• Anonym (LillaJag)

Faderskapsintyg/gemensam vårdnad

Kan man skriva på Faderskapsintyg men inte gemensam vårdnad? Eller blir det automatiskt gemensam vårdnad när man skriver på faderskapsintyget? Får pappan ta ut de 10 pappadagarna även om han inte har gemensam vårdnad?

• Svar på tråden Faderskapsintyg/gemensam vårdnad
  • Anonym (Llhjjjj)

Man kan skriva på faderskapet utan att skriva på gemensamvårdnad, ja.

Sen om han har rätt till några tio dagar har jag ingen aning om...

• Anonym (jo)

Jo, han har rätt till de tio dagarna. Man kan också överlåta dem på någon annan om ingen pappa finns med/inte vill ta dagarna.

• BeautifulMoments

Faderskap måste alltid utredas och undertecknas.

Gemensam vårdnad är frivilligt.

De 10 dagarna kan tas ut ändå

My life, My choice!
  • Anonym (LillaJag)

Tack för era svar! Bor ihop med pappan och vill att han ska kunna ta ut de första 10 dagarna. Men är av olika anledningar tveksam till att ha gemensam vårdnad.

• Anonym (jo)

Utan gemensam vårdnad får du alla föräldradagarna utom de tio dagarna vid födseln.
    Du kan alltid överlåta dagar på pappan om så är och ni kan alltid ändra till gemensam vårdnad framöver.

Har man gemensam vårdnad så kan det vara svårt att ändra till enskild vårdnad sen om ni skulle vilja, även om ni är överens.

• BeautifulMoments
    Anonym (jo) skrev 2016-06-19 16:10:44 följande:

Utan gemensam vårdnad får du alla föräldradagarna utom de tio dagarna vid födseln.

Du kan alltid överlåta dagar på pappan om så är och ni kan alltid ändra till gemensam vårdnad framöver.

Har man gemensam vårdnad så kan det vara svårt att ändra till enskild vårdnad sen om ni skulle vilja, även om ni är överens.

Vill man inte ha gemensamvårdnad och båda är överrens vänder man sig till familjerätten för att skriva avtal om det.
    My life, My choice!
  • Anonym (jo)
    BeautifulMoments skrev 2016-06-19 17:35:18 följande:
    Vill man inte ha gemensamvårdnad och båda är överrens vänder man sig till familjerätten för att skriva avtal om det.
    Jo, jag vet, Min man och mamman till hans barn gjorde det men de fick nej, så det är inte så enkelt alla gånger.
  • BeautifulMoments
    Anonym (jo) skrev 2016-06-19 18:06:02 följande:

Jo, jag vet, Min man och mamman till hans barn gjorde det men de fick nej, så det är inte så enkelt alla gånger.

Jasså? Det visste jag faktiskt inte man kunde få. Får man fråga på vilka grunder dem fick nej?
    My life, My choice!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (LillaJag) skrev 2016-06-19 15:59:07 följande:

Tack för era svar! Bor ihop med pappan och vill att han ska kunna ta ut de första 10 dagarna. Men är av olika anledningar tveksam till att ha gemensam vårdnad.

Hoppas han stämmer dig och får gemensam vårdnad då. Förstår inte varför kvinnor ska neka männen vårdnad av deras barn hela tiden. Barnet är lika mycket hans som ditt. Varför ska han inte ha något att säga till om? Varför ska han inte få del av samma information som dig? Och så vidare.
  • Anonym (jo)
    BeautifulMoments skrev 2016-06-19 19:49:48 följande:
    Jasså? Det visste jag faktiskt inte man kunde få. Får man fråga på vilka grunder dem fick nej?
    Det ansågs inte vara för barnets bästa. Hade de haft samarbetsproblem hade det troligen gått igenom och de hade troligen kunnat ta det vidare till tingsrätten eller vilken instans det nu är som är första efter familjerätten.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Suck) skrev 2016-06-19 21:59:29 följande:
    Hoppas han stämmer dig och får gemensam vårdnad då. Förstår inte varför kvinnor ska neka männen vårdnad av deras barn hela tiden. Barnet är lika mycket hans som ditt. Varför ska han inte ha något att säga till om? Varför ska han inte få del av samma information som dig? Och så vidare.
    Fast vi vet ju inte varför hon inte vill. Det kan likväl vara så att pappan redan nu sagt att han inte tänker vara föräldraledig och då är det ju bättre att hon får alla dagarna.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (jo) skrev 2016-06-19 22:43:43 följande:

