JaneDoe11 skrev 2016-06-09 22:13:37 följande:
Egentligen vet jag inte om jag inte vill. MEN jag har hört av så många att amning är det absolut bästa för ens barn och att då gå tillbaka och jobba när jag egentligen har mjölk så det räcker känns inte bra.
Ok. Att amning är bäst framhålls ofta av vården. Dock är det lite luddigt vad de baserar detta på ( om vi nu talar om Sverige). Det finns en liten förhöjd risk för öroninflammation och förstoppning om man ersättningsmatar på heltid. Det är det jag kunnat hitta som det finns verkliga vetenskapliga belägg för - och då har jag verkligen letat. Att ge ersättning en gång om dagen torde inte göra någon skillnad alls med tanke på hur liten skillnad det är på amning/ersättning på heltid.
Jag lyssnade själv på amningspratet mycket med mitt första barn och hade ständigt dåligt samvete för att amningen inte funkade och jag fick ge ersättning. Jag pumpade också en hel del och vet därför hur otroligt bökigt det kan vara. Inför andra barnet läste jag på och insåg hur liten skillnad matningen gör. Då släppte jag all ångest, flaskmatade och fick ett otroligt mycket enklare liv.
Så om pumpen inte funkar så ge ersättning tycker jag. Det kommer göra det enklare för dig. Du kan ju fortsätta att amma som vanligt övrig tid.