Inlägg från: Cecilia13 |Visa alla inlägg
  • Cecilia13

BF Februari 2017

Hej! Jag gärna är med här :) Plussade i fredags med barn nr 2, bf 25 feb om allt går enl plan. Jag är 33 och har en dotter född jan -14. Inte så mycket symptom än, kände en hel del innan BIM men den senaste tiden har jag känt mig ungefär som vanligt. Kan det vara så att kroppen är mer "van" nu när det är andra gången man är gravid?

• Cecilia13

När tycker ni det är dags att ringa MVC?

Jag går in vecka 7 imorgon och har inte så mkt symptom. Det är andra barnet så jag har hyfsad koll på vad man får äta m.m. Förra graviditeten tyckte jag inte att de tidiga besöken på MVC gav särskilt mkt, det var mer längre fram när man får lyssna på hjärtljud och mäta magen. Jag känner det som att kub i v12 är första hållpunkten innan dess vågar jag inte tro så mkt... Någon som vet om det är färre besök på MVC när det är andra barnet jämfört med första barnet?

• Cecilia13

Gör alla tidiga ultraljud?

Här det rul i v20 som gäller :( Mitt landsting erbjuder inte kub överhuvudtaget, dock fostervattenprov för riskgrupper. Jag bokar nog in kub privat, vill inte vänta halva graviditeten på att få se den lilla...

• Cecilia13
    hurtänktedunu skrev 2016-07-05 20:10:03 följande:

Mitt landsting Sörmland erbjuder inte heller något annat än rul. Vi bokade in ett tidigt vul v8 och sen gör vi kub i Stockholm. Fritt vårdval så man får göra det gratis i andra landsting.

Vi tillhör också Sörmland :) Menar du att kub i Stockholm är gratis?
  • Cecilia13

Hur mycket symptom är normalt?

V6+6 idag, jag är tröttare och blir lätt andfådd men vissa stunder känner jag mig precis som vanligt. Ömma bröst på kvällen och lite molvärk ibland, kanske lite halsbränna också. Får för mig att jag kände mer förra gången... Måste försöka lita på er som säger att lite symptom inte behöver innebära att det är något fel. Sist kom illamåendet ungefär vid den här tiden, men jag har semester hos mina föräldrar så det gör inget om det dröjer ett tag till :)

• Cecilia13
    hurtänktedunu skrev 2016-07-06 11:45:04 följande:

Yes. Man får en inskrivning via dom och så skriver dom remiss till kub. Jag frågade vad det skulle kosta då det gjorde de sist med dottern men dom sa att i och med det fria vårdvalet så är det gratis. Så vi har inskrivning 25 juli och kub 2 augusti

Remiss för kub i Stockholm gällde enbart förra året, iallafall för oss, från och med i år görs kub i Nyköping! Vet inte så mycket mer om det dock...
  • Cecilia13

Jag vet inte riktigt vad som hänt, men jag har inte alls mått bra de senaste dagarna, har visserligen en lätt förkylning men undrar om det verkligen spelar så stor roll. Illamåendet ligger på lur hela tiden, sug i magen och som en klump i halsen. Dålig aptit, ingen lust att äta någonting men blir plötsligt jättesugen på något särskilt. Orkeslös, får hjärtklappning och blir yr när jag ställer mig upp.

Precis som många säger är det väldigt lätt att klaga både när man känner för lite och när man känner mycket. Jag kanske helt enkelt bara är lite gravid :)

• Cecilia13
    hurtänktedunu skrev 2016-07-11 16:44:26 följande:

Vi ringde Stockholm och dom skrev remissen för oss även då vi bor Sörmland. Inget konstigt. Hårt inskrivning 25 juli och kub 2 augusti så att det bara skulle gälla förra året stämmer inte. Eller jag vet inte riktigt vad du menar. Vi ringde liksom privat.

Jag ringde MVC idag och frågade hur man ska gå tillväga för att få en remiss till kub och hon sa att det inte behövs eftersom kub numera går att göra i Nyköping. Menar du att mottagningen i Stockholm skriver er remiss? Intressant att vi fått helt olika information från de två olika sidorna så att säga.
  • Cecilia13

Nu har jag bokat en tid på MVC. Känns helt overkligt att höra sig själv säga "Jag är gravid" och få ett grattis tillbaks. Jag vågar inte lita på att det kommer gå vägen än... Försökte fråga om man ska på hälsosamtal den här gången också, men hon letade bara efter lämpliga tider. Ska allafall dit nästa onsdag :)

Svar på tråden BF Februari 2017