• BjörkW

BF Februari 2017

Cykeltratt skrev 2016-07-06 21:49:29 följande:

Ja det är första och är rädd hela tiden varje dag.. Förstår inte heller något och ringer till bm om frågor men allt är enligt dom "bara att vänta" så finns väl inget att göra.. Tack så mycket för tips och allt! Ska försöka lugna ner mig..

Ja, och tyvärr har dom väl rätt.. Jag ringde 1177 senast idag bara för att lugna nerverna, även fast jag har tid på mvc imorgon. Sen kan det ju vara så olika från person till person, och från dag till dag. Kommer säkert vakna någon dag och inte ha ont alls och istället för att tycka det är skönt kommer jag väl bli livrädd för att något är fel! 
    Tänka framåt och invänta den eviga väntan ;)
  • BjörkW
    Jag tycker alltid det känns så jobbigt när "hushållssysslor diskussionen" kommer igång i min umgängeskrets. Alla som har partner "klagar" alltid på att deras man/sambo inte gör något och att dom (kvinnorna) alltid städar, tvättar, diskar och att männen förväntar sig att maten är klar när dom kommer hem. Som kvinna ska man liksom nicka och hålla med.
    I vårt förhållande är det nämligen alltid, har alltid varit, min sambo som tagit allt. Hans tröskel för när det är katastrof går så mycket tidigare än min. När jag inte ens tänker på att det är skitigt får han panik och drar igång storstädning. Innan har han liksom väntat ut mig bara för att se om jag tar tag i det, och då brukar jag börja känna att "Nja, kanske ska dra en sväng med dammsugaren" Sen när jag gjort det gör han ändå om allt för det inte var tillräckligt noga. Mitt ansvarsområde har lite varit tvätten, men det blir att han tar det med. Nu upplever jag det dock som att han bara gör just för att han vet att jag inte kommer göra något eftersom jag mår så dåligt. 
    Sen kan jag inte laga mat. Försökte mitt yttersta när jag var mammaledig sist. Men sen dess har den diskussionen inte varit på tal utan det är självskrivet att han lagar mat. Haha. 

Ibland kan det vara lite jobbigt att vara kvinna och inte "passa in" bland kvinnorna utan mer sympatisera med männen ;)
  • BjörkW

Jag har varit på inskrivning i veckan också! Hade inte den bm jag ska ha utan en jag inte gillar pga semester. Så planerade inte direkt att fråga en massa för vet att jag bara får idiotiska svar! Men vi pratade bara om alkohol sen att jag ska köpa stödstrumpor. Det var allt! Hon sa att det var roligt att se mig utan rullstol och då sa jag att jag försöker göra så lite som möjligt denna grav så det inte blir lika illa som sist. Men då tyckte hon jag skulle hålla igång och inte sitta stilla för mycket, precis tvärtemot vad alla andra sagt... Jaja. Om någon vecka får jag träffa min bm och i början på augusti är KUB planerat :)

• BjörkW
    Svansjön skrev 2016-07-11 09:20:30 följande:
    Visst fick du barn sept 2014? Tycker jag känner igen ditt namn :)
    Vi ska ha vårt andra barn i feb 2017!
    Ja! Men vad häftigt att vi prickar lika denna gången med :D 
    Hur har det gått sen sist då? ;)
  • BjörkW
    Svansjön skrev 2016-07-11 20:45:00 följande:

Ja verkligen kul :)

Jag fick missfall i november, men hoppas det ska gå vägen den här gången.

Mår mer illa nu och känns mycket kämpigare att vara gravid nu när man ska ta hand om en liten kille också.

Hur är din graviditet? Du hade väl en jättebesvärlig sist?

