• Ponken867

Staten hjärntvättar barn i skolan!!

den här mamman har tagit sina barn från sverige (se länk) för att de inte ska gå i svensk skola.

Hon tkr svenska skolan borde vara frivillig och att staten ser barnen som sin egendom när de tvingar barn med hjälp av skolplikten

vad tänker ni? själv tkr jag att vi borde vara stolta över vår fina o bra o gratis skola....

www.ettannatliv.se/caroline-staten-indoktrinerar-barnen-i-form-av-skola/

• Svar på tråden Staten hjärntvättar barn i skolan!!
  • StevenDiese

Mja.

Hon är nåt på spåren. Det får man ge henne.
    Men jag tänker att barnen kommer ha en del kunskapsbrister. På gott och ont.

• Lena

Det finns massor av tråkiga saker man behöver kunna för att det är nödvändigt i samhället. Jag har alltid tyckt stavning är tråkigt men jag behöver kunna det tex.

Sen att hon tycker att mobbning beror på att folk är olika säger en hel del om henne. Mobbning beror på intolerans mot olikheter

Jag tänker bara stackars barn som stora som bara kommer kunna de det gillade som barn.

Bara för att barnen ska lära sig läsa när de är sju betyder inte att de måste öva läsning om de kan läsa redan. Det är inte det läroplanen säger...

• sportpappa

I en utopi så kan hennes metod fungera, men jag tror det blir svårt för barnen senare i livet oavsett vilket land de utbildas i. Om de nu inte blir egenföretagare så måste de förr eller senare komma tillbaka in i det "normala" konforma akademiska systemet för vidareutbilda sig.

Skolan ger en bas att stå på. Resten fylls av förälder, vänner, fritidsaktiviteter m.m.

• Tow2Mater

Häller med henne helt och fullt. Det borde vara läroplikt istället för skolplikt. Hur barnen lär sig borde vara helt upp till föräldrarna att välja.

• fjanten
    Tow2Mater skrev 2016-06-03 13:39:40 följande:

Häller med henne helt och fullt. Det borde vara läroplikt istället för skolplikt. Hur barnen lär sig borde vara helt upp till föräldrarna att välja.

Tycker också det.
  • sportpappa

För de föräldrar som klarar av att ta det ansvaret ja, men det finns mängder av föräldrar som inte klarar det. Ska även de föräldrar som skiter fullständigt i skolsystemet och samhället få bestämma hur deras barn ska utbildas eller inte utbildas? Ska de då få ta del av bidragssystemet när de inte får jobb på grund av att de inte har någon utbildning alls?
    Om föräldrarna ska få bestämma helt så får de väl även bestämma att inte utbilda sina barn alls.

Ska det finnas någon lägstanivå som måste klaras av för att garantera att barnen i alla fall lär sig läsa, skriva och räkna och inte blir vuxna analfabeter?
  • sportpappa

Det borde vara läroplikt istället för skolplikt.

Eftersom du skriver läroplikt så antar jag att du menar att någon lägsta nivå ska uppnås. Hur ska det testas? Det kan ju inte vara lärarna vilket blir föräldrarna vid hemskolning utan det måste vara någon oberoende.
  • Tow2Mater
    sportpappa skrev 2016-06-03 13:51:57 följande:
    Om föräldrarna ska få bestämma helt så får de väl även bestämma att inte utbilda sina barn alls.

Ska det finnas någon lägstanivå som måste klaras av för att garantera att barnen i alla fall lär sig läsa, skriva och räkna och inte blir vuxna analfabeter?
    Det beror ju på lagen i respektive land och vad den reglerar. Den kan antingen inte reglera området alls, så då får man väl även bestämma att inte utbilda sina barn alls. Eller så kan lagen säga att det finns en sorts läroplikt, och också definiera vad den plikten går ut på. Jag trodde svenska läroplanen är det som gäller i just Sverige? (Men bor man utanfor Sverige ska ju den gälla bara om man hemskolar genom just Sverige, så den gäller ju inte i detta specifika fall.)
  • Tow2Mater
    sportpappa skrev 2016-06-03 13:54:39 följande:
    Eftersom du skriver läroplikt så antar jag att du menar att någon lägsta nivå ska uppnås. Hur ska det testas? Det kan ju inte vara lärarna vilket blir föräldrarna vid hemskolning utan det måste vara någon oberoende.
    Ja precis. Kolla med Finland t ex hur de gör, jag vet inte hur de praktiskt utformat det.
  • hammarhajen

