• sextiotalist

Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..

Om man ska leva ihop, så är det en förutsättning att man fungerar ihop. Så länge barnen är mindreåriga, så kommer de vara en stor del av sina föräldrars liv. Men alternativet särbo finns också.
    Jag är inte heller någon som tog hand om min sambos barn, det var han som tog hand om dom. Men vi trivdes ihop och visst gjorde jag saker med dom, men det var inte för att ta hand om, utan för att det var kul att göra något tillsammans med dom.
    Men jag valde bort män som hade förskolebarn och män som hade sina barn på heltid, för jag visste, utifrån andras erfarenheter, att det blir mer eller mindre att man får ta ett annat ansvar än bara som pappas tjej, ju mindre barnen är eller om de bodde hos pappan heltid, vare sig man ville eller inte.

Sedan finns det en hel del män, som mer än gärna abdikerar från sitt föräldraskap när det kommer in en kvinna i deras liv.

• sextiotalist
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-24 07:00:12 följande:
    Förutfattad mening?

De som är 40+ och barnlös är antingen karriärister eller också ofrivilligt singel och desperat. Antingen efter sex eller barn.

Det är varken förutfattad mening eller raketforskning. Utan som det är.

Åh, det ska jag tala om för mina frivilligt barnlösa väninnor. En del har gjort karriär, men det hade de nog gjort även om de hade barn. Ingen av dessa är singlar, utan lever i långa stabila förhållande och därmed varken desperata vare sig efter sex eller barn.
    Jag vet faktiskt ingen av mina väninnor som stämmer överens på din beskrivning (förutom detta att några gjort karriär). 
    Jag har flera väninnor som har barn och gjort karriär.
  • sextiotalist
    TanganyikaIka skrev 2016-05-24 14:48:12 följande:

Och jag är kräksjuk på vuxna individer som inte förstår att relationen mellan föräldrar-barn bör vara starkare än den mellan två vuxna individer annars är det osunt. Fattar man inte det ska man hålla sig ifrån människor med barn. 

Håller inte med dig alls. Min son är på väg att lämna boet (kommer göra det i höst), min sambo och jag har planer på att leva många år tillsammans.
    Jag har väldigt starka band till min sambo, även band till min son, men allt eftersom han blir äldre, så blir banden helt annorlunda och faktiskt inte så starka längre, navelsträngen kommer klippas av totalt inom kort och vi är inte alls lika viktiga längre.
    När han en gång hittar sin livskamrat, så förutsätter jag att de banden han bygger med henne är betydligt starkare än de banden han har till sina föräldrar.
    Jag tycker det är osunt att man inte kan se skillnad på en vuxenrelation med en förälder-barn-relation.

• sextiotalist
    TanganyikaIka skrev 2016-05-24 15:05:49 följande:

Varför välja? Jo för att barnen kan inte välja och styra sitt eget liv utan är utlämnade till oss vuxna. Vilka ska de lita på om vi inte är där och prioriterar dem? 
    Ifall min partner inte accepterar att mina barn går först och min partner sen, då ska vi inte ha varandra och om min partner inte prioriterar sina barn före mig, då är han ingenting att ha för mig. Barn kan inte välja. Det kan vuxna. Att inte prioritera barnen först är inte sunt anser jag. Barn är värnlösa. Innebär inte att de alltid har rätt men deras behov är först, våra sedan. 

Vi prioriterar alla här hemma, ingen går först, varken barn eller vuxen. Det är den som har det största behovet som får först och behöver mest stöd eller mest hjälp.
    Om jag skulle, om jag blev singel, träffa på en man som sa att hans barn alltid går först, då hade jag inte ens tänkt tanken på ett inleda ett förhållande med den mannen. Det visar bara att han inte kan ha en vuxenrelation och vara förälder och framför allt, han är inte intresserad av att ha en kärleksrelation med en vuxen person.
  • sextiotalist
    TanganyikaIka skrev 2016-05-24 15:23:06 följande:
    Men det är nåt helt annat. Vuxna barn är vuxna barn. Men små barn som fortfarande har sina föräldrar närvarande där ska barnen gå före allt annat.
    OK, men jag håller ändå inte med dig, för att vi skulle få det fungera med småbarn, sambons tidigare barn, våra jobb, så var vi tvungna att även prioritera vårt förhållande.
  • sextiotalist
    Anonym (man) skrev 2016-05-24 15:31:39 följande:
    Låt mig gissa? Du har inga barn va?

