• Anderssonaandersson

Tunnhårig - pcos?

Hej!

Jag har ett stort problem som jag verkligen lider av. På senare år har jag blivit allt tunnhårigare på hjässan, dvs på samma ställe som män tappar hår (ej tussar).

Jag har inte fått någon pcos-diagnos (har frågat om jag får kolla upp det men tydligen inte) men allt jag läser stämmer in på mig så jag misstänker att jag har det.

Finns det inget sätt att få tillbaka håret tror ni? Det här är väl hormonrelaterat?

Tror ni att lchf kan hjälpa?

Äter också epileosimedicinen lamictal.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tunnhårig - pcos?
  • Anonym (lamictal)

Lamictal/lamotrigin kan framkalla pcos om man har pco, det finns en del studier på det.

• Anderssonaandersson

Nej vad synd! Jag har inte haft något anfall på ett år med Lamictal och på så sätt fungerar ju medicinen, men samtidigt vill jag absolut inte ha pcos pga den. Och helst vill man såklart inte börja mixtra med ny medicin när det fungerar så bra. Finns det ingen "motmedicin" att ta i mitt fall måntro?

Vet du var jag kan hitta någon studie om sambandet med Lamictal och PCOS? Kan inte hitta det nämligen...

Stort tack på förhand!

• Anonym (lamictal)
    Anderssonaandersson skrev 2016-06-23 03:09:36 följande:

Nej vad synd! Jag har inte haft något anfall på ett år med Lamictal och på så sätt fungerar ju medicinen, men samtidigt vill jag absolut inte ha pcos pga den. Och helst vill man såklart inte börja mixtra med ny medicin när det fungerar så bra. Finns det ingen "motmedicin" att ta i mitt fall måntro?

Vet du var jag kan hitta någon studie om sambandet med Lamictal och PCOS? Kan inte hitta det nämligen...

Stort tack på förhand!

Jag har också fått pcos av lamictal och står inför samma dilemma som du. Vet inte om det finns någon motmedicin tyvärr, läkarna ser ut som fågelholkar när jag tar upp pco. De vet knappt vad det är...

Om de bara kunde läsa på lite skulle de upptäcka vad mycket det är som pcos kan påverka både personen själv och hennes barn. Visste du att forskarna nyligen upptäckt att väldigt många barn med autism har en mamma med pcos? Omkring 60 % har jag för mig. Pco-äggstockar har man ju sen födseln men PCO-S innebär att man har extra testosteron med, och det är det senare som påverkar fostren.

Om du googlar lamictal + pcos så hittar du ganska mycket, men här är en länk: www.epilepsy.com/information/women/all-women/polycystic-ovary-syndrome

Normalt sett kan man sänka sitt testosteron genom att gå ner i vikt och börja motionera men jag vet inte hur det fungerar när det är medicinen som är boven.
  • Anonym (lamictal)

Den fungerar väldigt bra på mig med, och jag tror andra epilepsi-mediciner har samma biverkningar. Igår fick jag veta att jag fått högt blodtryck med, även det är vanligt vid pcos. Har bestämt mig för att gå ner i vikt och hoppas på att det hjälper...

• Anderssonaandersson

Jag måste också gå ner i vikt litegrann, tror du att min pcos kan försvinna och att håret kommer tillbaka då? :) En vild chansning bara haha, läkarna vet ju ingenting (väldigt frustrerande).

• Anonym (sandra)

Jag har aldrig hört att lamictal orsakar PCO, men jag vet att den kan orsaka håravfall. Det jag undrar först och främst är om du TS äter p-piller? Om du inte gör det så rekommenderar jag att du beställer progesterall crème. Den stabiliserar hormonerna och minskar mitt håravfall. Sen finns det även Rogaine för kvinnor, så prata med Apoteket. Den kombinationen har gjort mitt hår normalt igen. Fungerar även ifall jag tar lamictal samtidigt. 

• Anderssonaandersson

Hej återigen,

Jag läste om den där progesterallkrämen och har några frågor:

- smetar man in detta i hårbotten? På natten? Och tvättar varje morgon?

- påverkar det om man vill bli gravid? Är det skadligt på något sätt?

• Anderssonaandersson

Och sist men inte minst; vad är det för märke på krämen och var köper du den?

Tror du att den påverkar levern på något sätt?

Kan man använda den i all evighet? Tänker att håret ju kommer att gå tillbaka när man slutar med den.

• Anonym (sandra)

www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

Den använder jag. Du smörjer in den varje morgon och kväll på ställen på kroppen där huden är som tunnast. T.ex brösten, halsen, insidan av armen. Har hört att det är bra att byta ställen emellanåt. Du ska inte smörja in det i håret. Huden tar upp det och det kommer balansera dina hormoner. Du smörjer bara in en liten klick åt gången. Dosering skiljer sig åt beroende på vad man vill behandla men det står om det i instruktionshäftet man får med. 

Den är helt ofarlig och du kan ta den hur länge som helst. Den är även bra om man har svårt att bli gravid. Har för mig att man kan fortsätta att ta den fram tills v 12 i graviditeten för att minska risken för missfall. Oklart om man ska fortsätta sen. Hormonerna fungerar ju helt annorlunda som gravid så pco-symptomen kan mycket väl försvinna då. 

Det är som sagt en ofarlig kräm, men man kan få biverkningar om man tar för mycket eller för lite eftersom hormonerna då fortfarande är i obalans. Biverkningarna är de symptom som man generellt kan få vid hormonrubbningar. Det tar 1-3 månader innan man ser resultat. Jag har med åren justerat doseringen så att den passar just mig, men i början är det bra att köra enligt rekommendationerna. Man kan också ställa frågor till tjejerna i onlinebutiken där man beställer krämen. De är väldigt kunniga!

• Anderssonaandersson

Okej, här kommer min sista fråga angående krämen :)

Jag har alltså inte några planer på att bli gravid just nu utan ska bara använda den för håravfallet. Min fråga är då om jag ska äta det dag ut och dag in eller om jag ska pausa en vecka per månad?

• Anderssonaandersson

Jag har alltså inte några planer på att bli gravid just nu utan ska bara använda den för håravfallet. Min fråga är då om jag ska äta det dag ut och dag in eller om jag ska pausa en vecka per månad?

• Anonym (sandra)
    Anderssonaandersson skrev 2016-07-07 18:24:02 följande:

Jag kommer inte riktigt ihåg, jag har för mig att man ska ta den 2 veckor i månaden egentligen. Jag har själv valt att ta den varje dag, endast med avbrott vid mensen. Risken med att göra som jag gör är att man missar ägglossningen, så vill man bli gravid är det inte så bra. Tycker du ska börja med tvåveckorsintervallerna i början för att se hur det fungerar. I bruksanvisningen står det exakt vilken dosering du ska ta, samt vilken dag på månaden du ska börja osv Läs dock noga eftersom det är olika beroende på vad man har för problem. 
Svar på tråden Tunnhårig - pcos?