Anonym (jo) skrev 2016-06-20 19:03:30 följande:
Nej, men då hade de fått dra det vidare till tingsrätten för att få en dom på det. Soc (alltså familjerätten) motsatte sig detta för de ansåg att det inte var för barnets bästa. Om det gått igenom i tingsrätten vet jag inte.
Det var inte så viktigt för min man att inte ha gemensam vårdnad. Det handlade om att slippa skicka papper fram och tillbaka då de bor för långt från varandra för att bara lämna över dem.
Jag tror att de motsatte sig det hela för att de var tveksamma till mammans föräldraförmåga, (hon fick hjälp i form av stöd i föräldraskapet eller vad det heter ett par omgångar) men jag vet inte om det är så.
De vet också att barnet är ett misstag om man ser det från min mans sida och de kanske hade nån föreställning om att utifall han har gemensam vårdnad så blir han mer intresserad eller nåt. Märkligt dock om det vore så, han hade inte haft varken mer eller mindre umgänge oavsett vårdnadsform. Pga avståndet går det liksom inte att ha varannan v.
Här sa dem ingenting mer än att om båda föräldrarna är överens kan man skriva papper annars får man vända sig till tingsrätten