• lynx vox

vi som just fått missfall

Känns som det behövs en aktiv tråd i ämnet. Kanske finns det fler än jag som just drabbats av ett missfall?
    Vi var i v.10 o skulle just gå in i v.11
    Lyckan var total o varje vecka följdes utvecklingen i olika appar och på internet.
    Så igår åkte vi upp pga blödning som startat dagen innan. Och inget foster syns.
    Känner sej lurad när man trott på små fingrar och tår som utvecklats och som sedan aldrig fanns där...
    Skulle kännas skönt om andra finns härute och vill följas i denna sorg och smärta. Och i förhoppningen om att bli med barn igen

• Svar på tråden vi som just fått missfall
  • lynx vox
    terfje skrev 2016-05-27 02:44:32 följande:

Jag har inte drabbats just nu av missfall då jag går in i v 20+2 idag men har 4 missfall och ett utomkvedes bakom mig. Även om min bebis lever och växer i magen så kommer bebis behöva kämpa när han kommer ut då han har ett diafragma bråck Förstår hur du känner dig i din sorg och den största smärtan i sig är att jag skyllde på mig själv. Vad är jag för en kvinna som inte kan behålla ett foster.

Jag beklagar verkligen att ni fick missfall.

Så jobbigt att veta att lilla bebisen kommer få kämpa:(
    Vad är det för prognos på diafragma-bråck??
    Jag har tidigare fått ett sent MA där fostret dog i v.12, men det upptäcktes v.14.
    Det missfallet skyller jag fortfarande på mej själv, men det är väl det enda sköna med att det inte hittades något foster denna gång. JAG kan i alla fall INTE ha gjort något fel utan det måste ha varit fel från start...
    Inte är sorgen då mindre över att ha förlorat hopp och tro på ett litet nytt liv.
    Kram
  • lynx vox
    Anonym (En till) skrev 2016-05-27 06:27:44 följande:

En till här. Men för mig var det tidigt, 4+6. Hade jag inte mått illa i två dagar och tagit ett positivt test så hade jag verkligen bara trott att det var mensen som var sen. Känner mig besviken på min kropp som lät mig luras :(

Ja, ibland är frågan om det är bättre att veta om ett missfall eller slippa veta det när det är så tidigt...
    Det positiva är att ni KAN bli gravida och din blödning blir inte värre än möjligtvis lite kraftigare mens.
    Har ni försökt bli med barn länge?
  • lynx vox
    Anonym (En till) skrev 2016-05-27 08:10:51 följande:
    Vi har inte försökt länge, det här var första försöket. Vi har däremot två barn sedan tidigare och de tog 12 och 10 försök på sig innan jag blev gravid, så det kändes verkligen för bra för att vara sant när det nu tog sig på första.
    Förstår känslan!
    Min dotter är provrörsbarn så då försökte vi länge innan. Hon fyller 10 i år. Jag och hennes pappa har separerat för länge sen och efter det blev jag spontant gravid av misstag. Då var jag chockad men kändes ju bra att kunna bli gravid utan hjälp.
    Graviditeten slutade med MA i v.14, vilket i efterhand först kändes bra då jag och killen inte var tillsammans...
    Några år gick o till slut träffade jag en kille och vi bestämde efter 2 år att vi skulle försöka oss på att få barn.
    När inget hänt två år senare o trots att han lämnat ett riktigt dåligt spermaprov (nr 2 låg precis över gränsvärdet), var han säker på att det var mej det var fel på och vi gick skilda vägar...
    Tur det för runt hörnet väntade mannen i mitt liv!! Vi bestämde rätt tidigt att ska vi ha något gemensamt barn (han har ett o jag ett) så kunde vi inte vänta för länge...
    Så när vi försökt ett halvår började jag tappa hoppet och började tro att jag blivit för gammal ändå (35)... Så blev jag gravid och allt var bara underbart tills i tisdags när blödningen kom:(
  • lynx vox
    terfje skrev 2016-05-27 18:50:20 följande:
    Det är olika prognoser för olika barn då det beror på hur mycket av bukorganen som ligger i bröstet. Min bebis har en 60% chans att klara sig.
    Oj!! Då hålls tummarna stenhårt för er o lilla bäbisen!!
    Känns ju så orättvist att en liten ska behöva starta sitt liv på det viset. Måste man operera då direkt och är det själva operationen som är det riskfyllda då kan man tro...?
  • lynx vox
    Krupskaja skrev 2016-05-29 00:01:20 följande:

Jag fick missfall igår, i vecka 12. Min mamma kunde skjutsa in mig till gynakuten och där var de supersnabba och proffsiga, och sedan har min man och mina barn varit hos svärföräldrarna över helgen så jag har fått vila upp mig hemma och det har varit väldigt skönt.

