Anonym (Dio) skrev 2016-06-12 22:38:21 följande:
Barnen har förändrats och har blivit svåra att lämna på dagis. Dagis har ringt när det var som värst att barnen upplevde svår separationsångest från mig. Ingen orosanmälan har gjorts vad jag vet. Jag har berättat allt för familjerätten. Familjerätten sade att det inte var ok att göra så men alla är mänskliga... Jag upplevde det som att familjerätten och pappan pressade mig på att utöka umgänget vilket jag gick med på motvilligt. Upplever inte att jag eller barnen fick någon direkt hjälp mer än att de pressade mig till att utöka mer för barn mår bäst av att vara med båda föräldrarna lika mycket... Ingen fråga till den andra föräldern varför den skäller inför barnen, tar dem mot deras vilja eller vägrar lämna tillbaks dem. Frågan ställs till mig, varför gråter dem? Vad har du sagt? Vad kan du göra för att de skall känna det som positivt? Hemskt att tvingas till detta när man ser hur barnen mår. Och nu står vi där och jag har blivit stämd på boendet och växelvist boende av den andra föräldern. Den andra föräldern pratar och pratar. Ljuger och ljuger. Framställer sig som världens bästa förälder och förnekar allt den gjort, gör och hävdar att barnen mår toppen. Jag blev förvånad och chockad att fokus lades på rättvisa för pappa och inte så mycket på barnens mående eller vad de vill. Alla barn har inte en bra relation till båda sina föräldrar av olika anledningar men familjerätten tyckte växelvist är bäst och då kan barnen och den föräldern jobba på den relationen. Behöver jag tillägga att vi har samarbetsproblem och kommunikationen är typ noll. Vi sköter överlämningar via skolan.
Barnen är inte positiva till att åka till den andra föräldern. Ibland vägrar de prata i telefon med den andra föräldern och när den andra föräldern har hämtat dem så har det hänt flera ggr att de skriker rätt ut och gråter att det inte vill åka och att de vill vara med mig, inför vittnen.
Du går fel väg!
Socialtjänsten och familjerätten jobbar inte på liknande sätt, familjerätten jobbar för att främja umgänget, varav dom försöker upp nå det.
Socialtjänsten jobbar för barnensbästa, det är alltså inte alltid bäst för barnen att ha växelvistboende, många barn klarar inte av det och mår inte bra av det,
Gör så här, ta kontakt med skolan, kuratorn där anmäl att barnen far illa, du märker förändring hos barnen nu med ökat umgänge, berätta att dom blivit tillbaka dragna, sömnsvårigheter, svårt o koncentrera sig, drar sig undan vuxna,mår allmänt dåligt,
Varav skolan kommer göra en orosanmälan till Soc, väl där kommer soc prata med barnen, dig,ditt ex, du kommer få berätta om förändringen, hur det påverkar barnen, hur barnen far illa.Barnen får berätta om umgänget, välja mellan en glad och lessen nalle vid frågor om ditt ex, du kan berätta om samarbetssvårigheterna, visa det du spelat in,allt detta kommer soc att skriva ner i vårdnadsutredningen, och detta är hur du bevisar allt i rätten, du kan inte försöka föra talan själv, utan använd Soc!!!
Soc kommer ta allvarligt på det här, dom kommer göra allt för att barnen ska må bra, det är exakt det här dom jobbar för, får du soc på din sida, kan ditt ex försöka göra allt för att få till det i rätten, men soc vårdnadsutredning kommer stå överst på listan hur rätten dömer, till 90% på din sida