• Anonym (A)

Är jag en hemsk människa?

Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 20:50:48 följande:
    Har man ett bra självförtroende och inre styrka behöver man inte dela upp människor i "hur snygga och hur framgångsrika" dom är ställt till en själv.
    Om man vill det då?

Tror knappast det finns endast ett rätt sätt att leva sitt liv på
  • Anonym (A)
    Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 21:16:33 följande:
    Min poäng med det inlägget, vännen var att försöka påvisa för Brumma att dyka rätt in i trådar och börja dividera med dom hon anser göra påhopp biter ytterst lite på mig.

Brumma är förresten känd på fl för det,men även känd för att försöka känga till dom som ej håller med.
    Vi är inte vänner, du och jag, så du behöver inte kalla mig det. Jag är ledsen för din skull, härskartekniker som dina är för genomskinliga för att lyckas. Sluta tjata om Brumma. Jag bildar mig då, nu och för alltid en egen uppfattning om folk. Gå vidare.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 21:47:49 följande:
    Ja,du kan du inte skilja på personangrepp och att attackera sakfrågan i en diskussion undrar jag om du kanske borde gå en kurs i argumentationsteknik?

Forumet är uppbyggt så att vem som helst får svara vem som helst, närsomhelst.
    Jag är av den åsikten att man, om man vill ha en trevlig stämning och bra diskussion, bör vara lyhörd för de man för sig med.
    För mig innebär ett systematiskt användande av "lilla gumman", "vännen", "du som är så ung.." ett respektlöst sätt som jag inte är intresserad av att vara en del av. 
    Jag hade kunnat fortsätta diskutera det med dig om du inte, efter att jag bad dig sluta, fortsatte använda den typen av sätt att tilltala mig. Nu har jag inget intresse av att fortsätta diskutera "sakfrågan" med dig. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ellie3) skrev 2016-05-26 12:09:49 följande:
    Det jag däremot fann när jag läste igenom (A) inlägg här i tråden är att (A) struntar i sitt bonusbarn.

Det säger nog en hel del om att (A) retar sig på vart än i hemmet som fotoalbumet förvaras.
    "Struntar i".. nja, inte prioritera snarare. Prioriterar absolut mig själv och mina intressen före min sambos barn och barnets intressen. Har jag bokat en träff med en vän, eller ska gå och träna eller något, och barnet har någon uppvisning av något slag samma tid, så avbokar jag inte det jag har bokat för att vara med på uppvisningen, skulle aldrig falla mig in. Som exempel då. 

Men vad nu det har med denna tråd att göra vet jag inte.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 15:32:13 följande:

En iakttagelse jag gjort här är att ungdomar tror sig ha samma erfarenhet som dem som är dubbelt så gamla.
    Detta är svårt att förstå!

Det där med bb-bilder på väggen, jag ställer mig på mitten där. Jag har sett det hos folk men det är ingen regel direkt. Säg 4 av 10 grovt uppskattat.

Först och främst antar jag att du syftar på mig när du menar ungdomar. Jag är 25 år gammal, lämnar alldeles strax år av studier på universitetsnivå bakom mig för att börja på en fast tjänst. Jag lever med man och hans barn sedan flera år tillbaka. Allt är stabilt och tryggt osv osv osv.. Att kalla mig ungdom gör mig provocerad och är ytterligare en av dessa härskartekniker som används för att trycka ner andra. Inte okej, enligt mig. För övrigt är det ingen som har sagt att den har samma erfarenhet som någon som är 100 år. Men erfarenheter kan man få på flera olika sätt, och som någon sa här uppe så garanterar inte en hög ålder automatiskt att man har massa erfarenheter som står över någon annans. Att jag (och flera med mig) inte har sett detta innebär inte att det inte existerar, men motparten var ju så säker på sin sak att varenda människa har en sådan sak hemma hos sig. Vilket ju inte är fallet.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ellie4) skrev 2016-05-26 16:06:51 följande:
    Du räknas fortfarande som UNGDOM,i vissa sammanhang.

Du åker fortfarande på ungdomsbiljett på tåg,på Swebus bussar etc.
    Jag är en vuxen människa.
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:18:29 följande:
    Varför är det provocerande att bli kalla för ungdom? Du ÄR ju en ungdom, var glad för det istället!
    Vilka skolor du gått i har inget med det att göra, det är hur gammal du är. Eller snarare ung.

Att det skulle vara någon sorts härskarteknik är bara missuppfattningar av dig.

Skulle faktiskt förutsätta att en 50-åring har sett fler hem än en som är hälften så gammal. Det vore konstigt annars.