Jag var förstås väldigt ledsen igår, men idag känns det som om jag har accepterat det på något sätt. Det är jättetråkigt att det inte blev något barn den här gången, men vi har två fantastiska barn och vi kan fortsätta försöka så kan det nog bli ett till i sinom tid.
    Det är förresten precis som för dig En Till, att det tog lång tid att bli gravid med de två tidigare barnen (runt ett år) men att det den här gången gick mycket snabbare (på andra försöket).

När vi gick in i v 12 hade vi börjat berätta för folk (och det hade börjat synas rätt rejält på mig också), så det kändes extra deppigt att få höra av sig och berätta att det inte blir någon bebis i alla fall. Men alla är ju väldigt förstående och snälla.

Men Elakingen, det du skriver om låter ju inte alls bra! Jag tänker att det förstås kan vara hormoner som ligger kvar och kaosar i kroppen, men det kan ju också vara känslor om inte riktigt vet hur de kan komma fram. Om det fortsätter i några dagar till borde du kanske höra av dig till Mvc (eller blir det dit man borde höra av sig nu? Eller är det till vårdcentralen, eller gynakuten kanske?) och fråga om du kan få prata med en kurator?

Jag själv är mest förvånad över att jag är så lugn, jag har fått lite gråt i halsen någon gång när det dök upp en bebis i en film idag, och kanske lite skuldkänslor också när jag tänkt på att jag ju egentligen drack alldeles för mycket kaffe under graviditeten, och inte tog nog mycket folsyra. Det är ju förmodligen inte det som det beror på, men nästa gång ska jag i alla fall vara duktigare.
    Men överlag har jag mest känt det som att jag haft en lyxig vilodag, med netflix, fallout, och både en påse chips och en påse ostbågar :) Det kommer kanske mer känslor sedan, det får vi väl se.

Så kände jag också dagen efter missfallet...
    Att det var rätt "lugnt". Tyvärr kom känslorna och jag hade så hemskt ont i magen o var sååå ledsen dag två (hoppas du slipper)...
    Idag grät jag en del på morgonen och sen sa jag åt mej att "ingenting blir bättre för att du slutar leva" och resten av dagen blev bättre...

Så jag förstår dej, elakingen, i dina känslostormar!! Förhoppningsvis släpper det för dej med o själv hoppas jag att det inte kommer tillbaks lika kraftigt igen.
  • lynx vox

Jag fick rådet från bm att vänta en mens för att slemhinnan i livmoderns ska hinna växa till sej igen, men jag känner mej också kluven!
    Nån annan sa att OM kroppen är redo att bli gravid igen så blir den det. Om inte så blir den ju inte det... Kan jag tycka låter rätt vettigt!
    Jag kommer inte leta äl efter blödningen slutat, men kommer inte heller skydda mej när vi har sex... Så känner jag i alla fall. Tog ett halvår att bli med barn denna gång, så kroppen får bestämma om den är redo direkt! Annars får vi väl räkna med att det tar ett tag igen...:/

• lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-29 12:16:35 följande:

I Torsdags fick vi veta att hjärtat hade slutat slå hos vår lille . Vi hade presic gått in i vecka 9 - 10 när jag fick en blödning. I torsdags skrapades jag under narkos för att slippa vara " med " under tiden. Det var mitt andra missfall och min sambos första. Jag har en son sen tidigare men jag vill så gärna ha ett syskon till honom . Känslorna kommer i vågor men det gör mest ont hela tiden. Hur vill ni bli bemötta i er sorg ? Jag vill inte att människor ska ta avstånd , det känns nästan som att man är pestsmittad ..och alla goda råd , fy fan . . Det går liksom in genom ena örat och ut genom andra för det var ju denna bebis vi ville ha . Vi vill försöka så fort som möjligt igen , stämmer det att man ska ha en mens emellan ? Jag har inte blött någonting efter skrapningen så då borde det ju vara ok att ha sex .

