Är i chock..
Kanske är det helt enkelt så att ni tajmat flytten väldigt dåligt. Vid 2,5 år har många en kraftig fas med att kunna allt själva. Min dotter är 3 och vi har fortfarande en massa strider när jag inte förutser alla småsaker hon vill göra själv fast hon kanske inte kan.
5-6 årsåldern handlar ju om en utveckling från litet barn på förskolan till att börja i förskoleklass i skolan. Det är en stor förändring för barnet som pendlar mellan att vara stor och liten. Min tös är 5,5 år och vill helst bestämma allt själv, hon försöker köra med att hon är mamma och bestämmer ...
Så utgår jag från mina barn så är jag inte förvånad. Ni behöver ge alla barn massor av tid och uppmärksamhet samt ge beröm för allt positivt de gör, d v s uppmuntra minsta lilla. Skitjobbigt javisst, men nu ska de ju fixa hackordningen.
Hur har ni ordnat upp barnens leksaker? Jag antar att det är där flest strider uppstår när de vill testa varandras. Fungerar det bättre med styrda aktiviteter när ni vuxna drar igång en aktivitet, t ex måla, pärla o s v som både de och ni kan göra samtidigt. Ta även med barnen två och två och gör saker så de lär känna varandra.