• JaneDoe11

Varför får jag inte bröstpumpningen att fungera?

Jag har en bebis som nyss fyllt två månader, dock har jag bestämt mig för att gå tillbaka till arbetet på deltid (3h/dag). Det innebär att min bebis kommer behöver äta ca. 1 gång medan jag är borta. 

Som det är ligger till i dagsläget så ammar jag helt och min önskan är nu att börja pumpa för att inte behöva ge ersättning de timmar jag är ifrån henne. 

Jag hyrde således en bröstpump ifrån sjukhuset då jag hört att vissa inte ens kan pumpa och för att jag ville se om jag ens kunde få det att fungera. Pumpen är elektrisk och jag har nu kämpat i ca. 1,5 vecka utan något som helst bra resultat. Har jag tur får jag ut MAX 50 ml i en och samma omgång men får då kämpa i så gott som en hel timme..... Varför???? 

På köpet hörde jag på tv4 nyhetsmorgon häromdagen att om man börjar pumpa för sent (alltså nu mer än 8 veckor efter födseln) så är det så gott som omöjligt att komma igång med pumpning då dina bröst vant sig vid din bebis rutiner. 

Jag börjar få panik och undrar om det finns fler där ute som det gick trögt för i början men som sedan kom igång med pumpningen? Eftersom det tar sådan tid att pumpa kan jag tillägga att enda tillfället då jag verkligen har tid att pumpa blir på kvällarna... 50 ml per dag lär ju inte räcka...!! Hjälp!

• Svar på tråden Varför får jag inte bröstpumpningen att fungera?
  • Anonym (Sinko här med  ;))

Kan tyvärr inte hjälpa dig eller så, men vissa har så dålig produktion :(

Jag har fått fram 20-30 ml, mest på tidiga morgontimmarna då någon sagt att man har mest mjölk då. På kvällarna kom det 10 ml!

Med andra barnet började jag pumpa dag 5 för han sondmatades men det va ingen skillnad mot första barnet då jag började pumpa senare. Satt i amningsrum på sjukhuset med flera mammor som helt avslappnat fick fram flera decimeter medan jag kämpade för att få fram några få droppar.

Jag pumpade många gånger dagligen i 2 månader innan jag gav upp. Många gånger kom knappt nån mjölk alls om barnet inte sög på det andra bröstet.

Prova att amma och pumpa samtidigt!

Annars ge ersättning den måltiden du är på jobbet för det är inget kul alls att pumpa å pumpa å pumpa utan att få lön för mödan. Det blir en negativ spiral tror jag.

Bra att du har hyrt en pump för då har du testat med det bästa! Handpumpar är knappast nått för oss!

• JaneDoe11
    Anonym (Sinko här med ;)) skrev 2016-06-08 21:02:35 följande:

Kan tyvärr inte hjälpa dig eller så, men vissa har så dålig produktion :(

Jag har fått fram 20-30 ml, mest på tidiga morgontimmarna då någon sagt att man har mest mjölk då. På kvällarna kom det 10 ml!

Med andra barnet började jag pumpa dag 5 för han sondmatades men det va ingen skillnad mot första barnet då jag började pumpa senare. Satt i amningsrum på sjukhuset med flera mammor som helt avslappnat fick fram flera decimeter medan jag kämpade för att få fram några få droppar.

Jag pumpade många gånger dagligen i 2 månader innan jag gav upp. Många gånger kom knappt nån mjölk alls om barnet inte sög på det andra bröstet.

Prova att amma och pumpa samtidigt!

Annars ge ersättning den måltiden du är på jobbet för det är inget kul alls att pumpa å pumpa å pumpa utan att få lön för mödan. Det blir en negativ spiral tror jag.

Bra att du har hyrt en pump för då har du testat med det bästa! Handpumpar är knappast nått för oss!

Men usch... Är det verkligen så... Det konstiga är att min flickas viktkurva pekar spiktrakt uppåt så det verkar ju inte som att hon lider brist på mat direkt... 