Jag undrar om hon födde sina barn på sjukhus och tar emot sjukvård om de blir sjuka? Om hon använder sig av vägnätet och tänker sig att ta ut pension sedan som gammal? Hon gillar ju inte att staten kräver oss på skatt...

Jag har så svårt  för synsättet att man bara ska få och få i ett samhälle, men inte har några som helst skyldigheter. Vi lever i en demokrati som vi vill bevara och då kan inte barns utbildning vara upp till bara föräldrar. Eller vill vi att rasister undervisar sina barn i samhällskunskap och barnen får INGEN motvikt någon annanstans? Eller ska religiösa sektmedlemmar lära barnen att det bara finns en enda okej religion? Att vissa flickor lär sig att deras livsuppgift är att stå vid spisen? Föräldrar kommer självklart alltid påverka sina barn, därför är samhällets uppgift att garantera att alla barn får lära sig om lagar och demokrati.

Livet ser ut som så att det finns massor med lagar, regler och tråkigheter vi måste lära oss att hantera. Självklart ska man försöka göra både sitt eget vuxenliv och barnens skola så intressant och lustfylld som möjligt, men jag undrar ändå vart världen är på väg när det finns vuxna som på allvar tror att deras barn tar skada att av behöva träna på att följa rutiner och stå ut med VISS tristess mellan varven. Skolan kan absolut utvecklas och förbättras, men inte avvecklas. Jag skulle INTE vilja ha en kollega som lärt sig under uppväxten att man inte behöver utföra rutinuppgifter som är tråkiga, att man inte behöver följa rutiner, lyda överordnade, sitta kvar på ett möte, samarbeta med alla i arbetsgruppen, att allt man inte "känner för" just för stunden är något man kan välja bort...

Artikeln kryllar dessutom av konstiga påståenden om skolan som visar varför hemskolning inte är någon bra idé. Lärare har läst 4-5 år på universitet för att lära sig att tolka och förstå läroplanen, det har uppenbarligen inte mamman i artikeln om hon på allvar tror att det skolan lär ut i årskurs ett endast är alfabetet. I många områden kan DE FLESTA läsa innan de börjar skolan och den som tror att de barnen behöver sitta och vänta in att de andra lär sig A B C kanske inte ska uttala sig så benhårt om skolan. Våra ettor skriver faktatexter med rubriker och bearbetar dem i flera steg (på Ipad). Skulle någon tycka att det är för simpelt får vederbörande självklart skriva underrubriker, samla mer fakta från olika källor (varsågod och läs Nationalencyklopedin), skriva tre A4 och källförteckning. Borde vara avancerat nog? Men den där åsikten att ens eget barn är lite vassare än andra och att lärarna är lite för dumma för att se det verkar sitta hårt hos en del....

Som sagt, mycket i skolan kan förbättras men den som hävdar att läroplaner och kursplaner är skrivna med avsikt att alla ska stöpas i samma form tolkar dem inte på avsett sätt. Tvärt om står det en hel del om "individen", om "vars och ens förutsättningar", om intressen, erfarenheter, elevinflytande, entreprenöriellt lärande osv.

• Tom Araya

Håller helt med hammarhajens inlägg. Den individualism som denna bloggerska beskriver hör hemma i en familj helt självförsörjande, ute på en egen gård på landsbyggden i ett land utan välfärd och offentlig infrastruktur och det står henne och hennes familj fritt att flytta från Sverige till en sådan plats i världen.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-06-16 19:32:51 följande:

Håller helt med hammarhajens inlägg. Den individualism som denna bloggerska beskriver hör hemma i en familj helt självförsörjande, ute på en egen gård på landsbyggden i ett land utan välfärd och offentlig infrastruktur och det står henne och hennes familj fritt att flytta från Sverige till en sådan plats i världen.