Fast vi vet ju inte varför hon inte vill. Det kan likväl vara så att pappan redan nu sagt att han inte tänker vara föräldraledig och då är det ju bättre att hon får alla dagarna.

Spelar väl ingen roll. Hon kan ändå få alla dagar utan 90 st. Jag tycker att reglerna i Sverige är jätte konstiga. När man skriver på faderskapspapperna så borde det automatiskt bli gemensam vårdnad.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Suck) skrev 2016-06-19 22:49:01 följande:
    Spelar väl ingen roll. Hon kan ändå få alla dagar utan 90 st. Jag tycker att reglerna i Sverige är jätte konstiga. När man skriver på faderskapspapperna så borde det automatiskt bli gemensam vårdnad.
    Ja, men de där 90 dagarna är ju bättre att TS får istället för att de inte nyttjas alls. Jag tycker absolut inte gemensam vårdnad ska vara obligatoriskt när man skriver på faderskapspappren.
    En man som absolut vill få gemensam vårdnad kan gifta sig med mamman.

I fall där de inte bor ihop är det inte läge att ha gemensam vårdnad om inte föräldrarna är jäkligt goda vänner och helt överens. Vad gör man med en 6 månaders om mammans dagar är slut och pappan kanske inte knutit an till barnet med täta besök och kan ha barnet dagtid men inte nattetid? (Jag är övertygad om att det är skadligt för så små barn att abrupt byta miljö, det kräver mycket arbete från föräldrarnas sida om det ska fungera.)
    Eller om han inte alls är intresserad av att vara föräldraledig?

Nej, det är bra som det är, men det bör bli enklare för de pappor som VILL vara föräldralediga och en aktiv del i sina barns liv, även om de inte bor med mamman, att faktiskt få del av de där dagarna, minst iaf de 90 som idag inte kan ges till mamman vid gemensam vårdnad.

Problemet är ju om de inte kan samarbeta bra, (om de får gemensam vårdnad via faderskapserkännandet) det spelar ingen roll vad man tycker att de bör göra, känslor är inte alltid lätta att styra över, särskilt inte som nybliven mamma.
  • Anonym (Inga problem)
    Anonym (jo) skrev 2016-06-19 22:42:33 följande:

Det ansågs inte vara för barnets bästa. Hade de haft samarbetsproblem hade det troligen gått igenom och de hade troligen kunnat ta det vidare till tingsrätten eller vilken instans det nu är som är första efter familjerätten.

Jag var med och skrev såna papper på familjerätten. Där skulle bara kryssas i att mamman skulle ha ensam vårdnad och båda föräldrarnas underskrift. Vem skulle ifrågasätta?
  • Anonym (jo)
    Anonym (Inga problem) skrev 2016-06-20 12:15:06 följande:
    Jag var med och skrev såna papper på familjerätten. Där skulle bara kryssas i att mamman skulle ha ensam vårdnad och båda föräldrarnas underskrift. Vem skulle ifrågasätta?
    Familjerätten, eller familjeenheten som det heter på den orten. De hade invändningar. Alltså i efterhand, inte vid faderskapsintyget, då skrev de på för gemensam vårdnad.
  • Anonym (Inga problem)
    Anonym (jo) skrev 2016-06-20 16:45:33 följande:

Familjerätten, eller familjeenheten som det heter på den orten. De hade invändningar. Alltså i efterhand, inte vid faderskapsintyget, då skrev de på för gemensam vårdnad.