När jag fick ett MA i v.14 skrapades jag direkt. Men jag blödde nog ett Par veckor så sex blev liksom uteslutet ändå. Vet att dom sa att man skulle vänta minst två veckor för att blödningen skulle hinna sluta och livmodern läka. För infektionsrisken då. Men det här var för 8 år sen så vad som gäller nu vet jag inte. Borde dom ju sagt till dej kan jag tycka!
    Vet att jag tyckte det var skönt att bli sövd. Precis innan skrapningen kom det ut jättestora klumpar, och det är dom jag helst skulle ha sluppit även denna gång:/

Vi fick konstaterat MF i onsdags och jag håller med om att känslorna går i vågor. Nu kan jag prata om det idag utan att gråta (tror jag), men hur det blir till kvällen vet jag inte.
    För mej är smärtan i magen nästan värst idag. Kommer cykliskt och det hugger nästan som om det även högg i tarmen... Liksom hela paketet därnere :/

Goda råd o glada tillrop känns ju lite överflödiga just nu... Men det är väl folks sätt att försöka trösta. När jag mått för dåligt mentalt har jag sagt att jag inte orkar prata om det. Annars har jag sagt att jag pratar så mycket jag orkar. Vissa vänner har jag faktiskt själv valt att undvika att prata med då jag vet hur deras snack kommer vara...
    Den värsta kommentaren som man hör tycker jag är "Ja, men när det blir missfall så är det ju något fel och barnet skulle troligtvis aldrig kunnat överleva"...
    "Men Jaha!! Just DET var ju helt nytt"????
    Det gör ju inte saknaden och sorgen mindre.
    I min värld skulle vi få fram en underbar liten gosig bäbis runt jul i år. Det är DET jag sörjer. Jag sörjer också att jag inte vet när eller OM jag får det där barnet som jag redan funderat namn, rum och var skötbordet skulle stå för. Att jag nu har Mammakläder jag inte får börja använda och två kartonger vanliga kläder jag redan plockat undan då jag inte skulle vilja ha så tighta kläder nu i sommar...
    DET sörjer jag!
  • lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-29 15:30:16 följande:
    Vad jobbigt för dig att ha så ont =/ . Jag hde bar lite svag mensvärk typ första dagen . Antar att skrapning en blev bra också och jag inte har något mer att blöda ut om man kan säga så. Allt som du skriver känner jag . Vi hade hunnit långt i planeringen att få en liten Decemberbebis, vilken vagga vi skulle ha och tom namn. Jag fasar redan för julen och vissa datum när vi skulle befinna oss i en viss vecka. Vi har också fått höra att den hade inte klarat sig , det var nog nåt fel och ni som är så unga får fler chanser bla bla . Jag har bara lust att be de människorna stoppa upp sina ord någonstans ! Fast ändå så har vi fått fint stöd av familj o vänner. Det är så "skönt " att höra andra känna precis som man själv gör . Tolka mig rätt . Ska ni försöka snart igen eller har ni lagt det på hyllan ett tag ? Jag hoppas att vi snart får lukta på våra små bebisar.
    Jag förstår dej precis!!
    Bävar också för vissa datum, men tror det blir värst om man inte blivit gravid igen till december...
    Jag tänker att "nu blev jag gravid! Jag KAN alltså bli det! Jag hade inga grav-tecken som skilde sej från vanlig pms. Jag kan alltså lugnt avvakta och se om mensen dyker upp! Gör den inte det kanske jag är gravid. Gör den det så är jag det inte."
    Sen tänker jag inte "vänta en mens" utan ha sex när jag vill och INTE skydda mej". Tar det sej inte första månaderna tänker jag skylla på att kroppen inte återhämtat sej än...

Hur tänker du?
  • lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-29 20:59:06 följande:
    Jo men så går mina tankebanor också , dock så har jag lite ägglossning som är knäpp . Jag pratade med läkaren som skrapade mig och talade om min rädsla för att inte kunna bli gravid igen och hon började prata om hormonstörningar som kan störa ägglossningen. Vi ska få en tid till gyn ? efter sommaren för en ev medicin som kan hjälpa ägglossningen på traven. Kan du nåt om sånt ? Har jag inte blivit gravid innan dess så känns det ändå skönt att kanske få lite hjälp. MEN nu ska jag fasen bli gravid innan det om jag så måste ligga varje dag haha. Idag är för övrigt första dagen som jag har skrattat lite och bara gråtit en gång , det är rekord. På nåt konstigt sätt så får jag dåligt samvete om jag " är för glad " en kort stund, låter det helknäppt ?
    Låter inte alls knäppt!
    Själv har jag också haft dåligt samvete när jag skrattat eller ätit eller gjort såna grejer man liksom "måste" för att livet ska gå vidare... Någonstans så gick ju inte "livet" vidare som det skulle...

