• Anonym (Panik!)

Hur räknar CSN poängen?!

Hej! Finns det någon som har någon aning om hur CSN räknar poängen?

Jag ska läsa sommarkurser som jag sökt CSN för. Jag har haft CSN under höst och vårtermin nu och klarat 42,5 hp. saken är den att jag ska resa bort imorgon kan därför inte skriva de två sista tentorna som är imorgon och på fredag :/

Förra sommaren läste jag också sommarkurser, 15 hp, som jag klarade av. CSN kollade mitt studieresultat innan sommaren då jag sökte eftersom jag inte hade CSN den terminen innan.

Jag sökte sedan CSN igen (ny ansökan) i slutet av augusti som blev beviljad trots att inte mer än 7,5 hp av sommarkurserna var inrapporterade.

Jag har därför räknat med att CSN nu tittar på både sommar + vår + höst nu när jag ansöker inför denna sommaren. Då behöver jag ha 56 hp (56,25 men de avrundar ju ner). Det kravet klarar jag ju nu. 

Men nu blev jag orolig eftersom jag gjorde en ny ansökan inför hösten. Kommer de bara att titta på höst och vår-termin?! Då saknar jag ju 2,5 hp antagning.se står det att den sommarkursen som blev inrapporterad jättesent datum 2016-08-24, d.v.s. när kursen avslutades och mitt beslut från CSN fick jag 2016-08-28, kommer de då inte att räkna in de 7,5 hp som de inte kunnat ha räknat in när jag ansökte för hösten? För då har jag ju strax över 45 hp

Någon som har en aning om hur de gör?! Visst måste de se även på sommarkurserna? Annars måste jag plugga hela natten och skriva en av tentorna imorgon innan jag rusar till flygplatsen!

• Svar på tråden Hur räknar CSN poängen?!
  • Anonym (Panik!)

Ingen som har någon aning?

• Anonym (muesli)

Det låter lite konstigt tycker jag att du beviljades csn för höstterminen trots att du bara hade satt hälften av poängen som du fick csn för under sommaren.

I vanliga fall ska det väl vara som så att du ska ha klarat 75 % av dina studiepoäng för att bli beviljad csn nästa gång du söker. Vilket innebär att du måste ha klarat 45 poäng (om du tagit emot csn på heltid under året som gått) för att få csn över sommaren. 

Alltså, innan de beviljar ditt csn för sommaren kommer de att kolla ditt resultat efter höstens och vårens studier. Om du väljer att inte ta csn under sommaren, eller inte beviljas det, så kommer de inför den kommande höstens studier att kolla resultatet från förra hösten och den här vårterminen som gått, men eventuella poäng du läst in under sommaren räknas också med.

Mitt tips till dig för att du ska kunna få csn i sommar är att kolla om du kan läsa in poängen hastigt och lustigt, t.ex. genom att läsa en kurs i förberedande matematik (går via chalmers och kth, på distans utan träffar och det finns platsgaranti OM du har läst matte d). 

• zest

Sorry vet inte hur de raknar nar sommar kurser ar iblandade, kanske kan du hitta info pa csn.se ? Annars prova att skriva tentan och klarar du den ar det en bonus samt du slipper den som rest tenta.

• Anonym (Panik!)
    Anonym (muesli) skrev 2016-06-01 12:19:04 följande:

Det låter lite konstigt tycker jag att du beviljades csn för höstterminen trots att du bara hade satt hälften av poängen som du fick csn för under sommaren.

I vanliga fall ska det väl vara som så att du ska ha klarat 75 % av dina studiepoäng för att bli beviljad csn nästa gång du söker. Vilket innebär att du måste ha klarat 45 poäng (om du tagit emot csn på heltid under året som gått) för att få csn över sommaren. 

Alltså, innan de beviljar ditt csn för sommaren kommer de att kolla ditt resultat efter höstens och vårens studier. Om du väljer att inte ta csn under sommaren, eller inte beviljas det, så kommer de inför den kommande höstens studier att kolla resultatet från förra hösten och den här vårterminen som gått, men eventuella poäng du läst in under sommaren räknas också med.

Mitt tips till dig för att du ska kunna få csn i sommar är att kolla om du kan läsa in poängen hastigt och lustigt, t.ex. genom att läsa en kurs i förberedande matematik (går via chalmers och kth, på distans utan träffar och det finns platsgaranti OM du har läst matte d). 

