• Kjell2

Hjälp mig att hjälpa min bror!

Förklara för honom att familjerätten inte kan besluta något som han inte accepterar.
    Säg åt honom att inte vara så rädd för tingsrätten att han går med på vad som helst i familjerätten.Det ska extremt mycket till för att han helt sa förlora umgänget via en dom i tingsrätten.
    Be honom fundera på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt så han kan ge och ta i en diskussion.
    Säg åt honom att ett fastställt umgängeasavtal är bra.
    Säg åt honom att fortsätta ha umgänge med sina barn.
    Be honom fixa ett ombud om det börjar gå överstyr.

• Kjell2
    Anonym (lillasyster) skrev 2016-05-26 10:49:52 följande:

Givetvis kommer han inte att sluta träffa sina barn alls, men han vill verkligen ha dem mer och barnen vill verkligen vara mer med sin pappa. Socialtanterna ville inte skriva ett umgängesavtal sist på grund av föräldrarna inte var överens.

Jag har tittat lite på advokater och så. Ska åka till honom i eftermiddag och prata lite. Absolut kommer han att kämpa för barnen, men han mår inte bra just nu och behöver lite stöd i det.

Tack för era svar!

Självklart fastställer inte familjerätten ett umgängesschema om föräldrarna inte är överrens. De kan luta rätt tungt på föräldrarna men så länge minst en blåvägrar blir det inte avtal på familjerätten.

Vad din bror bör passa sig är en situation där mamman har flyttat och inget fastställt umgängesschema finns. Kan bli rätt stökigt då. Vad han kan överväga är att slänga iväg en stämning till tingsrätten för att få fart på förhandlingen hos familjerätten.

• Kjell2
    Anonym (lillasyster) skrev 2016-05-30 12:49:21 följande:

Idag bokade min bror en tid med en advokat. Mamman ringde honom i morse och frågade om hon skulle avboka nästa familjerättssamtal eftersom dem redan kommit överens om att barnen ska bo kvar hos henne. När han menade på att han är beredd att gå till domstol för barnen slängde hon på luren. Han fick ett sms efteråt att min bror inte kan göra någonting utan det tänker hon sätta stopp för. Vad nu det skulle vara..

Se till at han inte avbokar tiden med familjerätten.
    Se till att han fortsätter och driva processen till tingsrätten med advokat till ett fastställt ungängesschema finns.
    Se till att han är tydlig mot alla; mamman, adovkaten, familjerätten, tingsrätten, vad han anser är det bästa umgängesschemat för barnen.

Svar på tråden Hjälp mig att hjälpa min bror!