Inlägg från: Anonym (sandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sandra)

Tunnhårig - pcos?

Jag har aldrig hört att lamictal orsakar PCO, men jag vet att den kan orsaka håravfall. Det jag undrar först och främst är om du TS äter p-piller? Om du inte gör det så rekommenderar jag att du beställer progesterall crème. Den stabiliserar hormonerna och minskar mitt håravfall. Sen finns det även Rogaine för kvinnor, så prata med Apoteket. Den kombinationen har gjort mitt hår normalt igen. Fungerar även ifall jag tar lamictal samtidigt. 

• Anonym (sandra)

www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

Den använder jag. Du smörjer in den varje morgon och kväll på ställen på kroppen där huden är som tunnast. T.ex brösten, halsen, insidan av armen. Har hört att det är bra att byta ställen emellanåt. Du ska inte smörja in det i håret. Huden tar upp det och det kommer balansera dina hormoner. Du smörjer bara in en liten klick åt gången. Dosering skiljer sig åt beroende på vad man vill behandla men det står om det i instruktionshäftet man får med. 

Den är helt ofarlig och du kan ta den hur länge som helst. Den är även bra om man har svårt att bli gravid. Har för mig att man kan fortsätta att ta den fram tills v 12 i graviditeten för att minska risken för missfall. Oklart om man ska fortsätta sen. Hormonerna fungerar ju helt annorlunda som gravid så pco-symptomen kan mycket väl försvinna då. 

Det är som sagt en ofarlig kräm, men man kan få biverkningar om man tar för mycket eller för lite eftersom hormonerna då fortfarande är i obalans. Biverkningarna är de symptom som man generellt kan få vid hormonrubbningar. Det tar 1-3 månader innan man ser resultat. Jag har med åren justerat doseringen så att den passar just mig, men i början är det bra att köra enligt rekommendationerna. Man kan också ställa frågor till tjejerna i onlinebutiken där man beställer krämen. De är väldigt kunniga!

• Anonym (sandra)
    Anderssonaandersson skrev 2016-07-07 18:24:02 följande:

Okej, här kommer min sista fråga angående krämen :)

Jag har alltså inte några planer på att bli gravid just nu utan ska bara använda den för håravfallet. Min fråga är då om jag ska äta det dag ut och dag in eller om jag ska pausa en vecka per månad?

Jag kommer inte riktigt ihåg, jag har för mig att man ska ta den 2 veckor i månaden egentligen. Jag har själv valt att ta den varje dag, endast med avbrott vid mensen. Risken med att göra som jag gör är att man missar ägglossningen, så vill man bli gravid är det inte så bra. Tycker du ska börja med tvåveckorsintervallerna i början för att se hur det fungerar. I bruksanvisningen står det exakt vilken dosering du ska ta, samt vilken dag på månaden du ska börja osv Läs dock noga eftersom det är olika beroende på vad man har för problem. 
Svar på tråden Tunnhårig - pcos?