Anderssonaandersson skrev 2016-06-23 03:09:36 följande:
Nej vad synd! Jag har inte haft något anfall på ett år med Lamictal och på så sätt fungerar ju medicinen, men samtidigt vill jag absolut inte ha pcos pga den. Och helst vill man såklart inte börja mixtra med ny medicin när det fungerar så bra. Finns det ingen "motmedicin" att ta i mitt fall måntro?
Vet du var jag kan hitta någon studie om sambandet med Lamictal och PCOS? Kan inte hitta det nämligen...
Stort tack på förhand!
Jag har också fått pcos av lamictal och står inför samma dilemma som du. Vet inte om det finns någon motmedicin tyvärr, läkarna ser ut som fågelholkar när jag tar upp pco. De vet knappt vad det är...
Om de bara kunde läsa på lite skulle de upptäcka vad mycket det är som pcos kan påverka både personen själv och hennes barn. Visste du att forskarna nyligen upptäckt att väldigt många barn med autism har en mamma med pcos? Omkring 60 % har jag för mig. Pco-äggstockar har man ju sen födseln men PCO-S innebär att man har extra testosteron med, och det är det senare som påverkar fostren.
Om du googlar lamictal + pcos så hittar du ganska mycket, men här är en länk:
www.epilepsy.com/information/women/all-women/polycystic-ovary-syndrome
Normalt sett kan man sänka sitt testosteron genom att gå ner i vikt och börja motionera men jag vet inte hur det fungerar när det är medicinen som är boven.