• Josefiiine

    varning för Goboken!

    Blir ofta uppringd av "goboken" kan va allt från en gång i veckan till 2 gånger om dagen, men lägger alltid på! 

    för ett tag sedan satt jag och googlade runt och hamnade på deras hemsida. Bestämde mig för att kolla vad dom hade och erbjuda och beställningen skulle då ske i olika steg, Det sista var bekräfta.
    Jag fyllde i mina uppgifter för att kunna gå vidare i stegen för att kunna se vad dom har att erbjuda men min plan var att inte gå vidare till bekräfta . Och det gjorde jag aldrig heller utan stängde ner hela sidan.
    Vet ni vad som händer?
    Ett par dagar senare får jag ett mail om att mitt " välkomspaket" är på väg.
    Jag går då in igen på deras sida och ser att det finns något som heter MIN SIDA
    som tydligen alltid ska fungera enligt dom och där ska man kunna se vad man har på G från dom eller avbeställa. Men där kommer jag inte in, har skickat efter nytt lösenord flera gånger nu men det går inte att logga in. och förmodligen är ju det för jag inte ens fullföljd något köp hos dom? Får samma lösenord mailat varje gång jag klickar på "glömt lösenord"

    letar då vidare på deras sida för att hitta nån mail adress till deras kundservice. FINNS INTE!

    Googlade då runt och lyckades hitta mail adressen till kundservice via detta forum. inser då också att det inte bara är jag som blivit lurad av dom.
    Som svar får jag att det är beställt i mitt namn och adress och hen förstår inte alls hur det kan ha blivit såhär.
    och det ska då kosta 59 kr detta paket och vill jag skicka tillbaka det kostar det OCKSÅ 59 kr.  Hur idiotiskt är inte det? Kommer betala och skicka tillbaka!

    Skrev yttligare att mail där jag ville ha bekräftelse på att det inte dyker upp några mer paket eller fakturor , men det får jag inte svar på.

    Nån annan som har erfarenhet av detta? Hur gör jag om det dyker upp flera paket?

  • Svar på tråden varning för Goboken!
  • Anonym (snälla)

    Men om du bara skulle kolla vad de har så behöver du ju inte fylla i dina riktiga uppgifter, och då finns det inte en chans att du "råkar" beställa något

  • Josefiiine
    Anonym (snälla) skrev 2016-06-09 07:25:57 följande:

    Men om du bara skulle kolla vad de har så behöver du ju inte fylla i dina riktiga uppgifter, och då finns det inte en chans att du "råkar" beställa något


    Självklart hade jag gjort på det sättet om jag hade vetat om detta från början.

    Men bra tips för hur andra kan göra för att slippa få hem en faktura på något dom inte beställt!
  • Josefiiine
    Josefiiine skrev 2016-06-09 07:46:04 följande:
    Självklart hade jag gjort på det sättet om jag hade vetat om detta från början.

    Men bra tips för hur andra kan göra för att slippa få hem en faktura på något dom inte beställt!
    Jag tar tillbaka det jag skrev.
    Då du måste uppge personnummer och att skriva in någon annans personnummer och riskera att denna person får en faktura är ju rätt onödigt det också!
  • Anonym (Fulboken)

    Dessutom är det ju bara rent SKRÄP. Hur kan folk gå på det? Jag fick mitt första barn för snart 25 år sedan och de fanns redan då. Skräp då, skräp nu. Det finns gott om bra barnlitteratur precis överallt, varför beställa dyrt skräp på nätet?

    Så. Nu har jag utökat varningen. Det är inte bara ett skräpföretag, de säljer skräp också.

    TS, bestrid fakturan och skicka tillbaka skiten. Skriv åter avsändaren. Polisanmäl.

  • Anonym (Oj)

    Vad märkligt!

    Jag var med i goboken i ett par år efter att mitt första barn föddes. Jag var faktiskt jättenöjd. Inga problem att säga upp heller när jag inte ville mer.

    Men visst har de ringt ett antal gånger efter det, och gör fortfarande. Men jag säger bara artigt att jag tackar för erbjudandet men att jag inte är intresserad.

