Inlägg från: Anonym (muesli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (muesli)

Hur räknar CSN poängen?!

Det låter lite konstigt tycker jag att du beviljades csn för höstterminen trots att du bara hade satt hälften av poängen som du fick csn för under sommaren.

I vanliga fall ska det väl vara som så att du ska ha klarat 75 % av dina studiepoäng för att bli beviljad csn nästa gång du söker. Vilket innebär att du måste ha klarat 45 poäng (om du tagit emot csn på heltid under året som gått) för att få csn över sommaren. 

Alltså, innan de beviljar ditt csn för sommaren kommer de att kolla ditt resultat efter höstens och vårens studier. Om du väljer att inte ta csn under sommaren, eller inte beviljas det, så kommer de inför den kommande höstens studier att kolla resultatet från förra hösten och den här vårterminen som gått, men eventuella poäng du läst in under sommaren räknas också med.

Mitt tips till dig för att du ska kunna få csn i sommar är att kolla om du kan läsa in poängen hastigt och lustigt, t.ex. genom att läsa en kurs i förberedande matematik (går via chalmers och kth, på distans utan träffar och det finns platsgaranti OM du har läst matte d). 

• Anonym (muesli)
    Anonym (Panik!) skrev 2016-06-01 12:24:36 följande:
    Enligt de nya reglerna kollar CSN alltid poängen inför sommaren. Så om jag hade gjort en ändring av min ansökan inför sommaren och lagt till höst och vår så hade de kollat poängen för sommar + vår + höst inför den här sommaren. men i och med att jag gjorde en "ny" ansökan så blev jag lite orolig om de bara kommer kolla på höst och vår nu :-/ Men eftersom jag blev beviljad innan alla sommarkurserna var inrapporterade så borde de ju räkna in sommarkurserna i  den här ansökningen. D.v.s. 75% av 15 hp + 60 hp = 56,25 hp. Då klarar jag mig. 
    Jag är inte helt med på hur du menar. 

Jag tolkade ditt förra inlägg så här (så att du kan peka ut var jag tolkat fel, om jag tolkat fel):

Att du sökte csn inför sommaren 2015 för att du skulle läsa 15 poäng. Du klarade 7.5 poäng. Sedan sökte du csn inför hösten 2015 och våren 2016 (totalt 60 poäng). Du blev beviljad (vilket jag tyckte var mystiskt då du inte hade klarat 75% av de 15 poängen du tog under sommaren). Nu har du läst 42.5 poäng och du har sökt csn för sommaren 2016 samt gjort en ansökning redan nu för hösten 2016 och våren 2017?

Vad jag i så fall tänker är att det borde bli svårt för dig att bli beviljad csn för sommaren 2016 då du inte har klarat minst 45 poäng under hösten -15 och våren -16. Men om du väljer att plugga ändå under sommaren - fast utan csn - och sätter minst 45-42.5=2.5 poäng så kommer dessa att tas med i beräkningen när csn skall avgöra huruvida du får eller inte får csn för hösten 2016.

Tolkar jag dig fel?

Om du har gjort en ansökan nu som skall gälla för sommaren och hösten 2016 samt våren 2017 så kommer de ändå att titta på vad du har gjort under hösten 2015 och våren 2016 och troligtvis inte att bevilja dig csn. Då har du däremot möjligheten att antingen komplettera din ansökan eller göra en ny (beroende på vilka regler som gäller) inför hösten om det är så att du läste in de poäng som saknades under sommaren.
Svar på tråden Hur räknar CSN poängen?!