Inlägg från: Anonym (Märkligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Märkligt)

Är jag en hemsk människa?

Fånigt tycker jag också
    Vi har min bröllopsservis som jag fick när jag gifte mig med exet som finservis. Min sambo vet det men äter gärna från tallrikarna med god aptit.

Det är bara en sak för guds skull!

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (Nr 2) skrev 2016-05-24 12:33:48 följande:
    Dom fick även dyrt bestick som vi använder till vardags men känner att en kärleks staty som ska symbolisera dom blev för mycket, som ska stå i hyllan som man ska se varje dag
    Du är överkänslig. Noja så för en prydnadssak?

• Anonym (Märkligt)
    Ann Cistrus skrev 2016-05-24 12:35:43 följande:
    Om det "bara är en sak" borde det ju inte spela någon roll om hon tog bort den, eller hur? 

Dessutom är det skillnad på bruksföremål (en servis) och ett prydnadsföremål. Prydnadsföremål i hemmet har en tendens att vara personliga på ett annat sätt än tallrikarna och glasen. 
    Beror väl på hur värde full "saken" är.

Nej, jag ser ingen skillnad på en finservis och en staty, inte om både är kärleksgåvor.
    Då skulle det i så fall vara värre att äta på de tallrikar hans ex ätit på kan jag tycka. Fast själv hade jag inte brytt mig.
  • Anonym (Märkligt)
    Linnis92 skrev 2016-05-24 12:34:43 följande:

Jag har de gjort liladant.

Ärligt talat så är det hans nya relation, hans nya liv. Varför ska hans gamla hänga över er i form av prylar?

Här åkte allt efter sambons ex ut, när jag flyttade in. Ville inte överskuggas utav henne utan få något som var "vårat". Självklart har han fått spara småsaker som foton och grejer, mest för sonens skull. Men möbler och prydnadssaker finns inte kvar i huset :)

Kan tillägga att jag inte har några saker från mitt förra ex med mig här heller så vi är på jämnlik nivå.

OJ!!! Herregud, tur att inte min sambo hade såna krav, då hade jag struntat i alltihop.
    Är ni väldigt unga?

Jag skulle ALDRIG göra mig av med t ex foton eller gåvor jag fått av mitt ex pga en svartsjuk ny partner. Och det är inte för våra barns skull enbart utan även för min egen då jag har många vackra minnen även om vi gick isär.

Alla hatar inte sitt ex!
  • Anonym (Märkligt)
    Ann Cistrus skrev 2016-05-24 12:44:36 följande:
    Jag har förstått att du inte fattar det. Man behöver inte se likadant på saker och ting, men man behöver inte heller förlöjliga de som tycker annorlunda än man själv. 
    Hoppla hoppla, ta och läs en gång till det sista du skrev och fundera på vad du själv uttrycker.
  • Anonym (Märkligt)
    Holma skrev 2016-05-24 12:47:57 följande:

Då ska man tänka lika om bonusbarn då ? Dom finns ju för att mamman exet o pappan haft sex ? Fy ska man påminnas om att dom haft sex med varandra så fort man ser barnen ?

Exakt, huvudet på spiken!

(Jag ser hellre en staty är barn från gamla förhållanden)
  • Anonym (Märkligt)

TS, det gör dig inte till en hemsk människa. Bara till en onödigt svartsjuk sådan, för att svara på frågan-.

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 14:29:57 följande:
    Vad har svartsjuka att göra med att man inte vill ha exets gamla saker upptryckt i nyllet på en varenda eviga dag i sitt eget hem?

Sunt förnuft att göra sig av med allting som har en känslomässig koppling till exet. Varför har man ens kvar sådant?

Jag överlever nätt och jämt över att bo i en lägenhet som min sambo och hans ex har bott i, med vissa saker som de haft i sitt gemensamma hem. Härdar ut i tanken då jag ändå vet att han betalat för allt och att det är orimligt att kasta ut allt och köpa nytt bara för att. Men nu håller vi ändå successivt på att köpa nya fräscha grejer till vårt hem, gemensamt. 

Och juste, de har ett barn gemensamt också. Lite svårt att göra sig av med deras barn. Barnet har ett gulligt (...) litet familjefoto på mamman, pappan (min sambo) och barnet när de var en enda stor familj. Eller det var i och för sig taget efter att det separerat. Överlever den hemska bilden genom att undvika att vara i barnets rum mer än nödvändigt. 

En annan grej är om det står i de gemensamma utrymmena. Då ska det ut.

