• Anonym (lillasyster)

Hjälp mig att hjälpa min bror!

Hej allesammans!

Min bror har två barn i åldrarna 2,5 och 5 år. I höstas ville hans dåvarande gå skilda vägar. De kom överens om att barnen skulle bo hos honom varannan helg. Bland annat för att min bror blev sjukskriven (han var så knäckt efter detta).

Hela våren har varit helt fantastisk för honom. Han har verkligen blomstrat upp, tagit föräldraledigt ofta för att kunna umgås med barnen så mycket som möjligt o.s.v. Dessutom är han en helt fantastisk förälder - otroligt lugn, harmonisk och trygg. Barnen älskar honom och mår otroligt bra med honom. Han tar sig mycket tid med dem rent allmänt och fixar och hjälper sitt ex mycket när hon behöver.

För en kort tid sedan började han prata om att det kanske är dags för varannan vecka boende med exet. Att de kan börja trappa upp det så sakteliga så att dem bor varannan vecka när minsta fyller 3 i december. 

Det första exet gjorde var att ringa familjerätten och väl där sitter hon och menar på att min bror skulle vara en dålig pappa, han kan inte ta ansvar, barnen mår inte bra hos honom. Hennes nye är en mycket bättre pappa än vad han någonsin varit o.s.v. I samband med detta kom det upp att hon planerar att flytta till sin nya pojkvän ett antal mil bort. Socialtanterna är helt på hennes sida och tycker att "han kan väl flytta efter om han vill ha sina barn". De har gemensam vårdnad.

Min bror är verkligen helt förkrossad nu. Han är så fruktansvärt rädd för att förlora sina barn. Vi har pratat lite om att ta det vidare till tingsrätten men han är så himla rädd för att hon ska manipulera, ljuga och att han ska förlora sina barn helt istället.

Jag menar verkligen varje ord när jag säger att han är en jättebra förälder. Det finns verkligen ingenting hos honom som gör honom olämplig på något sätt och barnen har flera gånger uttryckt sin önskan om att få vara mer med sin pappa. Både till mamman och till honom. 

Hur kan jag stötta honom i detta? Är det verkligen jättestor risk för honom att förlora i tingsrätten och har han då inga rättigheter kvar att få ha sina barn?

• Svar på tråden Hjälp mig att hjälpa min bror!
  • Kjell2

Förklara för honom att familjerätten inte kan besluta något som han inte accepterar.
    Säg åt honom att inte vara så rädd för tingsrätten att han går med på vad som helst i familjerätten.Det ska extremt mycket till för att han helt sa förlora umgänget via en dom i tingsrätten.
    Be honom fundera på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt så han kan ge och ta i en diskussion.
    Säg åt honom att ett fastställt umgängeasavtal är bra.
    Säg åt honom att fortsätta ha umgänge med sina barn.
    Be honom fixa ett ombud om det börjar gå överstyr.

• Anonym (MissLa)

Självklart ska ni ta det till tingsrätten. Om han inte kämpar för barnen för att han tror att hon ljuger och manipulerar kommer han inte få behålla dem ändå. Givetvis ska han strida rejält för att få dem varannan vecka och bestrida en flytt också.
    Om han inte står upp för sig själv och barnen, vem kommer då göra det?

• Anonym (Hmm)

Det ska mycket till innan din bror förlorar hela vårdnaden . Tror verkligen inte att han kommer förlora.
    Sen har dem gemensam vårdnad så barnens mamma måste ha pappans godkännande först innan hon flyttar med Barnen.
    Hoppas allt kommer gå bra för din bror.
    Styrke kramar till er båda

• Birgitta02

Som ovan säger så ska han inte vara rädd att hamna hos tingsrätten. Eller familjerätten. Han ska bara rakt upp och ner berätta hur han är, vad han gjort med barnen, hur han vill umgås med dom, att han vill barnens bästa osv osv osv. Han ska absolut inte snacka minsta skit om mamman. Just där kommer hon falla hårt. FR och tingsrätten ser nästan alltid igenom sånt.

• Anonym (lillasyster)

Givetvis kommer han inte att sluta träffa sina barn alls, men han vill verkligen ha dem mer och barnen vill verkligen vara mer med sin pappa. Socialtanterna ville inte skriva ett umgängesavtal sist på grund av föräldrarna inte var överens.

