Anonym (Suck) skrev 2016-06-19 22:49:01 följande:
Spelar väl ingen roll. Hon kan ändå få alla dagar utan 90 st. Jag tycker att reglerna i Sverige är jätte konstiga. När man skriver på faderskapspapperna så borde det automatiskt bli gemensam vårdnad.
Ja, men de där 90 dagarna är ju bättre att TS får istället för att de inte nyttjas alls. Jag tycker absolut inte gemensam vårdnad ska vara obligatoriskt när man skriver på faderskapspappren.
En man som absolut vill få gemensam vårdnad kan gifta sig med mamman.
I fall där de inte bor ihop är det inte läge att ha gemensam vårdnad om inte föräldrarna är jäkligt goda vänner och helt överens. Vad gör man med en 6 månaders om mammans dagar är slut och pappan kanske inte knutit an till barnet med täta besök och kan ha barnet dagtid men inte nattetid? (Jag är övertygad om att det är skadligt för så små barn att abrupt byta miljö, det kräver mycket arbete från föräldrarnas sida om det ska fungera.)
Eller om han inte alls är intresserad av att vara föräldraledig?
Nej, det är bra som det är, men det bör bli enklare för de pappor som VILL vara föräldralediga och en aktiv del i sina barns liv, även om de inte bor med mamman, att faktiskt få del av de där dagarna, minst iaf de 90 som idag inte kan ges till mamman vid gemensam vårdnad.
Problemet är ju om de inte kan samarbeta bra, (om de får gemensam vårdnad via faderskapserkännandet) det spelar ingen roll vad man tycker att de bör göra, känslor är inte alltid lätta att styra över, särskilt inte som nybliven mamma.