Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?

Jag tycker det låter som du gör rätt mycket idag. Hur ofta lagar pappan mat, städar, tvättar? Du gör det åt tre istället för en och han 'gnäller' över att du inte vill väcka barnet och lämna på skolan? Har jag rätt eller har jag fattat fel? Kanske han gör saker åt dig som du gjorde själv förut?

Dags att ta ett familjesnack! Ge och ta. Både du och din nya sambo behöver ge och ta. Vad ger han dig idag? Vad får du? Vad ger du honom idag? Vad får han? Jag tycker ansvar och rättigheter går lite hand i hand, ju mer ansvar man tar om ett barn desto mer har man att säga till om. Vill han att du ska hjälpa till mer med läxor och nattning så dels ska du ju vilja det men då ska ni tillsammans ochså göra upp regler (vid behov) om när läxor ska göras: Får man spara dem till sista dagen? Måste man göra läxor innan man får se TV? etc. Är du med och bestämmer vilken tid hon ska lägga sig eller är det bara pappan som bestämmer? För om man inte får vara med och bestämma läggtider så är det rätt irriterande och småjävligt att väcka ett trött barn på morgonen. Samtidigt om du inte tar något ansvar så är det hans barn och han som bestämmer, vill du ha ditt familjeliv så? Det skulle inte jag vilja.

Svar på tråden Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?