi äntligen fixat vikarier så går hem runt fyra idag och sen blir det sjukskrivning istället för semester. Kommer ju inte bli så särskilt lugnt ändå för vildbattingarna är ju också hemma men åtminstone kommer sambon ha semester så jag kanske kan få vila lite iaf. Har börjat få redig huvudvärk senaste dagarna också eftersom jag går och spänner mig konstant, för att inte råka spy på kunderna ;)
    Längtar till 30:e augusti då kanske illamåendet lugnat sig plus att det är kub ul då :)

• Quirall

Jag är sjukskriven pga av illamåendet, sambon och barnen är hemma på semester, det är hemskt! Kan ju inte göra någonting, bara ligga i soffan/sängen, ibland orkar jag sitta med vid matbordet. Vet inte hur jag skall orka om det inte vänder snart :(

• Quirall
    Fru Ve skrev 2016-08-14 15:23:28 följande:
    Men stackars! Vilken vecka är du i? Brukar ju bli bättre kring v. 12. Mitt illamående och dåliga matlust är bättre.
    Går in i v.11 idag (10+0) Så jag hoppas verkligen det vänder snart! Nu har dessutom ryggen gått av eftersom jag nästan bara ligger ner :(
    Men skall ringa bm idag eftersom läkaren jag träffade i v.6 sa att jag skulle ta tox-prover tidigt för att ha som referensvärden men inte hört något mer om det sen. Så skall passa på att prata om illamåendet då, sambon funderar på om jag inte borde bli inlagd för att få dropp eller något, men jag tror inte jag är tillräckligt illa däran för att de skall ta in mig. Jag kissar ju fortfarande men kanske inte så mycket, hur vet man om man är uttorkad?

Angående vikt tror jag inte man skall vara orolig om man gått upp vid det här laget, i nästan alla appar jag har står det att det är normalt att ha gått upp några kilo nu. Jag gick upp ett par kilo först men har nu gått ner dem igen pga illamåendet, magen är däremot extremt stor och svullen!
  • Quirall

V.11+0 idag, illamåendet är ihållande :(
    Känner ingen kula eller så men magen är stor och svullen men redan i förväg är den ganska stor och väldigt "degig" efter de andra två graviditeterna. Så den har en del fett att tränga igenom innan det kan bli en riktig gravidmage ;)

Har varit och lämnat tox prover som de kan ha som referensvärde och blodprov inför kub. Skall in och göra kub ultraljudet den 30:e blir skönt å se om det är någon där inne som rör sig och mår bra! Efter det kommer vi i så fall berätta för barnen och mina syskon, föräldrarna vet redan.

• Quirall

Hej hej! Idag är jag i v.13+5, blev flyttad på kub till ett datum som stämmer bättre överens med när äl-testerna visade positivt :)
    Kub gick bra! Fick 1:17000 någonting på downs och 1:20000 på de andra två trisomierna :)
    Jag var inställd på att få se ett för litet foster eller att hjärtat inte slog eller att de skulle se något annat fel trots mitt kraftiga illamående så det var otroligt skönt att sen en gullig liten krabat som sög på tummen och höll andra handen för ögonen <3 sen började den buffa runt och sparka :)

Illamåendet finns kvar men har lättat lite sen i går, äntligen! Har hittills inte gått upp något då jag bara spytt men nu kanske det börjat hända grejer snart :)
    Är sjukskriven till och med lördag, får se om jag fixar jobba söndag eller om jag måste förlänga sjukskrivningen igen.

Sambon och barnen har varit hemma fyra veckor nu så har varit svårt att få vila så mycket som behövts men idag är de tillbaka på jobb och förskola så jag är bara hemma och tar det luuugnt.
    Har berättat för barnen nu och de tycker det är spännande och mysigt, tjejen som är 5,5 fattade direkt när jag sa att anledningen att jag varit så sjuk så länge är att det är något i min mage som växer, fick värdens leende och hon viskade bebis?!
    Killen på 4 ville mest kramas och pussas och klappa på magen och undrade vad den kommer heta och varför den var i min mage :) Även berättat för ena brorsan, han väntar sitt första barn i december så han tyckte det skulle bli väldigt kul :)

Har ni berättat än?
    Någon som fått tid för rul? Vi skall in 10/10 längtar så mycket! Och hoppas liten är samarbetsvillig så vi kan se om det är en lillebror eller lillasyster :)

• Quirall

17+0 idag, sliter fortfarande med illamåendet och väntar just nu på att de skall ringa upp från vårdcentralen så jag får veta om de kan förlänga sjukskrivning via telefon igen eller om jag måste åka in den här gången.
    Har dessutom en jobbig slemmig förkylning som suttit i i över två veckor nu och inte verkar vilja ge med sig :(
    Sen har foglossningen börjat komma i gång ordentligt också, sitter jag på golvet en stund eller på en hård yta ett tag så kan jag knappt gå sen, den här graviditeten sliter verkligen på krafterna!
    Har bm besök i morgon och sen är det rul att se fram mot den 10/10.
    Har också moderkakan i framvägg, hade det med sonen också, med dottern fick jag aldrig veta men misstänker det var framvägg då också för har alltid känt sparkat sent. Väntar och längtar varje dag efter att känna något som jag kan säga säkert är bebisen, det skulle göra att allt känns lättare att klara. Men får väl vänta ett tag än, är bara så rädd att något skall ha hänt :/

Svar på tråden BF Mars 2017 - syskon