• Jolilu

Fler med fula sommarben?

Usch nu är det sommar och värme igen. Dax att visa benen. Är det fler än jag som fasar för det? Jag har fått så himla mycket fula ytliga ådernät på senare år, efter graviditeterna. Jag har testat massa behandlingar, krämer och vitaminpiller, men de fortsätter att sprida sig. Vissa partier på benen går det inte ens att ta bort på, hur många tusenlappar jag än betalar. Visst, det blir bättre, men kommer tillbaka. Det är ett i-landsproblem, jag vet, men det är så himla trist med dessa trekvarts-jeans som dessutom är omoderna och svettiga, när andra går i kort kjol....blir inte solbränd heller, vilket kanske hade dolt. Kul att se ut såhär vid 35, om fem år blir det väl hellånga byxor året om.

Är det någon med samma problem som vill diskutera lite? Utbyta erfarenheter om vart man kan få bra och prisvärd hjälp? Eller hur man peppar sig själv att släppa det? Jag vet att det finns mycket värre saker, men är ändå ledsen.

• Svar på tråden Fler med fula sommarben?
  • Jolilu

Jo, jag har brun utan sol! Men, mina ådernät är som klumpiga blåmärken, så det döljer dåligt. De små fina döljs....men i övrigt ser jag bara lortig ut, typ

Skönt att höra att du börjar acceptera-jag försöker också! Förmodligen ser det värst ut i våra egna ögon, men jag förstår dig....

• Jolilu

Mandolin76, hoppas du inte har ont? Så jobbigt! Santin, hoppas jag kan känna som du! Bra inställning. Men jag är nyfiken, gick dina inte att få bort eller gav du upp? Mina svåraste sitter så ytligt, är för tunna och går inte att injicera. Som röda/blå fläckar liksom. Vill prova laser men känner mig mest lurad av olika mottagningar. På konsultation lovar de guld, men när resultatet uteblir helt eller blir värre(!!) vill de inte prata mer. Nu kör jag covermark concealer, tips på bra vattenfast täckning till fest o så (om man vill)

• Jolilu

Det är verkligen bra pepp att läsa era svar! Ska verkligen försöka ändra inställning! Det är ju inte så farligt, och när det känns jobbigt finns ju strumpbyxor och concealer. Fast ändå bäst att acceptera o gilla sig själv....finns värre problem. Är det någon av er som får dumma kommentarer?

• Jolilu

[quote=76738024][quote-nick]Hallonsoda2016 skrev 2016-06-24 23:48:17 följande:[/quote-nick]Jag har haft åderbråck sedan jag kan minnas, redan i tidig tonår. Ändå var jag väldigt tunn i kroppen 163cm/45kg.

Jag har åderbråck på hela vaderna och nu över på fötterna. Jag har sprutbehandlat bägge benen en gång var och det fick bort de värsta och största åderbråcken. Kostade runt 2000kr/ben och blev bra, det tog bort smärtan och tyngdkänslan.

Alla små nät och brustna kärl har dom sagt att man inte kan göra ngt åt. Trots att jag tagit bort åderbråcken så kommer dom tillbaka.

Det har dock aldrig hindrat mig från att gå i korta shorts/kjolar. En dålig dag är jag blå/lila/röd över hela vaden. Men jag har aldrig hört ngn kommentar ang det. Klä dig som du vill och njut av årstiden :)[/

Det låter som om du och jag har liknande problem även om jag inte har åderbråck. Mina problem återkommer och förvärras ständigt. Näten har dåliga dagar, varierar under månaden, Och jag blir också blålila emellanåt. Jag har sprutbehandlat mina ben många gånger, åtskilliga tusenlappar fattigare har jag blivit. Ett par gånger har jag gått på nitar med väldigt oseriösa ställen, där det tom blivit värre, men har nu ett par mycket bra kliniker jag tänker fortsätta besöka en gång per år. Det tar bort stora delar av näten för ett tag iallafall, gör det lite lättare för mig, och är egentligen inte dyrare än ett frisörbesök. De största kärlen har jag tagit bort med nåt som heter YAG-laser på ett ställe i Stockholm.

Det är klart man ska gå i kjol/shorts ändå! Jag kan tyvärr inte låta bli att smygkika på andras ben. Varje gång jag ser nån med åderbråck slås jag av hur lite det ändå märks, hade nog inte ens sett det om jag inte haft mina problem. Jag har inför denna sommar shoppat massa fladdriga byxor som är svala i värmen. Plus några korta kjolar Tack återigen för pepp och inspiration!

