• BjörkW

BF Februari 2017

Hej. Plusade för några dagar sen så nu väntar vi vårt andra barn. Då det tog lite tid med det första började jag skriva upp när jag haft mens/misstänkt ägglossning från nyår. Och denna gången tog det sig på första försöket! Har haft två små blödningar sen senaste mensen så har inte trott att det varit något. Men förra helgen började jag kräkas och i början på veckan började jag redan känna av foglossningar (slutade kunna gå i v 16 förra graviditeten) så då tog jag ett test.
    Så skulle säga att jag är i 7+3 idag men sist flyttade dom datumet nästan 2 veckor så vi får se efter första ultra, men det blir nog i februari i alla fall :)

Förra gången kände jag bara pirr och glädje, men nu är det lite skräckblandat. Vill bara ha graviditeten avklarad och få vår lille direkt. Någon som känner lika? Tycker redan synd om min sambo ;)

• BjörkW
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-06-23 09:36:25 följande:

Vet inte om jag sovit dåligt sista nätterna eller om kroppen skojar med mig, för det känns som jag har en lätt släng av foglossning! Någon mer än jag som känner så redan? Är det ens möjligt?!

Hej. Har precis börjat läsa tråden och gick tillbaka lite. Jag började känna mina foglossningar i v 10 sist, kunde inte gå i v 16. Sen satt jag i rullstol resten av graviditeten. Kan väl säga att jag är en smula livrädd för att få samma igen ;) 
    Är i v 7+3 idag om man ska tro på senaste mensen, och jag började känna av dom i början på veckan. Inte så det hindrar mig men ont gör det när jag stått upp länge. 
    Är det första barnet? :)
  • BjörkW
    mammelie skrev 2016-06-26 15:12:54 följande:

Nån mer än jag som ska göra KUB-test?

Ja, det ingår här där vi bor. Så vi kör på. Bra med ett ul i v 12 så man kan fastställa bf med :)
  • BjörkW

Jag har haft två blödningar men är fortfarande gravid, så vist finns det hopp :) 
    Men otroligt tungt och ledsamt för er som det inte klarade sig för... Kan inte ens tänka tanken hur hemskt det är att uppleva!

• BjörkW

Hej. 
    Vill bara gnälla av mig lite. Vi håller graviditeten hemlig än så har ingen att gnälla med ;) 
    Har så fruktansvärt ont i kroppen! Hade någon förhoppning om att jag skulle kunna säga "första graviditeten satt jag i rullstol men andra mådde jag jättebra." Men det kommer inte hända... Foglossningarna har redan börjat och igår kväll kunde jag inte röra mig. Sambons härliga kommentar här om dagen: Det kommer inte funka om du ska sova hela tiden. När jag ligger och försöker lista ut hur vi ska överleva denna graviditet? Det gick ju trots allt an sist, men nu har vi en lite otroligt springglad son som fyller 2 år i september. 

Hur gör ni för att klara av vardagen?

• BjörkW
    jvd89 skrev 2016-06-30 12:00:44 följande:
    Usch inte kul att höra, men ni kommer lösa de på ett eller annat sätt, det gäller att man får kommunicera bra. Just nu är kg sjukligt trött, sover såfort lilleman sover och är inte så social av mig. Sa det till min sambo att vi får hoppas tröttheten lägger sig snart men det är såhär det set ut just nu och han förstår mig. Jag vill ju inte va trött och vill inte må illa men de väljer man liksom inte. När han är ledig får jag sovmorgon och vi tar dagarna som dom kommer. Om du behöver sova hela tiden så är de ett tecken på att Din kropp behöver de. Så de får din sambo stå ut med just nu, tycker jag iaf:)
    Ja, jag förstår ju att det bara får lösa sig och att det inte är roligt för min sambo, och att det kan kännas frustrerande när jag "bara ligger där" medan sonen river vårt hem ;) Men som du säger så är det inte för att jag tycker det är roligt. Och i samma veva som han förstår är det nog svårt att hålla humöret uppe när han också blir trött.. Vi får se. Om några dagar har vi semester båda två och då blir det förhoppnigsvis lättare att varva vila med lek :)
  • BjörkW
    jvd89 skrev 2016-07-01 08:40:39 följande:
    Ja de är klart de är jobbigt för våra sambos för dom är ju såklart oxå jättetrötta och så. Men skönt med semester snart för då kan man vila i omgångar så blir de nog bra:) jag känner mig som världens sämsta mamma då vi kollar mkt på tvn hemma just nu. Leker i omgångar men man orkar ju inte så lång stund. Sen sover jag varje gång sonen sover med så de blir ju inte gjort något här hemma när pappan jobbar.

