Hjälp mig att hjälpa min bror!
Hej allesammans!
Min bror har två barn i åldrarna 2,5 och 5 år. I höstas ville hans dåvarande gå skilda vägar. De kom överens om att barnen skulle bo hos honom varannan helg. Bland annat för att min bror blev sjukskriven (han var så knäckt efter detta).
Hela våren har varit helt fantastisk för honom. Han har verkligen blomstrat upp, tagit föräldraledigt ofta för att kunna umgås med barnen så mycket som möjligt o.s.v. Dessutom är han en helt fantastisk förälder - otroligt lugn, harmonisk och trygg. Barnen älskar honom och mår otroligt bra med honom. Han tar sig mycket tid med dem rent allmänt och fixar och hjälper sitt ex mycket när hon behöver.
För en kort tid sedan började han prata om att det kanske är dags för varannan vecka boende med exet. Att de kan börja trappa upp det så sakteliga så att dem bor varannan vecka när minsta fyller 3 i december.
Det första exet gjorde var att ringa familjerätten och väl där sitter hon och menar på att min bror skulle vara en dålig pappa, han kan inte ta ansvar, barnen mår inte bra hos honom. Hennes nye är en mycket bättre pappa än vad han någonsin varit o.s.v. I samband med detta kom det upp att hon planerar att flytta till sin nya pojkvän ett antal mil bort. Socialtanterna är helt på hennes sida och tycker att "han kan väl flytta efter om han vill ha sina barn". De har gemensam vårdnad.
Min bror är verkligen helt förkrossad nu. Han är så fruktansvärt rädd för att förlora sina barn. Vi har pratat lite om att ta det vidare till tingsrätten men han är så himla rädd för att hon ska manipulera, ljuga och att han ska förlora sina barn helt istället.
Jag menar verkligen varje ord när jag säger att han är en jättebra förälder. Det finns verkligen ingenting hos honom som gör honom olämplig på något sätt och barnen har flera gånger uttryckt sin önskan om att få vara mer med sin pappa. Både till mamman och till honom.
Hur kan jag stötta honom i detta? Är det verkligen jättestor risk för honom att förlora i tingsrätten och har han då inga rättigheter kvar att få ha sina barn?