• Jolilu

]Haha!! Det första jag tittar på när folk går barbenta är deras vader - ALLTID! :))

Jag bor också i Sthlm och skulle jätte gärna ta emot tips vart du går ngnstanns och vad du har fått betala. Jag har varit på gamla stans laserklinik, men har endast tagit bort med injektioner.

Jag är gravid nu och ser att jag har börjat få nya nät på ställen jag inte haft förr. Har du varit gravid och upplevt detta?[/

Jag kan absolut ge dig tips!

Jag har varit på Venous Centre i Stockholm (tror jag det heter) två gånger. Konsultation kostade typ 500, sedan var man tvungen att göra en provbehandling för runt 500 också. Jag var enormt skeptisk, men tog ändå en behandling för 2000, beredd på att det var pengarna i sjön. Jag var då jätteful på benen efter två täta graviditeter, precis som du så eskalerade mina nät massor under och efter grav. Under en timme körde de laser på de större blåa ådrorna som "försörjde" de mindre spindelnäten, samt injicerade massor. Den första behandlingen gav verkligen resultat!! Både stort och smått försvann. Det som var bra, var att de liksom körde på med båda metoderna och att priset var fast-inte per laserskott eller ampull. Då vet man ju aldrig vad notan blir.....sedan har jag gjort en behandling till där på det som blev kvar, men det lyckades sämre. Tydligen är mina kärl ovanligt tunna och svåra att komma åt....

Nu har jag även testat Vein Care i Kungsör. En liten klinik utanför Stockholm, men bra och enormt kunniga/prisvärda. Kolla deras priser om du har riktiga åderbråck. Jag är nöjd!

Därutöver har jag testat ett par "skönhetssalonger" som erbjuder alla möjliga botox-och injektionsbehandlingar. Det har tyvärr inte blivit bra. Typ 2500 kr för 10 min snabbehandling som inte ens märktes efteråt. De kanske klarar de enklare små enstaka kärlen vissa lyckligt lottade får, men mina problem är värre än så. Jag fick trots allt fula ben redan i 15-årsåldern.

Hoppas du hittar något bra ställe att gå, om du vill testa behandling igen. Min man är galen på mitt tjat om benen. Men jag fortsätter med mina årliga "uppfräschningar" och försöker jämställa det med vilken skönhetsvård som helst. Lycka till!

• Jolilu

Svårt att veta vilket som är bäst.... Har du väldigt mycket små nät skulle jag nog rekommendera Venous Centre, jag tyckte det var effektivt och bra med en hel timmes injektioner/YAG laser. Till Kungsör åkte jag eftersom jag har sega nät på vissa ställen som svarar dåligt på injektioner. Där får man en väldigt grundlig konsultation innan sprutbehandling (gratis!) för att se vilka kärl som läcker till ytliga nät. Så var det inte på VC. Det känns liksom mer noggrant precisionsjobb i Kungsör på nåt vis. Hade jag haft åderbråck (jag har bara nät) hade jag helt klart valt Kungsör. Men när jag har mycket smått och ytligt så funkar VC bättre för mig. Så jag har åkt till båda ställena.

Vilket rörigt svar det bästa är nog att man har förtroende för den man går till, att det ändå blir bättre. Så prova o se vad du tycker.

Stödstrumpor är toppen, det hade tyvärr inte jag. För mig blir det värre när jag står mycket, men det är säkert individuellt. Bästa rådet är nog det jag själv fått, försöka gilla läget o känna sig vacker o njuta av livet o bebis

• Jolilu

Förstår att det är jobbigt Hallonsoda-speciellt eftersom det är så svårt att undvika att visa benen och det är så attans svårt att göra något åt ådernäten. Gissar att du är superfin ändå, men jag ver hur det är.

Mina befintliga nät växte efter graviditeten, plus några nya precis som för dig. När jag började behandla näten var det vissa saker som försvann helt medan andra växte till supertunna nät i klumpar i den yttersta huden (ser ut som skrapsår/blåmärken) Ju mer de injicerade desto ettrigare blev det. Det var först när jag testade YAG-lasern som det blev bättre, men vissa partier är kvar och förvärras dag för dag....Nu ska jag ev testa nån IPL eller annan hudlaser, men det är så dyrt och svårt att hitta nån seriös. Det kanske låter som jag gräver ner mig, men så är det faktiskt inte. Njuter av livet o underbara barn. Har en hemlig dröm om att få gå en sommardag i shorts utan att skämmas. Kanske lyckas jag, haha!

Svar på tråden Fler med fula sommarben?