BF Februari 2017
Å andra sidan är det ju svårt att springa undan förkylda på jobbet och framförallt på skola/fritids. Där blir man ju marinerad i förkylnings-os mer eller mindre ;)
Å andra sidan är det ju svårt att springa undan förkylda på jobbet och framförallt på skola/fritids. Där blir man ju marinerad i förkylnings-os mer eller mindre ;)
Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!
Bra fråga, det verkade som de har fått direktiv att erbjuda alla med nedsatt immunförsvar och där ingår ju gravida..
RS-virus och säsongsinfuensan (som de vaccinerar mot) är ju helt olika saker vad är det för jäkla skrämseltaktik de kör med?
Ja det är ju det, man vill inte bli sjukare än vanligt om det nu inte är väldigt bra för bebis med vaccinet. Det står att det inte ska ge några direkta biverkningar, själv är jag mest rädd för narkolepsi eller att man sprutar in något som skadar bebisen på sikt..
Det är sammandragningar om livmodern blir hård. Får du som mensvärk så ring in för då kan de vilja kolla upp dig! Jag hade "mensvärk" förra helgen och fick åka in till förlossningen för att kolla tappen (som var lång = ingen fara). Har du ont i hela magen menar du? Kan det vara tarmarna som spökar eller funkar toabesöken? Min tarm blir lätt irriterad och nu tycker jag det kan vara svårt att avgöra om det är livmoder eller tarm ibland när magen gör ont.
Sammandragningar... tror jag? Hur vet jag egentligen om det är sammandragningar jag har? Jag har haft mycket ont "ovanför" livmodern denna vecka på jobbet. Igår blev jag att fundera om det var sammandragningar när magen var så stenhård. Själva sammandragningarna (om det nu är det de är) gör inte ont, men kan kringliggande muskler och ligament bli ömma om man har mycket?
Det är så mycket med denna graviditet som är nytt och annorlunda mot med sonen...
Någon mer än jag som har extremt mycket halsbränna när ni ligger på höger sida men inte alls lika farligt om ni ligger på vänster? Undra hur det kan vara sån skillnad..
Hej och grattis! Du får gärna vara med här men vi andra är beräknade till februari ;)
Hej tjejer! Jag är också gärna med i den här gruppen Är beräknad 3juli om allt går som det ska med vårt andra barn. Blivande storebror är född 140422. Är precis som ni mycket orolig för MF. Om tiden bara kunde rulla på lite fortare så de första 12 veckorna i alla fall gått. Då kan jag slappna av lite mer. Hur ska ni berätta för syskonen? Vi har beställt hem en tröja med texten storebror på som han ska få på julafton. Är i 12+4 då???? kramis!
Googla inte! Jag råkade göra det för jag tänkte att det ju är en oskyldig googling, hehe, men tydligen kan det vara rent av farligt att sova på höger sida när man är gravid! Om man nu ska tro den första länken jag klickade på (varför finns ens Google när man är gravid?!) Det hade med genomströmningen att göra som du skrev och den kan tydligen påverkas väldigt negativt om man ligger på höger sida, enligt den här studien var det anledningen till att många barn dog i magen efter v 28! Så, nu ska jag återgå till mitt googleförbud, haha ;)
Är tack o lov förskonad från halsbränna men jag har däremot hört att blodgenomströmningen el liknande ska vara bättre om man ligger på vänster sida så det kanske har nåt med det att göra? Har givetvis absolut inga vetenskapliga bevis för detta o har inte ens googlat. Haha.
Jag troooor inte det är några farliga sammandragningar då om du inte får ont. Jag får också ont/blir öm i magmusklerna ibland, och framförallt om bebis sparkar på samma ställe under längre tid. Då känns det som ett blåmärke nästan.. Det låter ju lite som det är kopplat till jobbet. Jag har ju mer stillasittande och när jag suttit en hel dag är jag öm i magen för att den har tryckts ihop
Det är svårt att veta, jag har mycket "fluff" utanpå men magen blir hård så troligtvis. "Mensvärk" har jag inte haft sen jag fick blödning för en månad sen, och då var jag till akuten och allt såg bra ut.
Det onda är ovanför livmodern, ganska ytligt så jag tror inte på tarmarna (jag har fö en väldigt "rörlig" och aktiv tarm om vi säger så...) och det känns inte heller som magsäcken (haft mycket magkatarr så har ganska bra koll på hur det känns när den gör ont) utan på något sett känns det som muskelvärk. JAG pratade med min BM när jag träffade henne förra veckan och hon trodde det var växtvärk, men då hade jag bara ibland. växtvärk borde dessutom vara konstant tycker jag, detta är verkligen koncentrerat till jobbet. En timme efter jobbet igår var jag helt utan smärta, bara lite ömt när jag gned där. Inte heller sammandragningar på det viset.
Har lite svårt att avgöra dock, för jag "håller in" magen och det aktiverar ju magmusklerna som gör att magen känns hårdare. Jag gör det för att foglossning en gör mindre ont då (och av gammal vana, uppfostrad så)
Haha jaa det går åt mycket salt ibland ;)
Hahaha. Ja. Bäst att låta bli ibland. Men man får ta det med en nypa salt i vanlig ordning. ;)