• Ninni87

För litet foster

Jag var på RUL idag och enligt beräkningar från min bm är jag idag i v 19 (18+3), men bm som gjorde ultraljudet tyckte att det kan absolut inte stämma. Jag är v 16. Ska komma tillbaka om 3 veckor och göra ett nytt.

Jag hade oregelbunden mens men jag vet att det blev till någon gång mellan 24/2 och 5/3. Kan inte blivit till senare då jag kände ägget fästa 7/3 och jag tog ett test veckan därpå.

Behöver jag vara orolig över att bebisen är för liten? Kan omöjligt vara i v16.

• Svar på tråden För litet foster
  • Anonym (...)

Såg allt annat bra ut så skulle jag inte oroa mig. Nu blir det nytt ul så får du ta det därifrån.

Såg bm kön? Tänkte om det var en liten tjej.

• Ninni87
    Anonym (...) skrev 2016-06-20 20:02:54 följande:

Såg allt annat bra ut så skulle jag inte oroa mig. Nu blir det nytt ul så får du ta det därifrån.

Såg bm kön? Tänkte om det var en liten tjej.

Allt gick inte att kolla pga storleken men det hon kunde se såg bra ut.

Tänker mer att om befruktningen skedde senast 5/3 bör jag vara i minst v18 (17+2) och hon vill skicka bak mig ytterligare.

Gick inte att se kön, h*n låg i skräddare precis då ????
  • Malva2015
    Ninni87 skrev 2016-06-20 20:00:27 följande:

Jag var på RUL idag och enligt beräkningar från min bm är jag idag i v 19 (18+3), men bm som gjorde ultraljudet tyckte att det kan absolut inte stämma. Jag är v 16. Ska komma tillbaka om 3 veckor och göra ett nytt.

Jag hade oregelbunden mens men jag vet att det blev till någon gång mellan 24/2 och 5/3. Kan inte blivit till senare då jag kände ägget fästa 7/3 och jag tog ett test veckan därpå.

Behöver jag vara orolig över att bebisen är för liten? Kan omöjligt vara i v16.

Jag var på rul förra veckan och hon flyttade bak mig två veckor. Från 19 till 17. Jag blev så rädd att jag bokade ett privat rul dagen efter för att få ett andra utlåtande. Jag kände som du att det inte KAN stämma .
    Den privata bm mätte rätt igen och jag är i v 19!
    Tydligen har den första mätt fel för att min bebis låg uppåt med huvudet. Då kan huvudet bli klämt och svårt att mäta.

Boka ett nytt privat för att lugna dig själv. Värt varenda krona
  • Anonym (.)

Vad jag förstår så gör de rul vid den tiden just för att det går att se exakt vilken vecka mamman är i. Alla barn fram till vecka 20-21 är alltid lika stora. Efter den veckan kan det börja skilja en del beroende på arv osv. Inte på kön dock, finns inget som tyder på att flickor är mindre.

Fick det förklarat för mig vid rul då jag var längre gången än jag trodde och därför kunde inte med säkerhet säga när bf skulle bli.

• Mika86

Om allt va bra för övrigt så är allt nog som det ska. Jag har blivit tillbakaflyttad 16 dagar o då har jag ändå haft koll på äl

• Ninni87

Har hört att det är normalt att flyttas +- 2 veckor men hon vill flytta mig 3 veckor.

Är bara orolig att det är litet för sin ålder.

Har haft illamående hela tiden och ätit dåligt. Gått ner i vikt. Dessutom använde jag nikotin de första veckorna.

Med första barnet blev jag flyttat ca en vecka och enligt TUL skulle hon vara stor. Ut kommer hon 5 dagar för sent och väger ca 500g mindre än de beräknat vid fulltid. Fick hf den gången men om jag får det denna också, kan det påverka så tidigt?

• Ninni87
    Malva2015 skrev 2016-06-20 20:13:39 följande:

Jag var på rul förra veckan och hon flyttade bak mig två veckor. Från 19 till 17. Jag blev så rädd att jag bokade ett privat rul dagen efter för att få ett andra utlåtande. Jag kände som du att det inte KAN stämma .

Den privata bm mätte rätt igen och jag är i v 19!

Tydligen har den första mätt fel för att min bebis låg uppåt med huvudet. Då kan huvudet bli klämt och svårt att mäta.

