Anonym (Stå på dig) skrev 2016-06-25 21:14:07 följande:
Har du gjort kub eller så innan rul?
Vilken del av Sverige bor du i?
Min syster blev bakflyttad tre veckor vilket innebar att hon skulle plussat innan hon ens hade blivit gravid.
Ultraljudsläkarna lyssnade inte på henne eller antecknade inte ens detta i journalen även om hon bad om ett andra utlåtande och så.
När hennes dotter föddes "en vecka tidigt" visade moderkaka och andra saker som hennes naglar att hon var överburen.
Nu var/är ju hennes dotter liten av en orsak (DS, inget kub hade gjorts tidigare och det upptäcktes efter förlossningen) och därför var hon ju så liten under rul. Menar absolut inte att skrämmas utan att de faktiskt får gå vidare med den här informationen så att man som förälder inte behöver gå och må dåligt över sin graviditet. Sen finns det ju faktiskt de läkare som mäter fel så det borde vara standard med ett andra utlåtande alternativt att man går till botten varför barnet kanske är mindre. Två veckor +- är ju normalt men inte tre.
Hoppas att ni och bebis är välmående.
Nej har inte gjort kub. Bor i Skåne och är bara 29, tror kub görs på alla över 35 här?
Jag ska som tur är få ett andra rul med en annan bm om drygt 2 veckor så hoppas att den första bara mätt fel, även om hon visade flera ggr hur hon mätte och det såg ju rätt ut. Försöker de ändå flytta mig 3 veckor så kommer jag stå på mig! Hoppas att de lyssnar.
Vet du om man kanske kan få göra kub efter rul om man är orolig över att den är för liten?