Inlägg från: BeautifulMoments |Visa alla inlägg
  • BeautifulMoments

Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?

Här hemma hjälps vi åt med barnen. Vi är en familj trotts alla barn inte är gemensamma. Vi har inga fasta saker ena eller andra gör men har heller inga begränsningar.

My life, My choice!
  • BeautifulMoments

Det är alltid barnen som hamnar i kläm i dessa situationer, tyvärr. Bonusbarnen märker dem behandlas annorlunda och kan ofta tycka det är jobbigt. Jag ser själv hur utanför min son är i sin pappas nya familj. Det har slutat med att han inte vill åka dit och när han ska berätta om sin familj väljer han att endast berätta om sin "extra pappa" mamma och systrar på min sida. Jag tycker det är så fruktansvärt tragiskt.

Antingen är man en familj eller tycker jag inte man ska bo ihop. Det blir fel för barnen med mina, dina och våra. "Jag gör detta med mina barn men jag tänker inte göra det med dina" Vill man endast beräkna sina egna känslor och viljor i en relation bör man inte bli tillsammans med någon som har barn. Det är min åsikt!

Jag har bonusbarn, har egna barn och vi väntar nu en tillsammans. Men här är de våra barn ändå och alla ska behandlas lika under vårt tak. Sen har barn i olika åldrar olika behov, men alla ska inkluderas efter sina behov.

My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Anonym (rätt nytt) skrev 2016-06-22 14:51:04 följande:

Nu vet jag inte hur länge ni varit tillsammans och vart en familj. Jag har iaf träffat min kille sen lite mer än ett år tillbaka,. Vi planerar nu att flytta ihop, Han har från början varit tydlig med att han vill ta ansvar efter hand med barnen. Nu väntar vi vårt första gemensamma barn och vi pratade lite om framtiden häromdagen. Han vill kunna hämta/lämna alla barn, åka med på en aktivitet, han vill även att vi delar på alla kostnader som rör HELA familjen, att alla ska känna sig lika värda och ha samma förutsättningar osv. Det känns så otroligt skönt! Men inget jag hade förväntat mig eller känt att JAG kunde kräva av honom. Sen handlar det ju om vad barnet vill i vissa lägen, ibland vill de att han hjälper dem och ibland inte. Men sen kommer de inte alltid få välja det när familjen växer, då måste alla hjälpas åt och man måste kunna bli lämnad eller hämtad av den andra osv eller få hjälp med läxa mm. 

Jag tror att alla familjer har lite olika upplägg, men för mig är det viktigast att barnet känner sig välkommet och respekterat av alla familjemedlemmar. Hade tyckt det var hemskt om mina första barn kände sig utanför och särbehandlade osv...

Så är min man också! Ekonomiskt hade jag aldrig någonsin krävt han skulle betala för mina barn men för honom är de en självklarhet att alla ska va likställda precis som för mig. Jag hade aldrig krävt av någon att dem ska ta så stort ansvar som min man gör men samtidigt hade jag inte kunnat bo tillsammans med någon som inte velat ha lika ansvar för alla barn. Jag har även köpt kläder till min bonus när jag köper till mina barn osv.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Anonym (Alla är lika) skrev 2016-06-22 21:33:23 följande:

Nu är min mans barn så stora så de klarar det mesta själv men ja, vi gör det mesta för varandras barn som vi gör med våra egna (har barn sen tidigare båda två)

Min man har varit med sen min dotter föddes så det har varit helt naturligt att han behandlat henne som sin med allt vad det innebär. Hans barn var som sagt äldre när vi träffades (förskoleålder upp till mellanstadiet) så jag har inte nattat eller badat dom då de klarat det själv, däremot hjälpt till med läxor, packat skolväska, väcka på morgonen, laga mat mm. Varför ska jag strunta i att väcka dom när jag ändå väcker min dotter?

Jag har dom även här hemma när jag ändå är hemma (fl de senaste två åren) om dom vill vara här trots att pappan jobbar.

Hans äldsta går nu på gymnasiet ovh kommer fortfarande varannan helg till oss, hör av sig oftare till mig än till sin pappa om det är något och jag tror att det är resultatet av att vi behandlat alla barn lika. Vi är en familj inte två familjer som bor under samma tak.

Vad skönt att höra att det är fler som tänker så! Önskar alla gjort det för barnens skull. Jag Tror precis som du att det är pga den uppväxten och uppfostran som barnet får en så bra relation till dig. Precis som min son fått till min sambo. Barn ska behandlas lika! En familj delar man inte upp.
    My life, My choice!
Svar på tråden Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?