Varför välja undrar du?
    För att efter att man har fått barn så går man in i en annan fas i livet där man inte längre är number one utan barnet är number one, det är lixom så naturen fungerar, man för sina gener vidare genom sin avkomma och det sker på bekostnad av både tid och resurser. Det gäller inte bara människor utan även djur.

Vissa mognar med rollen andra gör inte det, det är dessa idioter som tror att de kan leva som de levde tidigare efter att de fått barn som får ungar med "issues" som blir fucked up som vuxna och för sina föräldrars skeva värderingar vidare. Du vet såna där som gör karriär och skiter i sina ungar, eller sätter ungarna framför teven för att prioritera sin egentid.

Vårda förhållandet kan man göra MED sina barn, som en familj du vet, inte som mamma och pappa i team 1 och ungarna i reservbänken, utan alla är med i matchen. Det är snarare folk som har ditt tankesätt, jag och mina behov först och alla andra sen som får det jävligt svårt att få ett förhållande att fungera eftersom förhållanden och familjeliv är en enda lång rad kompromisser, ett lagspel inte ett solospel. Klarar man inte av att släppa tanken på att man är centrum i universum så ska man förbli singel och inte skaffa barn.
    Jag har barn och håller med fullständigt med den du svarade. Vi har levt ihop i över 20 år, med vårt gemensamma och så har han barn sedan tidigare.
    Även äktenskapsrådgivare brukar generellt ge rådet att komma ihåg att även prioritera vuxenrelationen, att inte bara vara förälder.
    Det är inte frågan om att man ska leva som en tonåring när man fått barn, utan att man ser till att man kan fungera som förälder OCH partner.
    Ingen skriver heller att det är samma sak att sätta sina behov först, utan att man ser till att alla inom familjen blir sedda, det jag vänder mig emot är den ensidiga bilden att barnen går först, relationen i andra hand.
    Kan man inte fixa att kombinera detta, så bör man leva ensam. För en relation måste man arbeta på dagligen, och kräver nog mer arbete att få en relation att fungera med en vuxen än med ett barn
  • sextiotalist
    Anonym (man) skrev 2016-05-24 15:41:26 följande:
    Mmm precis, det förklarar varför man ofta läser om gamlingar som legat döda i sin lägenhet flera veckor och ingen saknat dem, barnen har ju fullt upp med att skapa sina egna band och har inte tid att höra av sig till morsan nån gång i veckan.

Varför är det en omöjlighet att behålla starka familjeband OCH bilda egen familj? Måste det vara antingen eller? Är tanken på att även föräldrarna är den del av familjen helt omöjlig? Finns massor med människor som gör så runt om i världen och det fungerar alldeles utmärkt, du vet sådär som att mormor är en verklig och trevlig person man känner väl och inte någon tant som man sett på bild och hört talas om.
    Jag har inga starka band gentemot min mamma, men likväl så är hon inte övergiven, vi har koll på henne, träffar henne ibland.
    Min mormor och jag var nog mycket närmare varandra, trots att vi inte träffades så ofta.

Nej, min mamma och mina syskon är inte en del av min familj, det är min barndomsfamilj, det är jag, sambon och vår gemensamma som är min familj. Min sambo står mig närmare än mina syskon (inte så konstigt, eftersom jag levt med honom längre än vad jag levt med min barndomsfamilj), han känner mig bäst och vi har kämpat tillsammans genom en hel del. Han är den som jag inte behöver säga något hur jag mår, för det ser han direkt. Det kan varken mina syskon eller mamma.
  • sextiotalist
    Anonym (man) skrev 2016-05-24 16:48:01 följande:

Det beror iof på vad du definierar som nära, av det du skriver så verkar nära för dig vara ganska svalt för andra för andra. Vi verkar helt enkelt ha helt olika syn på familjeband du och jag.

Dock tror jag det finns en risk i att prioritera sin partner framför sina barn, När ens partner dör så har man en ganska sval relation till sina barn, man har ju själv visat att man sätter någon annan före dem samt lärt dem att sätta sin partner före föräldrar, risken är att man då blir ganska ensam.

