• Linnis92

Är jag en hemsk människa?

Jag har de gjort liladant.

Ärligt talat så är det hans nya relation, hans nya liv. Varför ska hans gamla hänga över er i form av prylar?

Här åkte allt efter sambons ex ut, när jag flyttade in. Ville inte överskuggas utav henne utan få något som var "vårat". Självklart har han fått spara småsaker som foton och grejer, mest för sonens skull. Men möbler och prydnadssaker finns inte kvar i huset :)

Kan tillägga att jag inte har några saker från mitt förra ex med mig här heller så vi är på jämnlik nivå.

• Linnis92
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 12:43:12 följande:

OJ!!! Herregud, tur att inte min sambo hade såna krav, då hade jag struntat i alltihop.

Är ni väldigt unga?

Jag skulle ALDRIG göra mig av med t ex foton eller gåvor jag fått av mitt ex pga en svartsjuk ny partner. Och det är inte för våra barns skull enbart utan även för min egen då jag har många vackra minnen även om vi gick isär.

Alla hatar inte sitt ex!

Du har nog misstolkat mitt inlägg. Som jag sa så har han självklart fått spara foton och småsaker, så som gåvor men som man inte nödvändigtvis har haft framme. Men möbler och sånt har vi bytt ut.

Vi är 24 och 34 om åldern spelar någon roll?

Och nej, det var inte pga svartsjuka. Vårat hus, vårat liv, så varför ska henne gamla möbler och prylar hänga med?
  • Linnis92
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 20:41:16 följande:

Har inte misstolkat något.

Han "får" spara precis vad han vill, det bestämmer inte du.

Varför måste hans hem bytas ut för att du inte kan sitta i samma soffa som hans fru gjorde?

För att jag ansåg att det var rätt naturligt att vi köper nya saker till ett hus där kvinnan inte ens har bott.

Så det handlar inte om svartsjuka - vilket du verkar ha snöat in på helt och hållet.
  • Linnis92
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 20:48:41 följande:

Varför ska hon och han spara på saker som hon inte vill ha, oavsett anledning? Varför är det så fult att vilja göra sig av med sin partners ex? Varför är det så viktigt för vissa ex att för alltid vara kvar i sina tidigare partners liv? Är det Linnis92 och hennes sambos gemensamma hem så är det de båda som får avgöra vad som ska finnas eller inte. Han har ingen absolut rätt att sitta kvar på saker bara för att. Vill han ha kvar och hon inte, så får de kompromissa. Hon känner sig obekväm med att sakerna finns kvar, och han vill ha kvar dem för att han tycker dem är fina.. i min värld vinner hon där.. varför skulle man vilja sin partner illa?

Tack för stödet! Skönt att någon har förståelsen.
  • Linnis92
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 20:53:56 följande:

Så du kan heller inte sitta i samma bil som hon har åkt i?,du kan heller inte äta på samma restaurang som hon har ätit på? Osv.

Öh va? Det har jag absolut inga problem med. Har svårt att se att "äta på samma restaurang" är samma sak som att leva bland hennes grejer.
  • Linnis92
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:05:37 följande:

Du skrev att hennes saker åkte ut när du flyttade in. Det tolkade jag som att du flyttade in i deras gamla hem men jag kanske missförstod?

Citerar:"Här åkte allt efter sambons ex ut, när jag flyttade in. Ville inte överskuggas utav henne utan få något som var "vårat". Självklart har han fått spara småsaker som foton och grejer, mest för sonens skull. Men möbler och prydnadssaker finns inte kvar i huset :) "

Jag har inte snöat in på något, jag ser det uppenbara. Men jag är inte så förvånad, det är rätt vanligt bland unga tjejer.

Huset jag flyttade in i har kvinnan aldrig ens bott i, men han hade kvar hennes möbler för att fylla ut med.
  • Linnis92
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:11:41 följande:

Om det var hennes möbler, varför tog hon inte dem med sig?

Eller menar du att det var deras möbler?

Det är ju faktiskt bara möbler!

Varför är det ens relevant varför hon inte tog dem med sig? Hon kände väl för att köpa nytt hon också.

Just precis, det är BARA möbler, då kan det också bytas ut. Hade det varit saker som hade ett emotionellt värde, såsom foton och grejer så hade jag inte ens begärt det.
  • Linnis92
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:14:05 följande:

Så om han hade låt säga haft kvar hennes bil så hade han även behövt göra sig av med den, för att du inte kan åka i den när hon har åkt i den innan?