Jag har tittat lite på advokater och så. Ska åka till honom i eftermiddag och prata lite. Absolut kommer han att kämpa för barnen, men han mår inte bra just nu och behöver lite stöd i det.

Tack för era svar!

• Kjell2
    Anonym (lillasyster) skrev 2016-05-26 10:49:52 följande:

Givetvis kommer han inte att sluta träffa sina barn alls, men han vill verkligen ha dem mer och barnen vill verkligen vara mer med sin pappa. Socialtanterna ville inte skriva ett umgängesavtal sist på grund av föräldrarna inte var överens.

Jag har tittat lite på advokater och så. Ska åka till honom i eftermiddag och prata lite. Absolut kommer han att kämpa för barnen, men han mår inte bra just nu och behöver lite stöd i det.

Tack för era svar!

Självklart fastställer inte familjerätten ett umgängesschema om föräldrarna inte är överrens. De kan luta rätt tungt på föräldrarna men så länge minst en blåvägrar blir det inte avtal på familjerätten.

Vad din bror bör passa sig är en situation där mamman har flyttat och inget fastställt umgängesschema finns. Kan bli rätt stökigt då. Vad han kan överväga är att slänga iväg en stämning till tingsrätten för att få fart på förhandlingen hos familjerätten.

• Anonym (Fia)

Om någon av föräldrarna stämmer den andra på boendet i Tingsrätten (domstol) så har den förälder som bor kvar på ursprungsorten 99% chans att få boendet. Domstolen brukar vilja att barnen stannar kvar i sin sociala trygghet (förskola, kompisar, fritidsintressen). Så länge din bror inte bor i värsta knarkarkvarten så kan inte mamman vinna boendet om hon väljer att flytta.

När det gäller familjerätten så är det ingen domstol som kan bestämma något eller tvinga föräldrarna till något. Det är en avdelning på kommunens socialkontor där socionomer försöker hjälpa föräldrar att komma överens.

Din bror har allt att vinna på att stämma mamman i Tingsrätten (i första hand varannanveckasboende och om hon flyttar så hela boendet). Ifall mamman bestämmer sig för att flytta så ska pappan stämma omedelbums och be att få ett interremistiskt beslut, hinner barnen byta förskola till den nya staden så har han missat chansen.

Men det första han borde göra är att få till ett umgänge tex torsdag-fredag den veckan han inte har barnen. Om han slutar prata om varannan vecka och bara pratat om hur viktigt det är för barnen att inte vara borta från honom så lång tid och att det därför behövs ett umgänge över natten den andra veckan så kan han kanske lura i tanterna och mamman att om de ger honom den natten så kommer han ge sig sen. Har han väl fått den extra natten så blir det svårare för mamman att flytta och samtidigt lättare för pappan att få en natt till (och en till och en till med 2-3 månaders mellanrum).

Så länge mamman spelar schysst så kan din bror "spela snällt" och öka med en natt i taget (utan att berätta att han tänker kräva en till lite senare), men om mamman spelar fult och gör allvar av flytten så gäller det att din bror stämmer henne i Tingsrätten samma dag.

• Anonym (lillasyster)

Idag bokade min bror en tid med en advokat. Mamman ringde honom i morse och frågade om hon skulle avboka nästa familjerättssamtal eftersom dem redan kommit överens om att barnen ska bo kvar hos henne. När han menade på att han är beredd att gå till domstol för barnen slängde hon på luren. Han fick ett sms efteråt att min bror inte kan göra någonting utan det tänker hon sätta stopp för. Vad nu det skulle vara..

• Kjell2
    Anonym (lillasyster) skrev 2016-05-30 12:49:21 följande:

Idag bokade min bror en tid med en advokat. Mamman ringde honom i morse och frågade om hon skulle avboka nästa familjerättssamtal eftersom dem redan kommit överens om att barnen ska bo kvar hos henne. När han menade på att han är beredd att gå till domstol för barnen slängde hon på luren. Han fick ett sms efteråt att min bror inte kan göra någonting utan det tänker hon sätta stopp för. Vad nu det skulle vara..

Se till at han inte avbokar tiden med familjerätten.
    Se till att han fortsätter och driva processen till tingsrätten med advokat till ett fastställt ungängesschema finns.
    Se till att han är tydlig mot alla; mamman, adovkaten, familjerätten, tingsrätten, vad han anser är det bästa umgängesschemat för barnen.

