Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Staten hjärntvättar barn i skolan!!

Häller med henne helt och fullt. Det borde vara läroplikt istället för skolplikt. Hur barnen lär sig borde vara helt upp till föräldrarna att välja.

• Tow2Mater
    sportpappa skrev 2016-06-03 13:51:57 följande:
    Om föräldrarna ska få bestämma helt så får de väl även bestämma att inte utbilda sina barn alls.

Ska det finnas någon lägstanivå som måste klaras av för att garantera att barnen i alla fall lär sig läsa, skriva och räkna och inte blir vuxna analfabeter?
    Det beror ju på lagen i respektive land och vad den reglerar. Den kan antingen inte reglera området alls, så då får man väl även bestämma att inte utbilda sina barn alls. Eller så kan lagen säga att det finns en sorts läroplikt, och också definiera vad den plikten går ut på. Jag trodde svenska läroplanen är det som gäller i just Sverige? (Men bor man utanfor Sverige ska ju den gälla bara om man hemskolar genom just Sverige, så den gäller ju inte i detta specifika fall.)
  • Tow2Mater
    sportpappa skrev 2016-06-03 13:54:39 följande:
    Eftersom du skriver läroplikt så antar jag att du menar att någon lägsta nivå ska uppnås. Hur ska det testas? Det kan ju inte vara lärarna vilket blir föräldrarna vid hemskolning utan det måste vara någon oberoende.
    Ja precis. Kolla med Finland t ex hur de gör, jag vet inte hur de praktiskt utformat det.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-06-16 19:32:51 följande:

Håller helt med hammarhajens inlägg. Den individualism som denna bloggerska beskriver hör hemma i en familj helt självförsörjande, ute på en egen gård på landsbyggden i ett land utan välfärd och offentlig infrastruktur och det står henne och hennes familj fritt att flytta från Sverige till en sådan plats i världen.

Du menar inom EU...?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-06-17 00:11:44 följande:
    Hittar du ett sådant land inom EU. Jag tänker mer på länder som i det närmaste är att betrakta som U-land.
    Kan man flytta dit och bosätta sig hur man vill då? Jag trodde iallafall majoriteten av länder har immigrationsregler och lagar. 30-dagars turistvisum kommer man ju inte långt med om man vill bosätta sig.
Svar på tråden Staten hjärntvättar barn i skolan!!