Fy vad tråkigt med missfall! Får verkligen hoppas det går bra nu :) Har ni också en väldigt sprallig kille? Här är vi bara stilla när vi sover i stort sätt. På gott och ont just nu ;)

Jag var bara lyckligt ovetande sist men nu är det rätt skräckblandat! Det var ju jobbigt att vara gravid utan barn!! Fogarna började bråka i v 10 sist och nu i v 7 såhar inga jätte förhoppningar.. men försöker jobba mindre och ligga på soffan så mycket som möjligt redan nu så kanske det håller lite bättre denna gången :)

Mitt illamående börjar släppa känns det som så är inte avenssjuk på dig!
  • BjörkW
    Stellla skrev 2016-07-14 20:35:39 följande:

Någon som varit på vul och blivit framflyttade i BF? Jag har haft endel blödningar så fick komma in för vul för 1,5 vecka sen. Då var jag enligt sista mensen i v 8. Men läkaren sa att jag enbart var i vecka 6 och man såg ett hjärta som pickade på. Så de var otroligt skönt. Idag fick jag komma in igen för blödningarna har inte slutat. Men bebbens hjärta slog och man såg att jag tydligen blödde ifrån livmoderhalstappen. Och BF är fortfarande 10 dagar senare än vad enligt mensen och ägglossningen ( som jag vet när den var med hjälp av ägglossnigstest) säger. Någon som varit med om de tidigare? Trodde inte de kunde ta så lång tid innan ägget blev befruktat. Så jag har lite oroligkänslor över att barnet är så litet..

Det är kanske skillnad när det är så litet, men sist på ul blev jag flyttad från 6e enligt mensen till 18de så kom ungen 27de. Helt frisk :)
  • BjörkW

Nu är jag i v 12 och mår sådär bra att jag inte kan slappna av ;) Illamåendet och stor del av tröttheten är borta och fogarna håller sig på en hanterbar nivå! Dock har min mage blivit JÄTTEstor!! Förra gången syntes det knappt för någon som inte visste om det innan v 30. Nu har jag nog lika stor mage som jag hade i v 20 sist! Hade lite mer "pluffsigt" utgångsläge denna gången men hoppas inte jag blir allt för stor.. 

Jag tog också alla prover på första besöket hos mvc, brukar man inte det? Vi har UL om 2 veckor och tiden går såååå långsamt!! Är lite bitter över att hon bokade KUB när jag gått 13 fulla veckor när man egentligen bara behöver gått 12.. Men men. Den som väntar på något gott ;)

• BjörkW
    Mammaxflera skrev 2016-07-24 15:08:19 följande:
    Jag är i vecka 10, :) med tredje graviditeten så de är möjligt säger bm att jag känner tidigare!
    Men de fladdrar, vet inte hur jag ska förklara men typ kittlande och fladdrande känsla precis just mellan blygdbenet och naveln, har även känt ut emot högersidan någon gång!
    Konstigt. Enligt 1177 börjar barnet röra sig först i v 12. Så då är det rätt omöjligt att känna att den rör sig innan de. 
  • BjörkW
    Mammaxflera skrev 2016-07-25 09:49:54 följande:
    De var just därför jag pratade med min bm om detta, är min tredje graviditet och man känner de lättare och lättare.
    Enligt mitt vul så rörde sig min lilla redan för 2 veckor sedan så man ska inte tro allt man läser utan gå på de man upplever!
    stor grön drake skrev 2016-07-25 10:30:51 följande:
    Fast även om barnet inte rör armar och ben ännu så rör sig ju den lilla kroppen runt i livmodern, den "simmar som en räka" typ, det syntes tydligt på vårt VUL hur huvud och "svans" rörde sig ihop och ifrån varandra innan läkaren frös bilden, och det kan man nog känna av om det sker nära nog livmoderväggen. Det sägs ju att omföderskor känner tidigare iom att kroppen vet hur den ska tolka nervimpulserna, dvs som förstföderska känns det annorlunda eftersom hjärnan tolkar det annorlunda.
    Vill ni tro att det är fostret ni känner gör ju det ingen skada :)

• BjörkW
    Mammaxflera skrev 2016-07-26 21:05:25 följande:

De som är mest intressant är vart din erfarenhet kommer? Eftersom min bm har sagt de och bekräftat min rörelse...

Jag läser fakta. Och det var det jag tyckte var konstigt att en bm inte håller sig till den. Det går inta att bekräfta om det kvinnan känner är rörelser från fostret eller annat som rör sig i magen så tidigt.

Men som sagt var, vill du tro att det är ett foster på några cm och som väger under 15 gram som du känner är det inget som skadar någon :)

Som fler tagit upp spelar det egentligen ingen roll! Det känns när det känns helt enkelt.
Svar på tråden BF Februari 2017