En kollega till mig råkade ut för det fast ur barnens perspektiv, hans mamma hade under hela hans uppväxt prioriterat karriär och sin nya man, när mannen gick och dog fick hon helt plötsligt ett väldigt behov av att träffa sina barn och beklagade sig över hur dåliga de var på att höra av sig. Min kollega och hans syster hade inte någon större lust att träffa någon som prioriterat bort dem under deras uppväxt, eller som han själv beskrev det, jag tar kontakt med henne "när jag får tid" precis som hon själv gjorde när hon inte hade tid med mig.

Nu vrider du på det. Vi har varit noga med att vi alla är lika viktiga. Det är inget barn som prioriterats bort.

När det gäller min mormor och jag så var vi väldigt nära varandra. Som tonåring åkte jag till henne varje sommar och jag kan nog säga att hon var min bästa vän.

Däremot är jag inte nära mamma. Det är lite svårt när hon har flera narcissistiska drag. En sådan person håller man på lagom avstånd för att bibehålla ens mentala hälsa. Men vi överger henne inte.

Jag hoppas att min son i framtiden vill umgås med mig för han trivs med det, inte för att jag är hans mamma. Sambons barn kommer ner till oss, hoppas för att de vill (de verkar trivas bra här) och inte av plikt.
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2016-05-25 07:37:04 följande:
    Va? Hur kan man inte förstå att barnen alltid går före en partner? Dom är små och behöver tillsyn, partnern är vuxen och får ta hand om sig själv!
    För mig är det en stor skillnad att man som förälder har ett ansvar över barnets mående och omvårdnad. Men i min värld så innebär inte det inte att barnen går först.
    För mig är min relation till min sambo, mitt barns andra förälder precis lika viktig som att jag har en bra relation till vår son. Vi har under hela tiden vi haft gemensamma barn (och även innan) varit noga med att vårda vår relation och det går faktiskt att kombinera detta med att han har barn sedan tidigare och ha gemensamma barn.

Och så är det bara under några år som barnen är "hjälplösa", sedan blir barnen större och behöver inte sina föräldrar på samma sätt längre

Men jag vet med all säkerhet, hade vi inte prioriterat varandra i vardagen, så hade vi inte tagit oss igenom det min sambo och jag har gjort och då hade det varit ytterligare ett barn med separerade föräldrar.
    Så efter över 20 års förhållande, med många motgångar och ändå hållit kärleken i liv så vet jag att det är lika viktigt att vårda vuxenrelationer (och ta hand om varandra) som att ha ett bra föräldraskap.
  • sextiotalist
    Anonym (samma) skrev 2016-05-25 07:49:37 följande:
    Som förälder kan man inte fortsätta leva som man gjorde tidigare om man vill sina barn väl. Barnen har behov och far illa om någon inte tillgodoser dem.

Ett simpelt exempel. Man skiter inte att hämta sina barn på dagis för att kunna gå och sola solarium. Eller för att ens partner är ledsen och behöver uppmuntran. Ett annat exempel. Man köper nya vinterkläder till barnen innan man skaffar ny frisyr själv eller bjuder iväg sin partner på en weekendresa. Och om det är tajt om pengar väljer man bort sina egna vinterkläder för att man ska ha med barnens.
    Men det är väl ingen som påstått det, själv har jag flera gånger ändrat om mitt liv, pga att man har olika faser.
    Jag kunde inte leva studentliv när jag började arbeta, jag kunde inte leva singelliv när jag var sambo (men jag levde som barnlös innan vi skaffade gemensamma barn), jag kunde självklart inte leva som barnlös när jag fick barn. Men för mig är det inte alls samma sak som att barnen alltid går först.
    Inte ens när vi hade det som tuffast så prioriretade vi bort varandra, utan även det lilla vi hade, såg vi till så att alla fick ta del av. Så ja, det kunde bli en billigare vinterjacka till sonen och en vinterjacka till någon av oss vuxna.
    Nej, vi vuxna gick inte omkring med trasiga kläder och skor med hål i, även vi vuxna fick nytt även när vi hade det som tuffast. 
    Ja, vi kunde prioritera en biokväll vi vuxna framför lekland för sonen.
Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..