Min sambo avsade sig gemensam vårdnad. Jag var med, han skrev bara på ett papper där även mamman skrivit på sen skrev socionomen på sen var det klart.
  • Anonym (hlaw)

Alltså man kan inte tvingas ha kvar vårdnaden om sitt barn. Så enda gången man kan nekas ge den ena föräldern ensam vårdnad om man är överens om det är om denne inte anses lämplig som vårdnadshavare ö h t.

Däremot kan det dömas till gemensam vårdnad om man INTE är överens (skillnad mot tidigare)

Anonym (jo) skrev 2016-06-20 16:45:33 följande:

• Anonym (jo)
    Anonym (hlaw) skrev 2016-06-20 17:46:08 följande:

Alltså man kan inte tvingas ha kvar vårdnaden om sitt barn. Så enda gången man kan nekas ge den ena föräldern ensam vårdnad om man är överens om det är om denne inte anses lämplig som vårdnadshavare ö h t.

Däremot kan det dömas till gemensam vårdnad om man INTE är överens (skillnad mot tidigare)

Nej, men då hade de fått dra det vidare till tingsrätten för att få en dom på det. Soc (alltså familjerätten)  motsatte sig detta för de ansåg att det inte var för barnets bästa. Om det gått igenom i tingsrätten vet jag inte.

Det var inte så viktigt för min man att inte ha gemensam vårdnad. Det handlade om att slippa skicka papper fram och tillbaka då de bor för långt från varandra för att bara lämna över dem.

Jag tror att de motsatte sig det hela för att de var tveksamma till mammans föräldraförmåga, (hon fick hjälp i form av stöd i föräldraskapet eller vad det heter ett par omgångar) men jag vet inte om det är så.
    De vet också att barnet är ett misstag om man ser det från min mans sida och de kanske hade nån föreställning om att utifall han har gemensam vårdnad så blir han mer intresserad eller nåt. Märkligt dock om det vore så, han hade inte haft varken mer eller mindre umgänge oavsett vårdnadsform. Pga avståndet går det liksom inte att ha varannan v.

• Anonym (Inga problem)
    Anonym (jo) skrev 2016-06-20 19:03:30 följande:
    Nej, men då hade de fått dra det vidare till tingsrätten för att få en dom på det. Soc (alltså familjerätten)  motsatte sig detta för de ansåg att det inte var för barnets bästa. Om det gått igenom i tingsrätten vet jag inte.

Det var inte så viktigt för min man att inte ha gemensam vårdnad. Det handlade om att slippa skicka papper fram och tillbaka då de bor för långt från varandra för att bara lämna över dem.

Jag tror att de motsatte sig det hela för att de var tveksamma till mammans föräldraförmåga, (hon fick hjälp i form av stöd i föräldraskapet eller vad det heter ett par omgångar) men jag vet inte om det är så.
    De vet också att barnet är ett misstag om man ser det från min mans sida och de kanske hade nån föreställning om att utifall han har gemensam vårdnad så blir han mer intresserad eller nåt. Märkligt dock om det vore så, han hade inte haft varken mer eller mindre umgänge oavsett vårdnadsform. Pga avståndet går det liksom inte att ha varannan v.
    Här sa dem ingenting mer än att om båda föräldrarna är överens kan man skriva papper annars får man vända sig till tingsrätten
  • Anonym (jo)
    Anonym (Inga problem) skrev 2016-06-20 19:16:22 följande:
    Här sa dem ingenting mer än att om båda föräldrarna är överens kan man skriva papper annars får man vända sig till tingsrätten
    Ok, jag tror som sagt att det låg något bakom nekandet. Jag har varit med på ett antal möten och har förstått att de önskar att pappan, och jag faktiskt, har mer umgänge. Kan även vara en spariver då mamman har kontaktfamilj också, de kanske tänkte att om vi har barnet mer så kan de dra in den. Eller nåt, jag vet som sagt inte, jag vet bara att de nekade trots att båda var överens.

Svar på tråden Faderskapsintyg/gemensam vårdnad