Enligt de nya reglerna kollar CSN alltid poängen inför sommaren. Så om jag hade gjort en ändring av min ansökan inför sommaren och lagt till höst och vår så hade de kollat poängen för sommar + vår + höst inför den här sommaren. men i och med att jag gjorde en "ny" ansökan så blev jag lite orolig om de bara kommer kolla på höst och vår nu :-/ Men eftersom jag blev beviljad innan alla sommarkurserna var inrapporterade så borde de ju räkna in sommarkurserna i  den här ansökningen. D.v.s. 75% av 15 hp + 60 hp = 56,25 hp. Då klarar jag mig. 
  • oliphant

På CSNs hemsida står det att du måste visa att du klarat av de poäng du senast fick studiemedel för. Det tolkar i alla fall jag som att det enbart är den senaste perioden som gäller, i ditt fall höst och vår och precis som du själv tidigare konstaterat så räcker då inte dina poäng till studiemedel under sommaren. Om jag var du skulle jag ringa och höra med CSN alternativt så måste du skriva tentan för ett helt 100% rätt svar får du nog inte här.

• Anonym (muesli)
    Anonym (Panik!) skrev 2016-06-01 12:24:36 följande:
    Enligt de nya reglerna kollar CSN alltid poängen inför sommaren. Så om jag hade gjort en ändring av min ansökan inför sommaren och lagt till höst och vår så hade de kollat poängen för sommar + vår + höst inför den här sommaren. men i och med att jag gjorde en "ny" ansökan så blev jag lite orolig om de bara kommer kolla på höst och vår nu :-/ Men eftersom jag blev beviljad innan alla sommarkurserna var inrapporterade så borde de ju räkna in sommarkurserna i  den här ansökningen. D.v.s. 75% av 15 hp + 60 hp = 56,25 hp. Då klarar jag mig. 
    Jag är inte helt med på hur du menar. 

Jag tolkade ditt förra inlägg så här (så att du kan peka ut var jag tolkat fel, om jag tolkat fel):

Att du sökte csn inför sommaren 2015 för att du skulle läsa 15 poäng. Du klarade 7.5 poäng. Sedan sökte du csn inför hösten 2015 och våren 2016 (totalt 60 poäng). Du blev beviljad (vilket jag tyckte var mystiskt då du inte hade klarat 75% av de 15 poängen du tog under sommaren). Nu har du läst 42.5 poäng och du har sökt csn för sommaren 2016 samt gjort en ansökning redan nu för hösten 2016 och våren 2017?

Vad jag i så fall tänker är att det borde bli svårt för dig att bli beviljad csn för sommaren 2016 då du inte har klarat minst 45 poäng under hösten -15 och våren -16. Men om du väljer att plugga ändå under sommaren - fast utan csn - och sätter minst 45-42.5=2.5 poäng så kommer dessa att tas med i beräkningen när csn skall avgöra huruvida du får eller inte får csn för hösten 2016.

Tolkar jag dig fel?

Om du har gjort en ansökan nu som skall gälla för sommaren och hösten 2016 samt våren 2017 så kommer de ändå att titta på vad du har gjort under hösten 2015 och våren 2016 och troligtvis inte att bevilja dig csn. Då har du däremot möjligheten att antingen komplettera din ansökan eller göra en ny (beroende på vilka regler som gäller) inför hösten om det är så att du läste in de poäng som saknades under sommaren.
  • Anonym (Panik!)

Jag har pratat med CSN nu och ja, det är så som ni har skrivit att de bara tittar på senaste perioden så jag kommer inte att få något studiestöd under sommaren. Har ett extrajobb som ger lite fickpengar och ska se om jag hittar något mer. Har iallafall betalt allt redan (resor ex) som jag ska göra i sommar med mina kompisar, så det är mest fickpengar till det jag behöver. Kanske borde tagit en resa mindre så hade jag ju haft gott om fickpengar kvar, men det kommer nog gå. Min pojkvän tyckte det var likabra, han tyckte det var idiotiskt att ta lån för skitkurser under sommaren och det har han väl en poäng i... Ska dock läsa den ena sommarkursen som jag vet är rolig (endast inlämningsuppgifter) bara för gardera mig ifall jag totalt misslyckas med de två tentorna jag ska skriva i augusti. Då får jag iallafall CSN för nästa riktiga läsperiod och det är det viktigaste.

Tack för alla svar!

• Anonym (Panik!)

Jag fick CSN beviljat iallafall Förvånad Antagligen vet de inte själva hur de räknar fram andel poäng. Ingen aning om hur de tittat nu heller då jag som sagt bara har tagit 42,5 hp under detta läsåret (men 15hp under förra sommaren). Pratade med handläggare två gånger som sa att de bara tittar på föregående period, d.v.s. höst + vår och att jag måste ha 45 hp oavsett sommarkurser förra sommaren. Antingen har de gjort så som jag trodde att de skulle göra, d.v.s. slagit ihop sommar + höst + vår och då ska jag totalt ha tagit 56,25 hp vilket jag klarat, eller så har de varit snälla och tittat över föregående period (sommaren) och sett att jag tog alla poäng då. Aja.. tackade ja eftersom jag räknat med att ha CSN under denna sommaren men funderar på att kanske bara ta 75% under hösten sen.

Svar på tråden Hur räknar CSN poängen?!