Inlägg från: Cecilia13 |Visa alla inlägg
  • Cecilia13

BF Februari 2017

Jag ska fortsätta att gå hos bm var 4:e vecka, tror det var efter v36 det blir varannan... Visserligen är det andra gången, men jag tycker det är ganska sällan.

Någon som förstår det här med sf-mått? Jag ligger precis på normalkurvan nu i v28, men magen är lika stor som jag precis innan jag fick första barnet i v38?? Har redan gått upp 13kg, vilket var den totala viktuppgången förra gången. Jag kan inte förstå vad skillnaden är, visst kroppen har varit med om detta tidigare men det är ju bara en liten plutt där inne på drygt 1kg...

• Cecilia13

Vad är egentligen skillnaden på förvärkar och sammandragningar? Och hur vet man om sammandragningarna påverkar tappen? Den här gången är jag väldigt orolig för att förlossningen ska starta förtidigt och blir nervös för minsta tecken. Jag har inte fått något tydligt svar från min bm, hon bara tjatar om att uvi kan orsaka sammandragningar och att så länge det inte känns som värkar är det ingen fara...

Det varierar hur många sammandragningar jag har per dag och hur mycket de känns. Men nu är de oftast ganska obehagliga, sådär så man inte kan röra på sig med tryck neråt och värk i ryggen. Däremot känner jag ingen molvärk/mensvärk efteråt.

• Cecilia13

Jag har en hel del onda sammandragningar, kan inte direkt säga att de kommer regelbundet men i perioder får jag en ny så fort jag rör mig. Den sista tiden har jag tom vaknat på nätterna av sammandragningar.

Nu trycker bebis rejält neråt, framförallt när man går, kommer som elstötar alt att man akut blir superkissnödig. Känns nästan som lillhen försöker ta sig ut. Knappt så man vill gå när det är som värst. Någon som känner igen sig? Allt ska ju kännas mycket bättre när de fixerat sig, men det kanske är det som håller på att hända?

Just nu håller jag tummarna att liten vill stanna de tre veckorna tills det är ok att komma. Bf är ju trots allt först 22 feb! Och jag ska jobba två veckor till...

• Cecilia13

Någon mer som har sammandragningar/förvärkar på nätterna? Inatt kom det ett antal i följd och jag fick andas igenom dem. Som tur var gav det med sig när jag gick upp. Men jag trodde att det skulle vara som lugnast när man sover och är avslappnad...

Är orolig för att förlossningen ska starta i förtid, det är trots allt 40 dagar till bf?! Hur ska man veta om det är någon risk?

• Cecilia13

Hur mår alla? Det är ju inte lång tid kvar nu innan vi har våra små!

Jobbar ni fortfarande eller är de flesta hemma och vilar upp sig?

• Cecilia13
    Applerose skrev 2017-01-24 15:36:50 följande:

Jag mår bra :) har dock tillfällen då det känns av i bäckenet, svårt att sova och känner mig tyngre hehe.

Jobbar två veckor till, har bf 22/2, mör i huvudet så det känns verkligen att det är tyngre att jobba.

Hur mår du? :)

Då har vi bf samma dag :) Men dottern kom 17 dagar före beräknat och det skulle inte förvåna mig om det blir före bf den här gången också... Jag jobbar bara två dagar till, ska bli skönt att få ta det lugnt! Har en del jobbiga sammandragningar, lite foglossning, kramp i benen ibland och så mår jag illa när jag ätit. Nu börjar bebis bli så stor att det kan kännas ganska obehagligt ibland, typ så man tror att det verkligen ska sticka ut en fot ;)
  • Cecilia13

Nu har jag gått hem från jobbet! v36+1 idag... Om en vecka kommer barnvakten, så då är det fritt fram för bebis :) Har haft en del förvärkar det sista, tror jag iallafall verkar inte enkelt med skillnaden på sammandragningar och förvärkar. Men de här är som sammandragningar fast håller i sig dubbelt så länge plus mensvärk samtidigt och molvärken är kvar en stund efter. Någon som har koll?

Jag tänker att dottern ska gå på förskolan som vanligt fram tills bebisen kommer, så får hon vara hemma sedan. Kan ju trots allt vara ganska många veckor kvar tills det är dags och vi har tänkt vara hemma hela familjen den första månaden.

• Cecilia13

Vad roligt att första bebisen är här! Är det någon mer på gång? Snart är det ju februari, så de som är beräknade tidigt i månaden kan det vara dags för när som. Känns overkligt att den långa väntan snart är över!

