Staten hjärntvättar barn i skolan!!
Jag undrar om hon födde sina barn på sjukhus och tar emot sjukvård om de blir sjuka? Om hon använder sig av vägnätet och tänker sig att ta ut pension sedan som gammal? Hon gillar ju inte att staten kräver oss på skatt...
Jag har så svårt för synsättet att man bara ska få och få i ett samhälle, men inte har några som helst skyldigheter. Vi lever i en demokrati som vi vill bevara och då kan inte barns utbildning vara upp till bara föräldrar. Eller vill vi att rasister undervisar sina barn i samhällskunskap och barnen får INGEN motvikt någon annanstans? Eller ska religiösa sektmedlemmar lära barnen att det bara finns en enda okej religion? Att vissa flickor lär sig att deras livsuppgift är att stå vid spisen? Föräldrar kommer självklart alltid påverka sina barn, därför är samhällets uppgift att garantera att alla barn får lära sig om lagar och demokrati.
Livet ser ut som så att det finns massor med lagar, regler och tråkigheter vi måste lära oss att hantera. Självklart ska man försöka göra både sitt eget vuxenliv och barnens skola så intressant och lustfylld som möjligt, men jag undrar ändå vart världen är på väg när det finns vuxna som på allvar tror att deras barn tar skada att av behöva träna på att följa rutiner och stå ut med VISS tristess mellan varven. Skolan kan absolut utvecklas och förbättras, men inte avvecklas. Jag skulle INTE vilja ha en kollega som lärt sig under uppväxten att man inte behöver utföra rutinuppgifter som är tråkiga, att man inte behöver följa rutiner, lyda överordnade, sitta kvar på ett möte, samarbeta med alla i arbetsgruppen, att allt man inte "känner för" just för stunden är något man kan välja bort...
Artikeln kryllar dessutom av konstiga påståenden om skolan som visar varför hemskolning inte är någon bra idé. Lärare har läst 4-5 år på universitet för att lära sig att tolka och förstå läroplanen, det har uppenbarligen inte mamman i artikeln om hon på allvar tror att det skolan lär ut i årskurs ett endast är alfabetet. I många områden kan DE FLESTA läsa innan de börjar skolan och den som tror att de barnen behöver sitta och vänta in att de andra lär sig A B C kanske inte ska uttala sig så benhårt om skolan. Våra ettor skriver faktatexter med rubriker och bearbetar dem i flera steg (på Ipad). Skulle någon tycka att det är för simpelt får vederbörande självklart skriva underrubriker, samla mer fakta från olika källor (varsågod och läs Nationalencyklopedin), skriva tre A4 och källförteckning. Borde vara avancerat nog? Men den där åsikten att ens eget barn är lite vassare än andra och att lärarna är lite för dumma för att se det verkar sitta hårt hos en del....
Som sagt, mycket i skolan kan förbättras men den som hävdar att läroplaner och kursplaner är skrivna med avsikt att alla ska stöpas i samma form tolkar dem inte på avsett sätt. Tvärt om står det en hel del om "individen", om "vars och ens förutsättningar", om intressen, erfarenheter, elevinflytande, entreprenöriellt lärande osv.