Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

styvdottern fyller år

Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 16:33:24 följande:

Hej.. lever med en man och hans två döttrar och nu i helgen fyller en dottern åt. De har bestämts att vi ska ut och äta men mig o min man o tjejerna.. deras mamma o mormor o morfar o farmor o farfar.

Jag har panik över att sitta i denna situation me hela deras gamla familj ????

Hur överlever man sådana här situationer? Detta är ju inte den sista. ..

Varför har du panik? Brukar du få det när du ska träffa människor i sociala sammanhang?
  • Påven Johanna
    Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 16:40:45 följande:
    Panik kanske inte rätt ord.. men känns jobbigt att behöva sitta i deras gamla familj o känna mig som femte hjulet ????
    Men varför har du den inställningen att du är femte hjulet? Du är väl inte centralgestalten under middagen - det är ju inte du som fyller år - men vad gör det? Det finns många sammanhang i livet där man tillfälligt har en bakgrundsroll, det gör en inte mindre viktig i andra sammanhang för det. 
  • Påven Johanna
    Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 17:05:34 följande:
    Ja de klart jag inte är..

Behöver bara hjälp hur jag ska hantera situationen...
    Ja, jag har förstått att du vill ha hjälp med det. Men vad är det du tycker att du behöver hantera? Du skriver att hon är väldigt framåt och att du känner dig kvävd av henne - vad betyder det? Att hon vill sitta och prata med dig hela tiden?
  • Påven Johanna
    Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 17:24:30 följande:
    Precis o tillsammans med allihop känner jag mig helt fel plastad och känner mig inte bekväm. . Som o sitta i någon annans kläder. .

De där på köpet som man inte har valt som man blir tvingad o leva med.
    Du har inte lust att utveckla vad du menar med att du känner dig kvävd av henne?

För som jag ser det av vad du skriver så handlar det snarare om att du känner dig utanför och som om du stör (femte hjulet) och det i sin tur verkar ju handla om att du inte tycks kunna acceptera att ni har olika personlighetstyper, du och din bonusdotters mamma. Det är ju annars inget konstigt med det, du har säkert andra personer i din omgivning, på jobbet eller annorstädes, som också har en mer extrovert och driven personlighet. Känner du på samma sätt då också?

Du kanske ska syna dina känslor närmare i sömmarna, det kan ju vara så att det hela enbart handlar om din inställning och den kan du ju alltid förändra. Om du vill. 
Svar på tråden styvdottern fyller år