Vari ligger svartsjukan? Ts har all rätt i världen att kräva att allt sådant ska ut illa kvickt. Vem tusan vill leva i ett hem där man blir påmind om exet mer än absolut nödvändigt (barnen går som sagt inte att göra så mycket åt)?
    Det har allt med svartsjuka att göra men svartsjuka människor ser inte det uppenbara.
    Jag har kvar minnen för att jag har vackra sådana med mitt ex, en person jag för övrigt är bästa vän med idag.

Min sambo har också kvar saker men inte lika mycket och anledningen är att de inte längre har något med varandra att göra. Inte mer än att de hejar på varandra om de träffas.
    Jag är inte dugg avundsjuk på hans tolv år med henne. Varför skulle jag vara det? Det har ju inget med vårt liv ihop att göra.

"överlever den hemska bilden"??? Skulle min sambo säga som du när det gäller mina barns pappa, barnen och mig som famlij på ett foto så... vete fan.
    Men vi har inga sådana problem för vi inser att det var för vår tid ihop.

Ingen har rätt att kräva något av sin partners rätt till sina tillhörigheter. Ingen.

Jag tror inte ditt förhållande kommer att hålla särskilt länge.

Vet din partner om din oresonliga svartsjuka mot hans ex? Att du hatar detta stackars oskyldiga foto som deras barn har på sitt rum så till den milda grad att du inte ens kan vistas i rummet`?
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 15:40:45 följande:
    Anonym (Nemas problemas) skrev 2016-05-24 15:23:18 följande:
    Jag tycker hela ditt inlägg skriker svartsjuka. Du undviker att gå in i barnens rum för där finns ett"hemskt"  foto på en mamma, pappa och deras barn. Men svartsjuk .........nej absolut inte.
    Herregud, jag är inte på något sätt svartsjuk. Har inget intresse, dock, om att vara något slags substitut till en mamma. Kunde de inte hålla ihop sin relation trots barn så är det ju hemskt tråkigt för dem. Men det ska inte drabba mig. Jag valde att vara med min sambo för att jag tycker om honom. Jag är en partner till honom. Jag är ingens styvmamma och inte någon som accepterar vad som helst. Jag vill inte i ansiktet bli upptryckt deras familjebild, är inte intresserad av att vara en ersättare för dem. Bilden skulle jag kasta ut om den var i våra gemensamma rum. Svartsjuka? Nej, bara väldigt trött på att behandlas som om jag är någons substitut. Varför ska man dras med ex så förbannat mycket? Kul för de som har bra relation med sina ex, varför de nu ska ha det, men varför ska nuvarande partner drabbas utav det?

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 15:40:45 följande:
    Anonym (Nemas problemas) skrev 2016-05-24 15:23:18 följande:
    Jag tycker hela ditt inlägg skriker svartsjuka. Du undviker att gå in i barnens rum för där finns ett"hemskt"  foto på en mamma, pappa och deras barn. Men svartsjuk .........nej absolut inte.
    Herregud, jag är inte på något sätt svartsjuk. Har inget intresse, dock, om att vara något slags substitut till en mamma. Kunde de inte hålla ihop sin relation trots barn så är det ju hemskt tråkigt för dem. Men det ska inte drabba mig. Jag valde att vara med min sambo för att jag tycker om honom. Jag är en partner till honom. Jag är ingens styvmamma och inte någon som accepterar vad som helst. Jag vill inte i ansiktet bli upptryckt deras familjebild, är inte intresserad av att vara en ersättare för dem. Bilden skulle jag kasta ut om den var i våra gemensamma rum. Svartsjuka? Nej, bara väldigt trött på att behandlas som om jag är någons substitut. Varför ska man dras med ex så förbannat mycket? Kul för de som har bra relation med sina ex, varför de nu ska ha det, men varför ska nuvarande partner drabbas utav det?

Råkade posta för tidigt, här kommer svaret.

Jo, du är svartsjuk men du inser det inte. Du ÄR svartsjuk, ÄR. Men du förstår det inte.
    Ingen har sagt att du ska vara någon ersättare för mamman, det är inte det som det handlar om. Om du inte förstår det så kan jag förklara, känner du att det behövs?

Undrar bara... brukar barnet ta bilden och trycka upp den i ansiktet på dig? Isåfall får du prata med pappan om det.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att ha en fin relation med barnens pappa även om vi inte längre är ett par.
    Hans nya kvinna har inget mot det heller. Hon och jag har hittat en bra nivå att umgås på. Hon vet ju att hennes man och jag har avslutat vår relation för flera år sedan.

Du har inga egna barn va? Hur gammal är du?

Svar på tråden Är jag en hemsk människa?