Ja, när jag berättade för en vän att det tagit mig 1 timmer att få ut så mycket blev hon helt chockad, först då förstod jag att det där nog inte är särskilt mycket... 

Vill ju helst amma så nu känner jag att jag kanske förhastat mig om att gå tillbaka till jobbet så tidigt.

Jag helammade min första i 4 månader utan att bvc "klagade" på viktkurvan så hon fick ju i sig vad hon behövde!

Men jag ammade rätt ofta måste jag säga.

Började med ersättning sen för att jag trodde att hon skulle sova längre pass - det gjorde hon inte.

Försökte som sagt pumpa med henne ammandes för att få fram något, satt kl 4 vid köksbordet så jag försökte verkligen få fram nått att ge henne som extra på kvällen men det gick knappt.

Inför andra barnet bestämde jag mig för att hålla i amningen och amma mycket men omständigheter på sjukhus gjorde att det blev sondmatning och utfyllnad med ersättning för jag kunde inte prestera mer.

Lycka till

Det blir inte alltid som man tänkt sig men det blir bra ändå!

• Alexi

Men nej, mängden som kommer ut vid pumpning har ingenting med mängden i brösten att göra! Sprid inte sådana felaktigheter!

Det är många som har svårt att pumpa men helammade nöjda barn.

Ts, prova att ha ditt barn nära när du pumpar, titta på barnet, tänk på vattenfall och liknande har jag hört gör skillnad.

• Februari16

Jag ammade och pumpade sedan en kvart var tredje timme dygnet runt i 2,5 månad. Det du släpper ifrån dig till pumpen är INTE ett mått på hur mycket ditt barn får i sig vid amning! Känner en mamma vars barn hade en spikrak uppåtgående kurva och när barnet sög så stänkte det mjölk överallt men pumpning funkade inte alls. Hon fick ut max 20 ml.

För mig funkade det bäst att pumpa direkt efter amning och allra bäst om jag tittade på min bebis samtidigt som jag pumpade. Produktionen ökar ju oftare du stimulerar och "tömmer" brösten. Vad är det för pump du har hyrt? Dubbelpump? De flesta sjukhus har Medelas symphony och den hade jag.

Nej - jag skrev att mitt barn gick upp ordentligt i 4 månader med helamning men att jag inte kunde pumpa ut något.

Med produktion menade jag (felaktigt) mängd utpumpad mjölk. Är miljöskadad av ko-mjölksproduktion som jag jobbar med!

• Milie

Testa bröstkompressioner! Jag kunde knappt få ut något innan jag testade det. Med kompressioner kunde jag pumpa så pass effektivt att jag gjorde det på raster på universitetet.

Testa vilken hårdhet och tempo på klämmandet som fungerar bäst. För mig var det att trycks ihop så mycket av bröstet som möjligt, hålla 4-5 pumpniningar, sen släppa och ta om.

• Anonym (Testa för hand)

Försök att få in handmjölkning! Det finns instruktionsfilmer på youtube. Ibland kan det gå bättre än med pump. Annars är det inget fel på delamning heller, eller ersättning. Ge inte upp.

• Rani

Varför kan ni inte ge bebisen ersättning när du jobbar? Det kommer göra livet så mycket enklare för dig.

• JaneDoe11
    Rani skrev 2016-06-09 00:03:52 följande:

Varför kan ni inte ge bebisen ersättning när du jobbar? Det kommer göra livet så mycket enklare för dig.

Egentligen vet jag inte om jag inte vill. MEN jag har hört av så många att amning är det absolut bästa för ens barn och att då gå tillbaka och jobba när jag egentligen har mjölk så det räcker känns inte bra.
  • Rani
    JaneDoe11 skrev 2016-06-09 22:13:37 följande:

Egentligen vet jag inte om jag inte vill. MEN jag har hört av så många att amning är det absolut bästa för ens barn och att då gå tillbaka och jobba när jag egentligen har mjölk så det räcker känns inte bra.