Sen kam jag knappt äta något heller. Försöker få i mig lite men eftersom jag mår så illa och kräks endel så blir mat jobbigt för mig typ. Men kämpar att få i mig lite då de behövs.
    Får hoppas att det blir bra med semester. Har sagt till sambon att han ska tvinga mig vila så fort sonen sover, och säger jag att jag mår bra ska han säga till på skarpen ;) 
    Jag har haft en sån bra dag idag. Mycket på jobbet och har bara känt av lite smärta i rygg och mage. Helt fantastiskt. Tog ut mig ordentligt och när jag kom hem gick jag ner på stan och gjorde lite ärenden kaxig som satan. På vägen hem igen känner jag hur det är som att något "bubblar upp" i kroppen och det hugger till, överallt. Sen tar jag mig inte upp ur soffan. Hela kroppen bara skriker nej och jag bara gråter och känner att detta kommer aldrig gå!! Sambon påminner mig om att det var exakt lika illa sist och det gick! Kämpa på! 
    Ne fy. Nu ska jag försöka sluta gnälla :) Är så tacksam för detta barn och hoppas bara på att dom här månaderna går fort.

Har du testat någon slags näringsshake? Fick jag dricka förra graviditeten för att jag inte fick i mig något och inte gick upp i vikt. Kan vara värt att testa :)
  • BjörkW
    Cecilia13 skrev 2016-07-01 14:47:50 följande:

När tycker ni det är dags att ringa MVC?

Jag går in vecka 7 imorgon och har inte så mkt symptom. Det är andra barnet så jag har hyfsad koll på vad man får äta m.m. Förra graviditeten tyckte jag inte att de tidiga besöken på MVC gav särskilt mkt, det var mer längre fram när man får lyssna på hjärtljud och mäta magen. Jag känner det som att kub i v12 är första hållpunkten innan dess vågar jag inte tro så mkt... Någon som vet om det är färre besök på MVC när det är andra barnet jämfört med första barnet?

Jag ringde direkt när jag gjort testet. Ska på inskrivning nästa vecka :) Inskrivningen är också till för att "fånga upp" personer som till exempel mår dåligt över andra saker än just graviditeten. Kan vara stress, våld i hemmet, missbruk i nära relation etc. Så även fast vi inte känner något behov är det vårdens skyldighet att just ha ett hälsosamtal med varje gravid kvinna. Sen tar dom blodprov och urinprov för att konstatera att man inte har till exempel järnbrist. Det är ju gratis här i Sverige så vi förlorar ju inget på att gå :) 
    Här får man inte börja med ul och liknande innan man varit på inskrivning. (om det inte händer något akut tidigt förstås). 
    1177.se står det att det normalt är förre besök för omföderskor mellan v 25-36 i regel, men det är säkert olika vart man bor.
  • BjörkW
    Mammatilljesperochkevin06 skrev 2016-07-06 18:36:59 följande:

Någon här som åxå ont i magen? Jag har haft ont nu ett par dagar:( så orolig

Cykeltratt skrev 2016-07-06 20:18:01 följande:

Någon mer än jag som har ont i ländryggen? Går in i v8 på fredag.. Kan inte gå eller stå och när jag svankar känns det som om nåt verkligen sitter löst på höger sida långt ner... Det ilar :( är orolig..

Jag har i stort sett konstant ont från nedre revbenen och ner till knäna. Ibland bättre, ibland så jag inte kan röra mig. Går in i v 10 imorgon och såhär har det varit nu sen v 7. Med första barnet började det i v 10.. dessa eviga foglossningar.. Har bokat tid hos sjukgymnasten jag gick till sist för akupunktur. Det hjälpte över förväntan sist så gick (sambon rullade mig i min rullstol) var tredje dag ungefär! 

Har betydligt mer ont i magen denna graviditeten, men allt ska ju "struktureras om" så ser det mer som att allt är igång (försöker tänka positivt för att överleva dagarna och tanken på att jag bara kommer ha mer och mer ont). Får hoppas på det bästa tills motsatsen är bevisad :) 

Inskrivning imorgon!

• BjörkW
    Cykeltratt skrev 2016-07-06 21:08:19 följande:

Men fy :o rullstol..? Kan det bli så jäkla illa alltså?skönt att jag inte är ensam! Men är ändå väldigt orolig för missfall. Fast det sitter mer på en punkt och varje steg jag tar med höger ben så ilar det till. Går liksom och haltar.. Tycker du det låter som foglossning? Men du har ju helt rätt, tror inte ens man kan föreställa sig vad som händer där inne egentligen, så mycket som ska växa och flyttas runt! Tack för ditt svar!

Är det första barnet? 
    Jag fattade ingenting när jag väntade första. Det ilade ner i benen från ryggen och högg i venusberget, men jag körde på som vanligt. Red, tränade, simmade, jobbade (på en gård men mjölkkor, väldigt fysiskt). Jag visste inte vad foglossning var för något. Så i v 16 kraschade kroppen helt och jag låg och kräktes i 3 dagar. Sen var det rullstol som gällde resten av graviditeten. Så nu har jag slutat med allt "hobbyaktivitet" och tar det lugnare på jobbet i hop om att kroppen ska klara det bättre :) 
    Vill ju inte skrämmas, men kan helt klart vara värt att ta upp hos mvc. Det är tydligen stor skillnad på tidiga och sena foglossningar. Minns inte i vilken vecka gränsen går men dom tidiga går inte att göra något åt och det är vila som gäller, medan dom sena kan bli bättre av träning (som vattengympa). 

Jag sover med en kudde mellan benen, när jag ligger på sidan. En såndär liten vardagsgrej som kan hjälpa lite :)
Svar på tråden BF Februari 2017