    Rent allmänt så är det ju smartast att svara på deras telefonsamtal och säga nej tack. Du kan förmodligen be om att bli borttagen från deras register också om du inte vill bli uppringd igen.

    Men om du inte svarar utan bara lägger på så kommer du ju att stå kvar på deras uppringningslista och det är såklart därför de ringer dig så ofta.

  • Anonym (snälla)
    Josefiiine skrev 2016-06-09 07:54:44 följande:
    Jag tar tillbaka det jag skrev.
    Då du måste uppge personnummer och att skriva in någon annans personnummer och riskera att denna person får en faktura är ju rätt onödigt det också!
    Du behöver uppge personnummer om du kommer så långt i beställningen att du väljer att betala på kredit, inte annars. Du behöver inte gå så långt i beställningen för att se vad man kan få och inte få. Jag gör ofta samma sak för att få koll på porto, och bilden där du lägger in personnummer är alltid den sista innan du lägger beställningen (pga PUL) och dit behöver man aldrig gå "bara för att kolla något"
  • Josefiiine
    Anonym (snälla) skrev 2016-06-09 08:11:11 följande:
    Du behöver uppge personnummer om du kommer så långt i beställningen att du väljer att betala på kredit, inte annars. Du behöver inte gå så långt i beställningen för att se vad man kan få och inte få. Jag gör ofta samma sak för att få koll på porto, och bilden där du lägger in personnummer är alltid den sista innan du lägger beställningen (pga PUL) och dit behöver man aldrig gå "bara för att kolla något"

  • Josefiiine
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-09 08:04:03 följande:

    Vad märkligt!

    Jag var med i goboken i ett par år efter att mitt första barn föddes. Jag var faktiskt jättenöjd. Inga problem att säga upp heller när jag inte ville mer.

    Men visst har de ringt ett antal gånger efter det, och gör fortfarande. Men jag säger bara artigt att jag tackar för erbjudandet men att jag inte är intresserad.

    Rent allmänt så är det ju smartast att svara på deras telefonsamtal och säga nej tack. Du kan förmodligen be om att bli borttagen från deras register också om du inte vill bli uppringd igen.

    Men om du inte svarar utan bara lägger på så kommer du ju att stå kvar på deras uppringningslista och det är såklart därför de ringer dig så ofta.


    Jag fick barn för ungefär 6 månader sedan. flera månader INNAN hon var född började goboken att ringa mig. Antagligen för att jag beställde hem sånna gratis " gravidboxar" det var många andra än goboken som ringde mig efter beställningar av dessa. Detta som jag skrivit om nu hände för ett par veckor sedan. När dom ringer upp dig är det dessutom en inspelning som spelas upp. därför har jag väldigt svårt att tro att dom försöker få kontakt med mig ang detta via telefon

    Har inte kritiserat innehållet det vet jag inget om, vill man ha denna premunation är det ju säkerligen inga problem med dom. MEN jag har inte bekräftat någon beställning av dom och vill därför inte ha någon heller.
  • Anonym (Fulingar)

    Jag har dåliga erfarenheter jag med. Blev uppringd när sonen gick i lågstadiet om ett "skolpaket" som jag kunde få testa utan att binda mig till fler paket. Jag sa att jag kunde ta emot det paketet men att jag redan där visste att jag inte skulle fortsätta.

    Det kom inget paket men jag tänkte att de inte ville slösa det på något som så tydligt förklarat att hon inte skulle fortsätta prenumerationen.

    Långt senare dyker det upp brev från kronofogden om att fakturan från det paketet skulle gå dit om jag inte betalade den + inkassokostnader inom 8 dagar. När jag ringde Inkasso visade det sig att de skickat både paket, faktura, påminnelser och inkassokrav till en adress jag inte bott på många år. Jag hade haft tre adresser sen dess, varav nuvarande var huset jag köpt och ägde, och är stensäker på att jag inte råkat uppge någon annan adress än den nyaste. Inte förrän det gick till KF kollade de upp korrekt adress.

    Det löste sig till slut men det kunde ha slutat riktigt illa, tänk om jag hade varit bortrest dessa 8 dagar!

Svar på tråden varning för Goboken!