Du får ursäkta mig men hur många år du spenderat på universitet eller för den delan på en arbetsplats har inget med hur mogen du är att göra.
    När jag läser det du bidragit med här i tråden lyser du av omognad, TROTS dina 25 år.
    Vad är det för omoget i mina inlägg?
    Typiskt för en människa som använder härskartekniker att skylla allt på den andre - "vadå, jag har inte sagt nåt dumt, det är DITT fel om du tolkar det som det".
    Jag föredrar att betraktas utefter min kompetens. Min ålder har inte med något att göra i nåt sammanhang så var god sluta hetsa kring detta.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:18:29 följande:
    Varför är det provocerande att bli kalla för ungdom? Du ÄR ju en ungdom, var glad för det istället!
    Vilka skolor du gått i har inget med det att göra, det är hur gammal du är. Eller snarare ung.

Att det skulle vara någon sorts härskarteknik är bara missuppfattningar av dig.

Skulle faktiskt förutsätta att en 50-åring har sett fler hem än en som är hälften så gammal. Det vore konstigt annars.

Du får ursäkta mig men hur många år du spenderat på universitet eller för den delan på en arbetsplats har inget med hur mogen du är att göra.
    När jag läser det du bidragit med här i tråden lyser du av omognad, TROTS dina 25 år.
    Dessutom är det sällan att den som använder härskarteknikerna faktiskt är medveten om att hen använder de :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:38:05 följande:
    Vem hetsar, vi diskuterar och det är vad forum är till för.
    Sluta bara så lättprovocerad bara, din kompetens vet jag inget om och jag tror inte den skulle imponera i vilket fall.
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 16:26:20 följande:
    Dessutom är det sällan att den som använder härskarteknikerna faktiskt är medveten om att hen använder de :)
    Använder deM. Svårt det där ordet, kan man inte skillnaden är det bättre att använda ordet dom.

Personangrepp är extremt onödiga. Du diskuterar inte sakfrågan. Du kommenterar stavfel, kallar människor inkompetenta och kommenterar mig och Brumma och vad vi säger/inte säger. Och så vidare.

Jag skrev om meningen några gånger och missade bokstaven "m", skandal. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:41:37 följande:
    Fast de tänker knappast på vilka tavlor som hänger på väggarna. Utöver det så besöker de främst äldre (gamla) människors hem.

Gamla människor har inte ens några bb-bilder från när deras barn var små.

Jag trodde inte det gick att missförstå...
    Har inga äldre människor likartade bilder? Hur vet du detta?
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:44:05 följande:
    Tummen upp för detta inlägg!

Jag har mina tvivel om vissa saker vår vän  (A) uppger.
    Vad tvivlar du på?
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:41:37 följande:
    Fast de tänker knappast på vilka tavlor som hänger på väggarna. Utöver det så besöker de främst äldre (gamla) människors hem.

Gamla människor har inte ens några bb-bilder från när deras barn var små.

Jag trodde inte det gick att missförstå...
    Jag har för övrigt spenderat en del tid hos olika människor i mitt arbete (men självklart även privat). Jag tänker absolut på hur det ser ut hemma hos dem jag besöker, vad de har på väggarna med mera. Så det stämmer inte att ungdomar inte tänker på vad andra har på väggarna. Här har du en ungdom som gör :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Ela) skrev 2016-05-26 16:47:48 följande:
    Skribenten i fråga har varken använt härskartekniker mot dig eller gått till personangrepp på dig.

Skribenten i fråga har snällt försökt att påpeka för dig när dem ska användas istället för de,har snällt försökt att påpeka med ålder kommer erfarenhet etc.
    Ja, jättesnällt och extremt slöseri på energi att till en fullt kapabel människa påpeka att hen glömde en bokstav i ett ord som hen skrev i ett internetforum OCH gav förslag på vad man kan använda istället om man inte riktigt behärskar just det ordet.

Härskartekniker, översittarattityder? Nejdå.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:52:41 följande:
    Vilka personangrepp syftar du på?

Jag gick in i tråden med en fundering om ålder och erfarenhet, det hade inget med ts fråga att göra och det ger jag dig rätt i.
    Men om du nu inte vill diskutera något som inte har med ts att göra så förundras jag över alla inlägg du gjort!

Jag har inte kallat någon för inkompetent, jag har heller inte kommenterat något som Brumma skrivit. Håll dig till fakta.

Att jag påpekade ditt felaktiga användande av ett ord var nog mest för att du skrutit om att du har så väldigt hög kompetens efter x antal år på universitet. Då borde man klara av att skilja på de och dem.
    Jag skröt inte. Jag skrev att jag utifrån min ålder och livssituation betraktar mig själv som vuxen. I mina ögon är en ungdom något helt annat. Vad är, för övrigt, universitetet något att skryta om? Har inte de flesta pluggat på universitetet? Jag betraktar mig knappast som speciell av den anledningen.
  • Anonym (A)
    Ess skrev 2016-05-26 17:05:30 följande:
    Aha, de blev uppfunna idag!!
    Då har vi svaret varför vi är så många som inte sett dessa fantastiska skapelser.....
    Ess skrev 2016-05-26 17:08:58 följande:
    Eftersom det är ett ganska nytt påfund så kan knappast en 50 åring heller sett så många.
    Hehehe

Svar på tråden Är jag en hemsk människa?