Haha nej, han har kvar deras gemensamma bil och det använder jag lika flitigt som han gör.

Anser inte att det heller är att jämföra med som leva bland hennes grejer.
  • Linnis92
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:16:59 följande:

Den kostnaden skulle jag mycket hellre lägga på något annat.

Men jag är iofs inte sotis av mig.

Gamla ex stör mig inte på något sätt.

Du blir inte ett substitut för att du inte raderar ett minnen från ett tidigare förhållande!

Alla vill inte heller radera sina tidigare relationer totalt och det bör man acceptera.

Det kan finnas minnen man vill ha kvar men när man läser hur ni resonerar är det nog bäst att tiga om varför man vill ha kvar en viss sak... 

Fast du får det att låta som att jag, vi, inte tillåter att det finns minsta lilla spår av partners tidigare liv och det har i alla fall jag sagt flera gånger till dig att det finns, så jag fattar inte varför du hängt upp dig.
  • Linnis92
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:19:08 följande:

Din logik är väldigt haltande.

Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:22:22 följande:

Ja,verkligen!

Det var det som jag försökte påvisa för henne med mina frågor till henne.

Men då är skönt det är helt okej att tycka olika mot vad ni tycker.
  • Linnis92
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 21:23:49 följande:

Menar du att du hade låtit honom ha kvar foton på dem, och annat som påminner om dem tillsammans? Shit, det hade varit det första som åkt ut om det var jag.. och dem behöver man inte ens ersätta med nytt, om det inte är på en själv och partnern. 

Han har kvar sånt ja, men det är ingen som vi har framme på väggarna. Klart han ska få ha minnen kvar från sin tidigare relation, men då är det undanplockat men lätt att ta fram om han skulle vilja,
  • Linnis92
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 21:27:13 följande:

Varför skulle man vilja ha kvar något från ett tidigare förhållande? Jag försöker tänka om det finns något som jag har med mig in i detta förhållande, som jag fått från nåt ex.. kan inte komma på något just nu men hade knappast varit främmande för att byta ut det mot något annat om min partner hade begärt det. Nu är min partner allt annat än svartsjuk, så han hade inte brytt sig, men hade han gjort det så hade jag självklart prioriterat honom framför något ex. Alla dagar i veckan. Varför ha en ny relation om man inte kan släppa den gamla? För mig helt ofattbart. 

Kloka ord :)
  • Linnis92
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:29:04 följande:

Du behöver absolut inte tycka som oss.

Jag blev bara lite förundrad över att du gladeligen åker runt i en bil som hon också äger men du klarar inte att sitta i samma soffa som hon har suttit i.

Fast det handlar inte om att jag "inte klarar av". Det handlar om att vi hade möjligheten att skapa oss ett gemensamt hem. Hade vi varit luspanka och inte kunnat köpa nya möbler så hade jag funnit mig i det. Men nu när den möjligheten finns, varför inte byta ut och fräscha upp? Överlag har jag hellre en ny soffa än en 10 år gammal oavsett om det var hennes, hans eller min.
  • Linnis92
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 21:36:17 följande:

"också äger" är en aning snedvridet. Sitter Linnis92's man och hans ex och gemensamt betalar för en bil som bara exet använder? Konstigt av exet isåfall. Ägandeskap kan ju skifta, tänker jag. Jag skulle inte säga att snubben som jag köpte min gamla bil av fortfarande äger bilen, fastän han en gång ägt den. Förut ägde han den, nu äger jag den, och han har gått vidare till nästa bil. Det är inte exets bil då, nu och för alltid bara för att exet eventuellt en gång ägt den (eller nyttjat den, åkt i den, eller vad det nu är). 

På samma sätt har inte hans ex äganderätt på honom nu och för alltid, även om många kvinnor (och män) kan tendera att tro det. "Jag var där först, så jag har alltid rätt att komma i första hand"... suck. Sidospår, förvisso, men inte mindre sant (och enerverande) för det.

Jag kan ju tillägga då, eftersom dessa människor hängt upp sig på bilen att - bilen är min sambos, hon har aldrig ens ägt den även om hon använde den under deras relation. Precis som jag gör idag. Punkt,
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?