Boka ett nytt privat för att lugna dig själv. Värt varenda krona

Tack, då kan det vara att hon mätt fel. Ska tillbaka o mätas av en annan bm om 2 veckor så får se om det ändras. Hoppas på det.
  • Anonym (...)
    Anonym (.) skrev 2016-06-20 20:15:33 följande:

Vad jag förstår så gör de rul vid den tiden just för att det går att se exakt vilken vecka mamman är i. Alla barn fram till vecka 20-21 är alltid lika stora. Efter den veckan kan det börja skilja en del beroende på arv osv. Inte på kön dock, finns inget som tyder på att flickor är mindre.

Fick det förklarat för mig vid rul då jag var längre gången än jag trodde och därför kunde inte med säkerhet säga när bf skulle bli.

Läste någonstans att risken är att man oftare blir tiölbakaflyttad med flickor vilket gör att en igångsättning kan ske senare, vilket skulle vara en ökad risk för barnet.
  • Malva2015
    Anonym (...) skrev 2016-06-21 05:57:38 följande:
    Läste någonstans att risken är att man oftare blir tiölbakaflyttad med flickor vilket gör att en igångsättning kan ske senare, vilket skulle vara en ökad risk för barnet.
    Exakt! Det är därför det är viktigt! Se till att få ett datum som stämmer för det spelar stor roll sedan om ingen vill sätta igång dig sen ts
  • Anonym (första liten)

Min första var med liten på RUL, blev bakåtflyttad två veckor och det stämde inte över huvudtaget. Isf hade jag ju plussat när jag hade ÄL och jag plussade dessutom tidigt och hade koll på ÄL med stickor. Men sen var barnet litet hela graviditeten och när det föddes så var moderkakan jätteliten vilket kan förklara storleken på bebisen sa de då på förlossningen. Så allt kan vara helt ok ändå! 

Jag nojjade mig mest över om jag skulle gå över tiden och att man ju bara får gå över 2 veckor här men i mitt fall var jag ju på övertid redan efter v 38 då...så det hade vart läskigt. Nu föddes barnet tack och lov på den BF jag hade räknat fram så jag kunde pusta ut. 

• Ninni87
    Malva2015 skrev 2016-06-21 08:31:45 följande:

Exakt! Det är därför det är viktigt! Se till att få ett datum som stämmer för det spelar stor roll sedan om ingen vill sätta igång dig sen ts

Tack jag ska stå på mig om de fortfarande vill flytta mig 3 veckor. Har räknat på alla möjliga sidor och kan max flyttas 10 dagar, allt efter är fysiskt omöjligt
  • Ninni87
    Anonym (första liten) skrev 2016-06-21 10:51:21 följande:

Min första var med liten på RUL, blev bakåtflyttad två veckor och det stämde inte över huvudtaget. Isf hade jag ju plussat när jag hade ÄL och jag plussade dessutom tidigt och hade koll på ÄL med stickor. Men sen var barnet litet hela graviditeten och när det föddes så var moderkakan jätteliten vilket kan förklara storleken på bebisen sa de då på förlossningen. Så allt kan vara helt ok ändå! 

Jag nojjade mig mest över om jag skulle gå över tiden och att man ju bara får gå över 2 veckor här men i mitt fall var jag ju på övertid redan efter v 38 då...så det hade vart läskigt. Nu föddes barnet tack och lov på den BF jag hade räknat fram så jag kunde pusta ut. 

Jag har hyfsad koll på när befruktning skett. Har koll på vilka dagar vi hade sex, när ägget fäste och jag testade veckan efter så kan ev flyttas 10 dagar men inte 3 veckor som de ville. Isf har jag också testat positivt innan de påstår att den ens blev till.

Är också orolig för ifall de flyttar en och man går långt över tiden. Nu gick jag bara över 5 dagar med förra men man vet aldrig.

Räknades din som 2 veckor för tidigt född då?
  • Anonym (Stå på dig)

Har du gjort kub eller så innan rul?

Vilken del av Sverige bor du i?

Min syster blev bakflyttad tre veckor vilket innebar att hon skulle plussat innan hon ens hade blivit gravid.

Ultraljudsläkarna lyssnade inte på henne eller antecknade inte ens detta i journalen även om hon bad om ett andra utlåtande och så.

När hennes dotter föddes "en vecka tidigt" visade moderkaka och andra saker som hennes naglar att hon var överburen.

Nu var/är ju hennes dotter liten av en orsak (DS, inget kub hade gjorts tidigare och det upptäcktes efter förlossningen) och därför var hon ju så liten under rul. Menar absolut inte att skrämmas utan att de faktiskt får gå vidare med den här informationen så att man som förälder inte behöver gå och må dåligt över sin graviditet. Sen finns det ju faktiskt de läkare som mäter fel så det borde vara standard med ett andra utlåtande alternativt att man går till botten varför barnet kanske är mindre. Två veckor +- är ju normalt men inte tre.

