Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Vilken är/var den avgörande faktorn för dig vid valet av utbildning?

Jag sökte och gick en utbildning där huvudparten bestod av det jag var riktigt intresserad av, plus att jag ville studera på en viss ort. Jag hade ingen aning om hur arbetsmarknaden såg ut eller vilken lön jag kunde förvänta mig. Det föll mig aldrig in att kolla, jag ville bara studera det jag gillade. Hade ingen tanke på livet efter studenttiden, dvs att man sen förväntas jobba. Efter min examen var jag arbetslös i en dag. Pga diverse omständigheter hamnade jag utomlands, där jag var tvungen att hitta en helt annan typ av jobb. När jag lärt mig det, och upptäckt att jag gillade jobbet, studerade jag något som var obligatoriskt för bra jobb inom arbetsområdet. Att det var väldigt bra lön som lockade i fjärran gjorde ju saken inte sämre, men främst var det intresse, samt att utbildningsprogrammet fanns där på engelska. Efter studier på halvtid samtidigt som jag jobbade, fick jag efter den andra utbildningen ett väldigt intressant, välbetalat jobb där det faktiskt finns en hel del element av det jag studerade under min första utbildning. Jag tror att om jag hade plötsligt varit 18 år igen, hade jag satsat på en tredje typ av utbildning och jobb, helt annorlunda än de andra. Det jobbet visste jag inte ens att det existerade när jag valde utbildning första gången, och andra gången gavs det inte på svenska eller engelska där jag bodde. Kul att höra hur andra resonerar kring detta (själv resonerade jag knappt alls, det bara råkade bli som det blev).

Svar på tråden Vilken är/var den avgörande faktorn för dig vid valet av utbildning?