Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?

TS, enligt sekretesslagstiftningen så får skolan, sjukvården, osv inte lämna ut privata uppgifter till någon annan än vårdnadshavare. Det innebär att du inte får vara med på utvecklingssamtal. Däremot kan du gå på föräldramöten eftersom det bara är allmän info som lämnas ut där.

• FrökenKanSjälv
    BeautifulMoments skrev 2016-06-22 14:47:22 följande:

Det är alltid barnen som hamnar i kläm i dessa situationer, tyvärr. Bonusbarnen märker dem behandlas annorlunda och kan ofta tycka det är jobbigt. Jag ser själv hur utanför min son är i sin pappas nya familj. Det har slutat med att han inte vill åka dit och när han ska berätta om sin familj väljer han att endast berätta om sin "extra pappa" mamma och systrar på min sida. Jag tycker det är så fruktansvärt tragiskt.

Antingen är man en familj eller tycker jag inte man ska bo ihop. Det blir fel för barnen med mina, dina och våra. "Jag gör detta med mina barn men jag tänker inte göra det med dina" Vill man endast beräkna sina egna känslor och viljor i en relation bör man inte bli tillsammans med någon som har barn. Det är min åsikt!

Jag har bonusbarn, har egna barn och vi väntar nu en tillsammans. Men här är de våra barn ändå och alla ska behandlas lika under vårt tak. Sen har barn i olika åldrar olika behov, men alla ska inkluderas efter sina behov.

My life, My choice!
    Barn hamnar inte i kläm bara för att det är barnets egen förälder som läser läxor eller borstar tänderna. Speciellt inte när barnet knappt har hunnit lära känna förälderns nya sambo. Jag tror att det är värre för barnet att bli nattad av en person barnet bara har bott ihop med i några veckor.

Man behöver låta barnet lära känna den nya sambon i lugn och ro innan man tvingar barnet att umgås med sambon (bli nattad, få hjälp med läxorna, väckt på morgonen, osv). Allt annat är ett övertramp på barnets integritet.
Svar på tråden Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?