Ok. Att amning är bäst framhålls ofta av vården. Dock är det lite luddigt vad de baserar detta på ( om vi nu talar om Sverige). Det finns en liten förhöjd risk för öroninflammation och förstoppning om man ersättningsmatar på heltid. Det är det jag kunnat hitta som det finns verkliga vetenskapliga belägg för - och då har jag verkligen letat. Att ge ersättning en gång om dagen torde inte göra någon skillnad alls med tanke på hur liten skillnad det är på amning/ersättning på heltid.

Jag lyssnade själv på amningspratet mycket med mitt första barn och hade ständigt dåligt samvete för att amningen inte funkade och jag fick ge ersättning. Jag pumpade också en hel del och vet därför hur otroligt bökigt det kan vara. Inför andra barnet läste jag på och insåg hur liten skillnad matningen gör. Då släppte jag all ångest, flaskmatade och fick ett otroligt mycket enklare liv.

Så om pumpen inte funkar så ge ersättning tycker jag. Det kommer göra det enklare för dig. Du kan ju fortsätta att amma som vanligt övrig tid.
  • Voodoodoll

För mig fungerade det att pumpa ens bröstet samtidigt som jag ammade på det andra. Annars kom inget. Testat det?

• straw2008

Vet inte om du ens behöver fler tips men för att jag skulle få ut lite i pumpen (fick heller knappt något) så var jag tvungen att trycka pumpen HÅRT mot bröstet, inte bara lägga pumpen emot eller låta pumpen hänga i bröstet liksom. 
    Men många har liksom inte mer produktion än så, köp läget o ge ersättning, det är ju så galet bra. 

I kinamockaskogen.....
  • Mrs Moneybags

Jag ammade min son i 18 månader utan problem, men jag fick aldrig ut mer än ett par droppar i bröstpump (även med den professionella på sjukhuset). 

En del kvinnor måste ha den hormonella stimulans som triggas av själva barnet, en bröstpump funkar inte alltid. 

Jag gjorde så att jag ammade morgnar, kvällar och nätter när jag började jobba (då var sonen 11 månader). Det funkade bra.

• Mrs Moneybags

Nu läste jag att du kommer vara borta ca 3 timmar från henne varje dag - kör på ersättning den tiden! Det förstör inte din amning om det bara är en gång per dag. 

Det kommer gå utmärkt.

• Kattflickan

Jag har haft mycket mjölk och två barn som ökat som raketer i vikt med helamning, men när jag pumpat får jag knappt ut något. Däremot har det varit lätt att handmjölka, då har jag fått ut mycket mjölk på kort tid, inte alls så bökigt som att pumpa. Vet inte varför barnmorskorna inte brukar nämna handmjölkning?

• JaneDoe11

Började jobba i måndags och än har jag inte varit på återbesök hos BVC för att kontrollera vikten på ett tag, men ska dit nästa vecka. Just denna veckan körde jag utbildning då jag börjat på ny avdelning har jag åkt hem på lunchen för att amma. Så åtminstone vid 2 tillfällen ska hon ha ätit men det har inte gått jättebra för henne att ta nappflaskan heller, så får hoppas att hon inte tappat för mycket i vikt. 

Pumpningen går fortfarande inte jättebra men för min del så verkar det verkligen som att jag inte producerar jättemycket mjölk, för på kvällen när hon sovit i 2-3 timmar kan jag pumpa som mest, eller på morgonen innan det är dags för henne att vakna... Som max har jag fått ut 60 ml, men det tog sin lilla stund om vi säger så. 
    Nåväl, som tur är så är det som sagt bara en gång per dag hon behöver äta när jag inte är hemma och det klarar hon nog... Hoppas jag.

Svar på tråden Varför får jag inte bröstpumpningen att fungera?