Medicinen du får heter troligtvis pergotime och hjälper ägglossningen på traven. Jag åt såna när jag och exet försökte bli med barn och där vi till slut gjorde provrörsbefruktning och fick en liten tjej som nu är 10 år.
    Däremot tyckte fertilitetsläkaren som vi kom till för IVF att jag inte borde ha ätit pergotime då min äl verkade fungera som den ska. Så nästa vända jag var till ferten fick jag aldrig dom tabletterna utskrivna.
    Jag och min nya sambo har försökt sen i september fast med några månader då vi "skyddat" oss.
    Så nu vet vi att det funkar men också att det kan ta tid:/
  • lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-29 22:13:17 följande:
    Förlåt om jag frågar för mycket men jag vet verkligen inget om olika läkemedel osv , det är löiksom som en helt ny värld som jag inte har sett tidigare. Hur vet läkaren om jag har ägglossning då ? Har det med att göra när när mensen kommer osv. Min mens har de senaste månaderna innan jag blev gravid varit väldigt korta , dvs max 2 dagars blödning. Jag har testat en kur av provera ? men det hjälpte inte. 

Lite kul att i båda har en 10 åring hemma , jag har en pojke .
    Fråga på du!!:)
    Kan jag svara så gör jag det;)
    Man tar ett blodprov där man mäter progesteron-nivån i kroppen. (Nu blev jag helt plötsligt osäker men innan var jag säker på att det var ju progesteronet). Du lämnar det när du precis bör haft din äl. Innan gör dom ett vul för att se "om det är på gång", dvs om man ser aktivitet från äggstockarna med många äggblåsor o hur stora de är o så...
    Men när jag fick pergotime har jag för mej att de gav mej det lite mer på "test". De hade kollat o jag borde haft äl, men fick prova det ändå medan vi väntade på att tiden skulle gå så man fick ställa sej i IVF-kön...

Vad roligt att du har en pojke som är 10:)
    Är det samma "pappa" denna gång?
    Kram
  • lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-30 14:54:47 följande:
    Ja det är jättekul och ibland väldigt jobbigt haha , minitonåringar vet du . Du har ju en tjej och dom har jag hört är snäppet värre men det kanske är en myt.

Vet du vad det är för skillnad på proverna och pergotime ? Jag vill helst inte googla för mycket för då blir jag knäpp . Eftersom jag inte har blött en droppe efter skrapning så har vi vågat oss på att ha sex igår. Hoppas du inte är känslig för såna detaljer iskall ber jag om ursäkt . Det borde ju vara svårt att bli gravid nu innan mensen men jag har läst att en del blivit det innan mensen kommit tillbaka. Det var fasen lite läskigt att ha sex igen , jag var nog lite spänd .

Så ni står i IVF kö nu eller har ni gjort ett försök redan ? Är det inte väldigt dyrt? Kram !
    Vi har ju en son (bonus för mej) som fyller 13 i år och det finns helt klart likheter mellan barnen som tyder på att dottern är på ungefär samma plan som sonen... *haha*
    Samtidigt är båda så skiftande så helt plötsligt går de och håller ens hand på stan och kramas o pussas då de sekunderna innan talat om hur piiiiibsam man är bara för att man finns till;)

Jag är inte ett dugg känslig!!
    Dock tror jag inte jag förstår dina frågor om prover o pergotime??

Jag och min nuvarande sambo har inte behövt tänka på IVF, tack o lov!! Det tog ca 6 månader men då på naturlig väg innan vi blev gravida... Men visst kan man noja lite över när det kan tänkas ske nästa gång:/

Många säger att det till o med ska vara lättare att bli gravid efter ett MF... Särskilt vid skrapning då det är helt rengjort i livmodern ska det kunna vara extra gynnsamt... Så det håller vi tummarna för ;)

Jag ska upp på onsdag för kontroll om allt kommit ut "naturligt". Annars blir det tabletter eller skrapning...
    Känns som att det idag har varit minst blod hittills så jag håller tummarna för att mitt snart ska vara slut så vi också kan få ha sex igen... Mindre för bebisverkstad och mer bara för närheten... Saknar att ha sex helt enkelt...
  • lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-30 21:46:18 följande:

För det första så förbannar jag auto correct som ställer till det ;) jag menade ju såklart Provera och Pergotime. Inte proverna haha. Jag googlade lite iallafall och det är ju ganska stor skillnad då provera bara hjälper till vid oregelbundna menstruationer och inte alls vid ägglossningsbekymmer. Hmm ! Jaja skitsamma. Hur har du känt idag då ? Jag har bara gråtit en gång idag , jag gick upp litegrann i vikt under graviditeten och jag tycker fortfarande att jag ser gravid ut ibland. Sjukt jobbigt att titta sig i spegeln för tillfället. . .