De senaste dagarna har kvällarna varit jobbiga här med mkt sammandragningar och/eller förvärkar. Ibland hugger det till neråt så det känns väldigt obehagligt.

• Cecilia13

Natten till måndagen här var jobbig med mkt förvärkar och ihållande mensvärk. Det var nästan så jag trodde det var dags?! Efter det har nätterna faktiskt varit ganska lugna. Men på dagarna har jag förvärkar ibland som känns mycket. Magen är urform, men det kanske ska vara så när det börjar närma sig.

Hur tänker ni som fött barn tidigare? På något vis har fått för mig att den här förlossningen kommer vara som första, bara att det kommer gå enklare och fortare. Men egentligen finns det väl inget som säger att det kommer börja likadant den här gången eller att det kommer fortsätta på samma sätt?

• Cecilia13

v38+0 idag och det känns redan som jag går på övertid eftersom dottern föddes i v37+3. Känns som att liten aldrig vill komma ut! Men det kanske är något galet att tycka att man går på övertid 16 dagar innan beräknat...

Ni med förvärkar, vet ni om förvärkarna ökar i antal eller blir värre när det börjar närma sig förlossning? Eller är förvärkarna helt oberoende av riktiga värkar? Blir osäker på hur det ska kännas när det är på riktigt.

• Cecilia13

10 dagar till bf och har redan börjat ge upp... Dottern föddes 17 dagar före bf och det kändes verkligen som att denna skulle komma ännu tidigare. Vi har haft barnvakt boende hos oss i 1,5 vecka och risken är att alla har tröttnat på att hjälpa till när det väl är dags...

• Cecilia13

Igår hade jag jobbiga förvärkar var 10:e minut nästan hela kvällen, men det slutade när jag gick och la mig. Inatt spårade magen ur helt, blev en total urrensning plus att jag mådde ganska illa. Men nu är allt som vanligt igen. Hur ska man veta när det verkligen är dags??

Nu försöker jag tänka att det är sju dagar kvar till bf och att det troligen inte blir tidigare än så (även om dottern föddes på bf-17). Har kontroll på MVC imorgon och det är väl bara att acceptera att jag ska gå på den också.

• Cecilia13
    Gamlamamman skrev 2017-02-15 11:29:15 följande:

Har bf på lördag och har ju varit ganska säker på att hon skulle vilja komma innan men hoppet för det börjar dala. Haha.

Var hos bm igår o har ny tid på tisdag. Är nästan säker på att vi får gå dit då också. :/

Börjar ställa in mig på igångsättning 5/3. ;)

Var risig i magen förra veckan o tänkte att det var en förberedelse då med uppenbarligen inte. :)

Men än så länge är det långt kvar till mars! Vi får hålla hoppet uppe ett tag till :)

(Jag har inte funderat på igångsättning överhuvudtaget, vet inte alls hur rutinerna är om man går över...)
  • Cecilia13

v39+0 idag och ingen bebis än... Precis varit på nästsista besöket hos bm, fick en ny tid nästa fredag och då kommer hon skriva en remiss för att diskutera igångsättning?!

Jag har inte haft en tanke på igångsättning och vill absolut inte. Visst ev igångsättning blir isåfall först om tre veckor och det är väl tusan om det inte kommit igång av sig självt innan dess, men har börjat förlora hoppet.

• Cecilia13

Igår hade jag återigen regelbunda förvärkar med 10-15 min emellan under större delen av kvällen. Den här gången var det värre än tidigare, höll i sig runt en minut varje gång och gjorde riktigt ont. Fast som vanligt slutar det när man går upp ur soffan och det var inga bekymmer att gå och lägga sig...

Blir så less på det här! Tredje kvällen med så här mkt förvärkar. Är det någon typ av latensfas eller enbart förvärkar som inte påverkar något? Kommer de riktiga värkarna kännas ännu mer än så här?

• Cecilia13

Händer det något spännade för någon?

I lördags trodde jag verkligen att det var på g här, eftersom "förvärkarna" snarare blev värre när jag var uppe och rörde på mig. Men efter åtta timmar var det lugnt igen. Två dagar till bf!

• Cecilia13

I måndags kväll gav jag upp totalt, gick och la mig tidigt och sa att jag inte tänkte gå upp förrän bebis kommer... Vaknade av två ordentliga värkar och 23.45 gick vattnet!!! Dottern föddes 04.00 :)

Nu sitter jag hemma i soffan och myser med en liten goding!

• Cecilia13

Enligt bm var bebis fixerad vid kontrollerna typ de sista 6 veckorna, men på förlossningen tyckte de att huvudet var ruckbart. Är detta möjligt?

Svar på tråden BF Februari 2017