• Anonym (Fia)

Se också till att han ringer både kommunen och förskolans rektor och talar om att barnens platser INTE får sägas upp.

• Anonym (Usch)

Lider med din bror, hoppas det löser sig.

• Anonym (Kakanbrakan)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-27 08:12:30 följande:

Om någon av föräldrarna stämmer den andra på boendet i Tingsrätten (domstol) så har den förälder som bor kvar på ursprungsorten 99% chans att få boendet. Domstolen brukar vilja att barnen stannar kvar i sin sociala trygghet (förskola, kompisar, fritidsintressen). Så länge din bror inte bor i värsta knarkarkvarten så kan inte mamman vinna boendet om hon väljer att flytta.

När det gäller familjerätten så är det ingen domstol som kan bestämma något eller tvinga föräldrarna till något. Det är en avdelning på kommunens socialkontor där socionomer försöker hjälpa föräldrar att komma överens.

Din bror har allt att vinna på att stämma mamman i Tingsrätten (i första hand varannanveckasboende och om hon flyttar så hela boendet). Ifall mamman bestämmer sig för att flytta så ska pappan stämma omedelbums och be att få ett interremistiskt beslut, hinner barnen byta förskola till den nya staden så har han missat chansen.

Men det första han borde göra är att få till ett umgänge tex torsdag-fredag den veckan han inte har barnen. Om han slutar prata om varannan vecka och bara pratat om hur viktigt det är för barnen att inte vara borta från honom så lång tid och att det därför behövs ett umgänge över natten den andra veckan så kan han kanske lura i tanterna och mamman att om de ger honom den natten så kommer han ge sig sen. Har han väl fått den extra natten så blir det svårare för mamman att flytta och samtidigt lättare för pappan att få en natt till (och en till och en till med 2-3 månaders mellanrum).

Så länge mamman spelar schysst så kan din bror "spela snällt" och öka med en natt i taget (utan att berätta att han tänker kräva en till lite senare), men om mamman spelar fult och gör allvar av flytten så gäller det att din bror stämmer henne i Tingsrätten samma dag.

Det här är väl inte helt sant? Vad baserar du siffrorna på? (99%?)

de kan mycket väl gå på att barnen ska/kan flytta om det är med den föräldern som de tillbringar mest tid med, den som de är skrivna hos. (Kallas boendeförälder.)

Jag menar inte att komma in som nån besserwisser, men det är viktigt att såna här fågor som TS ställer inte får en massa gissningar till svar som presenteras som sanningar.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kakanbrakan) skrev 2016-06-27 21:36:28 följande:
    Det här är väl inte helt sant? Vad baserar du siffrorna på? (99%?)

de kan mycket väl gå på att barnen ska/kan flytta om det är med den föräldern som de tillbringar mest tid med, den som de är skrivna hos. (Kallas boendeförälder.)

Jag menar inte att komma in som nån besserwisser, men det är viktigt att såna här fågor som TS ställer inte får en massa gissningar till svar som presenteras som sanningar.
    Så länge Tingsrätten inte är inblandade så hänger det mest på vilken av föräldrarna som är mentalt starkast eller mest manipulativ. Men om umgängesföräldern stämmer på boendet i Tingsrätten så tittar Tingsrätten mycket på den sociala tryggheten (förskola, skola, kompisar, fritidsintressen). En flyttande boendeförälder får inte första tjing på boendet av Tingsrätten bara för att hen är boendeförälder (även om många boendeföräldrar tror det).
  • Anonym (bibo)

Se till att han sparar detta sms och alla andra framtida. Det ser inte bra ut att hon hotar.. Se också till att han alltid är trevlig mot henne både i samtal och sms. Han ska aldrig börja gå på hennes personlighet utan bara prata om barnen och vikten av att ha två föräldrar.

Det är nog det viktigaste i allt. Att det är bästa är att ha båda sina föräldrar nära osv.

Han får visa at han är en bra pappa. Nu är inte tid att må dåligt (även om jag förstår att han gör det) utan kämpa kämpa kämpa för att få mer tid med sina barn.

Lycka till!

• Anonym (Alice)
    Anonym (lillasyster) skrev 2016-05-30 12:49:21 följande:

Se till att han sparar alla sms som bevis!
Svar på tråden Hjälp mig att hjälpa min bror!