Anonym (fundersam) skrev 2016-06-20 13:41:14 följande:
Jojo, kommunen löser det i framtiden.
Det handlar inte enbart om förskoleavgiften. Pappan till barnen har inte betalat någonting sedan vi separerade. Han betalade inte underhåll när barnen bodde heltid hos mig, nu har barnen 11timmars pass på dagis i veckorna (som han inte betalar för) och i helgerna lämnar han bort dem. Hittills har han inte velat stå för någonting som har med barnen att göra. Hans föräldrar köper skor, kläder och mat till barnen eftersom dem är där. Utöver det så köper jag ytterkläder och sådant de behöver på dagis. Jag har frågat honom om han vill betala en del av sådant som vi båda använder men det har han inte velat.
Nu vill han ha halva barnbidraget och begär pengar av mig. Han kan förstås inte kräva att jag ska ge pengar till honom men annars har jag inga som helst rättigheter i detta. Jag får fortsätta stå för allt om barnen ska ha kläder på kroppen men han slipper betala.. Han vet ju att jag gör det ändå.
Nu måste han betala förskoleavgiften i alla fall.
Vilken tur för barnen att han ändå har föräldrar som är schyssta.
Egentligen borde han ju inte ha halva barnbidraget så länge han inte betalar sin del för ytterkläder, skor, fritidsaktiviteter som de gör på bådas tid ...
Underhållet vid heltid skulle du krävt via försäkringskassan. Jag vet dock inte hur lång tid tillbaks de räknar.
Här har vi vh, så han "slipper" ju betala för förskolan då hon bor här för han jobbar skift ... Kläder han han nog inte heller köpt ett plagg, men å andra sidan betalar han ju underhåll. Det är väl först sedan hon närmade sig fem som han började bry sig om att hon skulle ha leksaker hos honom ... Så visst finns det män som inte bryr sig mer än nödvändigt.