Hoppas att ni och bebis är välmående.

• Ninni87
    Anonym (Stå på dig) skrev 2016-06-25 21:14:07 följande:

Har du gjort kub eller så innan rul?

Vilken del av Sverige bor du i?

Min syster blev bakflyttad tre veckor vilket innebar att hon skulle plussat innan hon ens hade blivit gravid.

Ultraljudsläkarna lyssnade inte på henne eller antecknade inte ens detta i journalen även om hon bad om ett andra utlåtande och så.

När hennes dotter föddes "en vecka tidigt" visade moderkaka och andra saker som hennes naglar att hon var överburen.

Nu var/är ju hennes dotter liten av en orsak (DS, inget kub hade gjorts tidigare och det upptäcktes efter förlossningen) och därför var hon ju så liten under rul. Menar absolut inte att skrämmas utan att de faktiskt får gå vidare med den här informationen så att man som förälder inte behöver gå och må dåligt över sin graviditet. Sen finns det ju faktiskt de läkare som mäter fel så det borde vara standard med ett andra utlåtande alternativt att man går till botten varför barnet kanske är mindre. Två veckor +- är ju normalt men inte tre.

Hoppas att ni och bebis är välmående.

Nej har inte gjort kub. Bor i Skåne och är bara 29, tror kub görs på alla över 35 här?

Jag ska som tur är få ett andra rul med en annan bm om drygt 2 veckor så hoppas att den första bara mätt fel, även om hon visade flera ggr hur hon mätte och det såg ju rätt ut. Försöker de ändå flytta mig 3 veckor så kommer jag stå på mig! Hoppas att de lyssnar.

Vet du om man kanske kan få göra kub efter rul om man är orolig över att den är för liten?
  • Anonym (Stå på dig)
    Ninni87 skrev 2016-06-25 21:36:29 följande:

Nej har inte gjort kub. Bor i Skåne och är bara 29, tror kub görs på alla över 35 här?

Jag ska som tur är få ett andra rul med en annan bm om drygt 2 veckor så hoppas att den första bara mätt fel, även om hon visade flera ggr hur hon mätte och det såg ju rätt ut. Försöker de ändå flytta mig 3 veckor så kommer jag stå på mig! Hoppas att de lyssnar.

Vet du om man kanske kan få göra kub efter rul om man är orolig över att den är för liten?

Min syster är lika gammal som du och fick sin dotter för två år sedan. Här i Göteborg får man göra kub gratis om man är över 35 och betala för det om man är yngre. Kub görs vad jag vet endast runt vecka 13 och påvisar egentligen sannolikheten för kromosomavvikelse men det finns säkert andra tester de kan utföra för att ta reda på vad som kan vara orsak till ett mindre barn eller om det faktiskt är så att det stämmer att man ska flyttas tre veckor.
  • fluu

Blev också långt tillbakaflyttad trots att jag vet exakt när min dotter blev till, det är HELT säkert. I Sverige heter det ju att alla foster är lika stora fram till vecka 20, men i resten av världen är det inte så benhårt. Speciellt flickfoster kan vara mindre.  Min dotter föddes sen när hon skulle och var liten även då. Och är fortfarande.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Meriall

Du kan inte göra kub så sent men om du kan tänka dig betala så kan du göra nipt, det är säkrare än kub (visar kön också om man vill).

• Anonym (första liten)

Stämmer INTE! Jag vet när mitt barn blev till och de ville flytta två veckor på RUL, stämde inte alls, skulle isf inte ens vart gravid när jag fick plus som dessutom var plus 5 dgr före BIM. Fick konstaterat att hennes lilla stl genom hela graviditeten och även vid födseln berodde på att moderkakan var för liten. Hon var 45 cm och föddes exakt på BF beräknat av mig enligt sista mensen och äl (använder äl-test)

Anonym (.) skrev 2016-06-20 20:15:33 följande:

• Anonym (första liten)

Ja, i papperna står att hon är född 38+0

Jag räknade aldrig på deras BF och protesterade mycket hos min bm om det.

Ninni87 skrev 2016-06-25 20:32:08 följande:

Jag har hyfsad koll på när befruktning skett. Har koll på vilka dagar vi hade sex, när ägget fäste och jag testade veckan efter så kan ev flyttas 10 dagar men inte 3 veckor som de ville. Isf har jag också testat positivt innan de påstår att den ens blev till.

Är också orolig för ifall de flyttar en och man går långt över tiden. Nu gick jag bara över 5 dagar med förra men man vet aldrig.

Räknades din som 2 veckor för tidigt född då?

Svar på tråden För litet foster