Du menar inom EU...?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-06-16 23:29:14 följande:
    Du menar inom EU...?
    Hittar du ett sådant land inom EU. Jag tänker mer på länder som i det närmaste är att betrakta som U-land.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2016-06-17 00:11:44 följande:
    Hittar du ett sådant land inom EU? Jag tänker mer på länder som i det närmaste är att betrakta som U-land.
    Korrigerat. Missade frågetecken.
  • Rani

Jag anser att barn har rätt att växa upp till egna autonoma individer och välfuungerande samhällsmedborgare. Därmed behöver de en utbildning. Det bör vara demokratisk stats skyldighet att ge varje barn detta. Att inte göra det är vore att svika barnen. Det är inget som en förälder ska kunna välja bort. Ett barn är inte sin förälders egendom.

• Rani

Det lustiga med mamman i artikeln är atthon inte inser att hon själv gör precis det hon anklagar staten för att göra - nämligen tvingar barnet till en viss skolform. Barnet väljer lika lite hemundervisning som det gör traditionell skola. Hon gör val utifrån sina preferenser - vad barnet kommer anse när hen växt upp är det ingen som vet. Genom att barnet ska lära sig genom s k unschooling så stakar mamman ut en väg åt barnet som troligen är smalare än den hade varit om barnet gått i traditionell skola. Hela poängen med att skolan ska vara lika för alla är att ge så många som möjligt så många valmöjligheter som möjligt senare i livet. Jag tror också att det är viktigt för ett barn att få en "fristad" från sina föräldrars övertygelse där barnet kan få en någorlunda neutral grund att bygga sina egna uppfattningar på. Vid hemundervisning är barnet helt "utlämnat" till sina föräldrars åsikter och livsstil.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-06-17 00:11:44 följande:
    Hittar du ett sådant land inom EU. Jag tänker mer på länder som i det närmaste är att betrakta som U-land.
    Kan man flytta dit och bosätta sig hur man vill då? Jag trodde iallafall majoriteten av länder har immigrationsregler och lagar. 30-dagars turistvisum kommer man ju inte långt med om man vill bosätta sig.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-06-17 01:14:35 följande:
    Kan man flytta dit och bosätta sig hur man vill då? Jag trodde iallafall majoriteten av länder har immigrationsregler och lagar. 30-dagars turistvisum kommer man ju inte långt med om man vill bosätta sig.
    Jag har ingen aning, men jag antar att det finns en mängd länder där man är välkommen att bosätta sig i om man är lite förberedd och har ordnat för sig. Jag antar att flytt utomlands inte görs i en handvändning.
  • foodforclouds
    Rani skrev 2016-06-17 00:42:59 följande:
    Det lustiga med mamman i artikeln är atthon inte inser att hon själv gör precis det hon anklagar staten för att göra - nämligen tvingar barnet till en viss skolform. Barnet väljer lika lite hemundervisning som det gör traditionell skola. Hon gör val utifrån sina preferenser - vad barnet kommer anse när hen växt upp är det ingen som vet. Genom att barnet ska lära sig genom s k unschooling så stakar mamman ut en väg åt barnet som troligen är smalare än den hade varit om barnet gått i traditionell skola. Hela poängen med att skolan ska vara lika för alla är att ge så många som möjligt så många valmöjligheter som möjligt senare i livet. Jag tror också att det är viktigt för ett barn att få en "fristad" från sina föräldrars övertygelse där barnet kan få en någorlunda neutral grund att bygga sina egna uppfattningar på. Vid hemundervisning är barnet helt "utlämnat" till sina föräldrars åsikter och livsstil.
Svar på tråden Staten hjärntvättar barn i skolan!!