Har du fortfarande lika ont som häromdagen ?

För det första så förbannar jag auto correct som ställer till det ;) jag menade ju såklart Provera och Pergotime. Inte proverna haha. Jag googlade lite iallafall och det är ju ganska stor skillnad då provera bara hjälper till vid oregelbundna menstruationer och inte alls vid ägglossningsbekymmer. Hmm ! Jaja skitsamma. Hur har du känt idag då ? Jag har bara gråtit en gång idag , jag gick upp litegrann i vikt under graviditeten och jag tycker fortfarande att jag ser gravid ut ibland. Sjukt jobbigt att titta sig i spegeln för tillfället. . .

Har du fortfarande lika ont som häromdagen ?
    Har bara provat pergotime så kunde inte ha gett dej svar på det ändå;)
    Idag har det inte gjort lika ont fysiskt, men en enorm saknad har kommit över mej. Jag saknar att vara gravid. Jag saknar den närhet jag o sambon hade. Jag tycker vi har glidit ifrån varandra trots att det bara gått knappt en vecka.
    Han känns bitter o ledsen, men även anklagande som att jag förstört hans möjligheter till olika saker.
    Tror det är därför jag önskar att jag skulle sluta blöda så vi fick intimiteten med sexet igen. Kanske går det att laga...

Känns din kropp som vanligt förutom "put-mage-känslan"? Jag gick också upp ett par kilo o det syntes lite, men tycker det i princip rann ur tillsammans med missfallet.:/
  • lynx vox
    Snäckan26 skrev 2016-05-30 22:35:48 följande:

Nä vad tråkigt att höra om dig och din sambo. Jag har varit med om bägge då mitt första MA var med en dåvarande pojkvän som inte alls förstod min sorg och saknad . Vi gled isär precis som du skriver och tillslut gjorde vi slut . Jag håller tummarna att ni hittar tillbaka till varandra ! Ni sörjer nog/kanske på olika sätt. Vilka möjligheter skulle du ha förstört för honom ?

Visst saknar man att vara gravid något fruktansvärt, tom illamåendet som jag ständigt levde med. Jag känner mig så ledsen och sårbar när jag ser andra gravida . Annars så känner jag mig som vanligt i kroppen.

Min sambo skulle egentligen åkt iväg över den här helgen. Han ville att jag skulle följa med, men jag kan inte... Min dotter fyller år och jag kan inte missa hennes födelsedag, även om hon är hos sin pappa resten av helgen. Min sambo har varit besviken och jag har sagt åt honom att han kan åka utan mej, men även han har väl insett att det är en rätt onödig utgift...
    Nu hade vi ett gräl i fredags och igår sa han att han då funderat på att åka iväg i all fall. Han sa att jag hindrat honom från en resa han sett fram emot i över ett år och han efter det grälet kände att han inte gjorde något till av att vara hemma ändå. "Jag brukar ju aldrig vilja vara med honom ändå"...
    Och så fortsatte det!
    Jag är ofta upptagen med olika aktiviteter samt min dotter och till viss del även sonen då vi har ett intresse ihop. Sambon är ofta upptagen med jobb och är kanske lite avundsjuk på mej?

Nu var han sur över att jag och exet hittar på något ett par timmar med dottern på hennes födelsedag. Men när jag frågade kunde han ju inte kläcka ur sej det här och jag är ju så dum att jag trodde honom när han sa att det var lugnt:/

Jag blöder mindre idag och hoppas verkligen att det ser bra ut imorgon när jag ska på vul igen...
  • lynx vox

Det är ett bröllop han sett fram emot sen innan vi började dejta, så genom att min dotter fyller just den helgen och jag är hård nog att inte vilja missa den, trots att hon egentligen ska vara hos sin pappa, så förstör jag indirekt resan...
    Att få missfall är ju en optimal ursäkt för att inte åka, men när vi bråkade tyckte han tydligen att det var en bra ide för honom att lämna mej den helgen... Med motivationen att jag ändå ska umgås med mitt ex (ett par timmar EN av dagarna)

Jag äter magnesium, probimage, zink för min mages skull. Har även funderat på att ta folsyra, men kanske tar gravid-tabletterna tills de är slut! Är ju många nyttiga vitaminer med där...

Svar på tråden vi som just fått missfall