Inlägg från: Anonym (fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fundersam)

Dagisavgift?

Hej!

Hur fungerar det med dagisavgiften? Går det automatiskt på boendeföräldern vid växelvist boende? Måste man anmäla att umgängesföräldern ska betala eller det går av sig själv om denne utnyttjar dagisplatsen?

Hittills har jag betalat fullt och förstås antagit att den andre föräldern också betalar. Nu är jag dock inte så säker. Den andre föräldern går inte att prata med och skulle aldrig frivilligt anmäla sig att betala dagisavgift. "Tvingar" förskolepersonalen på denne detta?

• Svar på tråden Dagisavgift?
  • Anonym (fundersam)

Jag ringde till kommunen och min misstanke stämmer. Han har inte betalat någonting sedan vi började att ha växelvist boende.

• Anonym (fundersam)

Jag kan inte begära pengar av honom. Han blir skitsur.

• Anonym (fundersam)
    Duckan skrev 2016-06-20 13:07:03 följande:

Kan du inte bara låta Kommunen skicka en faktura på hans del till honom? Nog förstår han varför och kan inte sätta sig emot den.
    Menar att okej, be inte om pengarna retroaktivt, men att han kan betala för sig from nu.

Jojo, kommunen löser det i framtiden.

Det handlar inte enbart om förskoleavgiften. Pappan till barnen har inte betalat någonting sedan vi separerade. Han betalade inte underhåll när barnen bodde heltid hos mig, nu har barnen 11timmars pass på dagis i veckorna (som han inte betalar för) och i helgerna lämnar han bort dem. Hittills har han inte velat stå för någonting som har med barnen att göra. Hans föräldrar köper skor, kläder och mat till barnen eftersom dem är där. Utöver det så köper jag ytterkläder och sådant de behöver på dagis. Jag har frågat honom om han vill betala en del av sådant som vi båda använder men det har han inte velat. 

Nu vill han ha halva barnbidraget och begär pengar av mig. Han kan förstås inte kräva att jag ska ge pengar till honom men annars har jag inga som helst rättigheter i detta. Jag får fortsätta stå för allt om barnen ska ha kläder på kroppen men han slipper betala.. Han vet ju att jag gör det ändå.

Nu måste han betala förskoleavgiften i alla fall. 
  • Anonym (fundersam)
    Duckan skrev 2016-06-20 13:47:05 följande:

Trist inställning av honom, hua.
    Bra att du ser till att han får betala för fsk om inget annat då.

Ja, verkligen. :( Jag har inte brytt mig så mycket om att han inte har betalat förut. Har ju klarat mig ändå och hade ju ändå fått köpa saker till barnen. Men nu börjar jag bli irriterad och känner mig maktlös. 
Svar på tråden Dagisavgift?